  • 1. Data: 2008-07-07 08:15:03
    Temat: Odszkodowanie z AC i podatki
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jest sobie samochód osobowy (no niby w dowodzie ma wbite "ciężarowy",
    ale to osobowe kombi z kratką, więc chyba nie ma to większego
    znaczenia), który ma dwóch współwłaścicieli. Współwłaściciele nie mają
    takich samych udziałów w samochodzie. Jeden z nich prowadzi działalność
    gospodarczą i wprowadził samochód do środków trwałych jako wartość
    początkową przyjmując przypadającą mu część wartości samochodu
    (przykładowo wartość pojazdu: 10000 PLN, udział: 90%, wartość
    początkowa: 9000 PLN).
    Została zgłoszona szkoda z AC. Obecnie ma dojść do wypłaty.
    Ubezpieczyciel uznaje zdaje się tylko równy podział środków, czyli jak
    jest dwóch współwłaścicieli to każdy dostaje 50%. Jak teraz wygląda
    sprawa zaksięgowania takiego przychodu przez prowadzącego DG? Powinien
    zaksięgować 50%, te przykładowe 90%, 100%, a może w ogóle nie księgować? :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2008-07-08 13:03:02
    Temat: Re: Odszkodowanie z AC i podatki
    Od: "Jakub Danecki" <j...@d...net>

    Maciek wrote:
    > Została zgłoszona szkoda z AC. Obecnie ma dojść
    > do wypłaty.[...]

    Zaraz zaraz: odszkodowanie jest przychodem? Wydwało mi się, że ono
    pokrywa straty (czyli dochodu brak), a nie jest sposobem zarabiania
    pieniędzy. Ale to tylko moja myśl.

    Jakub

  • 3. Data: 2008-07-08 13:03:25
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Jakub Danecki pisze:
    > Zaraz zaraz: odszkodowanie jest przychodem? Wydwało mi się, że ono
    > pokrywa straty (czyli dochodu brak), a nie jest sposobem zarabiania
    > pieniędzy. Ale to tylko moja myśl.
    Hmmm ... skoro składkę na ubezpieczenie mam w kosztach działalności,
    skoro faktury za naprawy też mam w kosztach, to zdaje się, że

  • 4. Data: 2008-07-08 13:13:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jakub Danecki pisze:

    > Zaraz zaraz: odszkodowanie jest przychodem? Wydwało mi się, że ono
    > pokrywa straty (czyli dochodu brak), a nie jest sposobem zarabiania
    > pieniędzy. Ale to tylko moja myśl.

    1. Kupiłeś coś za 1000zł, czyli odliczyłeś od dochodu
    2. Skradziono Ci, dostajesz 1000zł odszkodowania. Odszkodowanie jest
    Twoim dochodem, zatem wychodzisz na "0"
    3. Jak chcesz, możesz odkupić "coś" za 1000zł, wtedy, podobnie jak w
    punkcie "1" pozostajesz z 1000zł jako koszt w ogólnym rozliczeniu.

    Sposobem na zarabianie byłoby, gdyby odszkodowanie nie było dochodem.

    L.

  • 5. Data: 2008-07-08 21:31:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jul 2008, Jakub Danecki wrote:

    > Zaraz zaraz: odszkodowanie jest przychodem?

    A w jaki inny sposób składka ubezpieczeniowa mogłaby być kosztem?

    Formalnie:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.14.2.12

    pzdr, Gotfryd