  • 1. Data: 2009-02-18 09:38:45
    Temat: Odstąpienie od umowy i obowiązek złożenia deklaracji i zapłaty PCC
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Witam,

    Sytuacja jest następująca:
    * została zawarta umowa sprzedaży (kwota >1000 plz), wystawiony
    rachunek, cena zapłacona, towar odebrany, etc
    * jako kupujący odstąpiłem od umowy ponieważ przedmiot umowy miał wady
    (fizyczne), czego nie byłem w stanie stwierdzić w chwili odbioru
    * sprzedający zwrócił zapłaconą cenę, ja zwróciłem towar
    * deklaracja PCC nie została złożona i podatek nie został zapłacony
    (ponieważ jeszcze nie minęło 14 dni).

    Zastanawiam się, czy w opisanej sytuacji należy składać PCC i płacić
    podatek.

    Ustawę zczytałem i generalnie znalazłem jedynie paragraf 11, który
    traktuje o *zwrocie* podatku.

    Google zostało nakarmione z podobnymi rezultatami.

    Natomiast zastanawiam się, czy w opisanej sytuacji podatek jest należny
    i powinienem złożyć PCC.

    Piotrek

  • 2. Data: 2009-02-18 10:01:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 18-02-2009 o 10:38:45 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

> [...]
    >
    > Google zostało nakarmione z podobnymi rezultatami.
    >
    > Natomiast zastanawiam się, czy w opisanej sytuacji podatek jest należny

    Ja Ci powiem jak ja miałem. Kupiłem samochód, okazał się byc po katastrofie
    więc go oddałem, PCC był do zwrotu ze względu właśnie na ten art. 11 ust. 1 pkt 1
    ustawy o PCC. Natomiast deklaracja była już złożona i podatek zapłacony.
    ZTCP takie skuteczne uchlenie się od umowy powoduje że jest ona
    niebyła, więc i o PCC nie powinno być mowy w przypadku o którym piszesz,
    ale żadnej podstawy prawnej Ci już nie podam bo nie mapiętam szczegółów
    - no i piszę "z głowy"

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-02-18 22:50:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, Tomek wrote:

    > ZTCP takie skuteczne uchlenie się od umowy powoduje że jest ona
    > niebyła, więc i o PCC nie powinno być mowy

    O to to.
    Aby ktoś sobie nie pomyślał, że "w razie zwrotu należy się
    zwrot podatku", bo to by *była* nieprawda :)
    Warunkiem jest bezprawność (albo nieskuteczność) samej
    umowy - podatek został zapłacony "niesłusznie", bo *sama
    umowa* była niewykonalna (nie da się wykonać umowy na
    sprzedaż bezwypadkowego samochodu o numerze podwozia XXXXX,
    skoro to konkretne podwozie jest po wypadku, tak dla przykładu,
    a dalej art.387 albo art.94 KC, zależnie od tresci).

    > ale żadnej podstawy prawnej Ci już nie podam

    Definicja PCC.
    Należy się od umowy - jak nie ma umowy nie ma PCC :D

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-02-19 09:26:34
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > a dalej art.387 albo art.94 KC, zależnie od tresci).

    > Definicja PCC.
    > Należy się od umowy - jak nie ma umowy nie ma PCC :D

    OK. Dziękuję wszystkim.

    Czyli kwit o odstąpieniu od umowy z podaniem powodu powinien wystarczyć
    w przypadku (niezdrowego) zainteresowania US.

    Piotrek