    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odsetki za zwloke - naliczanie
    Date: Sat, 4 Jan 2003 14:22:56 +0100

    | Powiedzcie mi, Szanownki Koleżankowie i Koledzy, czy mogę sobie za mocno
    | przeterminowane płatności naliczać odsetki za zwłokę tak, jak to robią
    | urzędy (tzn. najpierw rozliczane bieżące saldo odsetek a pozostała część
    | na należność główną)?
    | Czy może ktoś ewentualnie cisnąć we mnie jakąś podstawą prawną?

    Oczywiście! Wynika to z przepisów kodeksu cywilnego. W pierwszej kolejności
    nalicza się należność na należności uboczne (odsetki karne i inne
    przewidziane w prawie koszty). Dopiero pozostała kwota zostaje zaliczona na
    spłatę kwoty głównej.

    Art. 451. $ 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów
    tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług
    chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel
    może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności
    uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.