  • 1. Data: 2003-01-04 03:16:30
    Temat: Odsetki za zwloke - naliczanie
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    Witam

    Powiedzcie mi, Szanownki Koleżankowie i Koledzy, czy mogę sobie za mocno
    przeterminowane płatności naliczać odsetki za zwłokę tak, jak to robią
    urzędy (tzn. najpierw rozliczane bieżące saldo odsetek a pozostała część
    na należność główną)?
    Czy może ktoś ewentualnie cisnąć we mnie jakąś podstawą prawną?

    --
    = Pozdrawiam ================================ MauP ==
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =

  • 2. Data: 2003-01-04 12:48:33
    Temat: Re: Odsetki za zwloke - naliczanie
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "maup" <k...@m...in.tarnow.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na należność główną)?
    > Czy może ktoś ewentualnie cisnąć we mnie jakąś podstawą prawną?

    Możesz! Co ci szkodzi~!

    A, że ich nie dostaniesz, to osobny temat....

  • 3. Data: 2003-01-04 13:22:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

> [...]
    | na należność główną)?
    | Czy może ktoś ewentualnie cisnąć we mnie jakąś podstawą prawną?

    Oczywiście! Wynika to z przepisów kodeksu cywilnego. W pierwszej kolejności
    nalicza się należność na należności uboczne (odsetki karne i inne
    przewidziane w prawie koszty). Dopiero pozostała kwota zostaje zaliczona na
    spłatę kwoty głównej.

    Art. 451. $ 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów
    tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług
    chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel
    może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności
    uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.

  • 4. Data: 2003-01-04 18:35:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Jan 2003, maup wrote:

> [...]
    >+ urzędy (tzn. najpierw rozliczane bieżące saldo odsetek a pozostała część

    wKF: a kto ci tak nalicza ??
    Kiedyś na "prawo" ktoś zapodawał podstawę, że płatności
    nalicza się częściowo: tyle samo procent na płatność
    główną i tyle samo na odsetki. Inna sprawa że w KC jest zapis
    iż jeśli podano na co jest wpłata - to powinna być zaliczona
    najpierw na to....
    No i IMO - pytanie kwalifikuje się na *.prawo :) !

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-01-04 19:02:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Jan 2003, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Kiedyś na "prawo" ktoś zapodawał podstawę, że płatności
    >+ nalicza się częściowo: tyle samo procent na płatność

    ...widać źle pamiętam :> (już czytałem to z KC :))

    pzdr, Gotfryd