    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odp: odliczenie VAT od srodkow trwalych -
    Date: Thu, 3 Jun 2004 09:57:47 +0200

    On Wed, 2 Jun 2004, asko wrote:

    >+ W Twoim liście datowanym 21 maja 2004 (15:09:44) można przeczytać:
    >+
    >+ A> Użytkownik Bartek <r...@p...onet.pl> w wiadomo?ci do grup
    [...]
    >+ >> VAT'owcow. Czyli, ze VAT od kazdego srodka trwalego o wartosci powyzej
    >+ >> 3500
    >+ >> nalezy korygowac (rozliczac) w ciagu 5 lat (budynki 10 lat).
    ^^^[1]^^^ ^^^^[2]^^^^

    IMHO pojęcia się drastycznie różnią, znaczy: [2] jest niejednoznaczne
    i może prowadzić do pytania które postawiłaś :)
    Jakoś tak nie widzę powodu żeby nie miało mieć zastosowania [1]...
    [...]
    >+ A> Moim skromnym zdaniem to dotyczy jedynie tych co maj? sprzedaż opodatkowan?
    >+ A> i zwolnion?.
    >+ A> Zasada proporcjonalnego odliczania podatku dotyczy tylko tych zakupów
    >+ A> których nie da się ustalić ?cisłego zwi?zku ze sprzedaża opodatkowan? albo
    >+ A> zwolnion?.art.90.2

    ...i *korekty* jak rozumiem, a nie samego odliczenia mam nadzieję :)
    [...]
    >+ zastanawiam się czy moje pytanie zostalo zignorowane przez większość
    >+ grupowiczów ze względu na to, że jest tak oczywiste że nic się w tym
    >+ temacie nie zmieniło i ze VAT przy zakupie ŚT będzie można odliczyć od
    >+ razu w całej wysokości?

    A masz jakikolwiek namiar wskazujący przepis żeby miało być inaczej ??

    [...]
    >+ gdy występuje zwolniona rozumiem że odlicza się tylko czesc
    >+ przypadającą na sprzedaż opodatkowaną i co roku koryguje ze względu na
    >+ zmiany struktury tej sprzedaży)

    Zaraz. Dlaczego "część" ?
    Odlicza "całą część"...i koryguje.
    Może dla ustalenia uwagi:
    1. przeszły rok, proporcja 50%VAT/50%zw
    Zakup ST za 10.000+2200VAT
    1100 zł VAT do odliczenia
    I *o to* chodzi prawda ? Czy sugerujesz że bierze 1/5*2200*50%
    czyli tylko 220 zł do odliczenia ??
    2. bieżący rok proporcja 80%VAT/20% zw.
    Tu rzeczywiście można kombinować:
    a. wersja: wychodzi "należne odliczenie"
    w wysokości 1760 zł, korekta: -660 zł (czyli 660 zł zwrot :))
    b. wersja: wychodzi "należne odliczenie za rok" 352 zł, przy czym
    dokonano "za rok" odliczenia 220 zł czyli należy się zwrot 132 zł

    Wg mnie z ustawy wynika że stosowana powinna być wersja "b":
    +++
    Art. 91. 1. Po zakończeniu roku,[...]jest on obowiązany dokonać
    korekty kwoty podatku odliczonego [...]
    2. W przypadku towarów i usług, które [...] są zaliczane przez podatnika
    do środków trwałych [oraz WNiP] korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik
    dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat [...] Roczna korekta w przypadku, o
    którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej [...] kwoty podatku
    naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu[...]
    ---

    Co ci się nie podoba, tak konkretnie ?

    >+ Niepokoi mnie jednak, że z wielu źródeł dowiaduję się że
    >+ jednak VAT od zakupionych ST będę musiała odliczać przez 5 lat
    >+ (budynki itp 10 lat) - oczywiście w całej wysokości, bo mam

    IMHO do przeczytania jest tylko kwestia jak wyżej :)
    Jak masz cały czas 100% to odliczasz całość raz a dobrze i przez
    5 lat nic nie korygujesz ;) !

    >+ czytając art. 91 ust 2 i 7 ustawy o VAT - wynika odpowiednio:
    >+ ust.2 - należy odliczać VAT w ciągu 5/10 lat
    >+ ust.7 - powyższe stosuje się "gdy podatnik miał prawo do obniżenia
    >+ kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego" albo nie
    >+ miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo - tego już
    >+ całkiem nie rozumiem :-(

    Jak masz sprzedaż zwolnioną to "nie masz prawa" i wtedy rzeczywiście
    nie odliczasz NIC - a później przez 5 lat korygujesz każdy rok
    w zakresie 1/5 VATu, przy sprzedaży "tylko VAT" każdego roku odliczysz
    po 20% całości.
    A "zmieniło się to prawo" obejmuje IMHO zmiany inne niż 0->100%
    i 100%->0, czyli kiedy zmienia się proporcja :)

    >+ czy korekta wymieniona w art.91 wiąże się tylko ze skorygowaniem
    >+ części wartości przypadającej na te zmiany stuktury sprzedaży czy

    IMHO - *wyłącznie*

    >+ jednak może dotyczy "odliczania częściowego VAT przez kolejne 5 lat"

    IMHO - brak podstaw do takich pomysłów !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)