    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 26 Mar 2013 19:22:32 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Odzyskane należności - podatek VAT

    On Tue, 26 Mar 2013, Piotrek wrote:

    > Na jakiej podstawie przyjmujecie, że sposób działania algorytmu u komornika
    > jest wiążący dla wierzyciela?

    Przyjrzyj się raz jeszcze: to że algorytm u komornika działa jak
    działa nie ma nic do rzeczy.
    Ten algorytm mógłby być niespójny z "algorytmem wierzyciela" w zakresie
    kwalifikacji poszczególnych spłat do poszczególnych długów.
    Niby racja, że można przypisać spłatę do "złej" faktury - ale skutków
    podatkowych to nie spowoduje, bo co najwyżej ktoś mógłby zażądać dwu
    korekt i podwójnej korekty deklaracji VAT, dającej zerowy efekt.
    Dla porządku można dodać iż o "zły podział" co do zasady w *TEJ*
    sprawie wyjątkowo łatwo - bo tu przepis daje wprost priorytet
    woli dłużnika (to on może wskazać który dług zaspokaja), jak
    mniemam (ale nie mam pewności, trzeba by prawników popytać albo
    KPC przejrzeć) zastępowany w tym przypadku decyzją komornika.

    Problem jest z wydatkami ubocznymi - one nie podlegają VAT (jeszcze
    by tego brakowało), a są "płynne". Zarówna każda kolejna dyspozycja
    wydana komornikowi (w zakresie majątku z którego ściągać i poszukiwać,
    a bez takiej dyspozycji komornik NIC nie robi) jak i zwyczajny
    upływ czasu (poprzez odsetki) zwiększa kwotę od której VAT się
    NIE należy.
    Dodać można, że tu KC stawia sprawę jasno - podziału dokonuje
    wierzyciel, ma pełne prawo przyjąć wersję korzystną dla siebie.
    "Podział proporcjonalny" jest zastrzeżony dla postępowania
    administracyjnego (w KPA).
    Bez znaczenia, czy są to należności uboczne z jednej czy kilku
    faktur i jak "podzielone" przez komornika zostało ściąganie przy
    kilku długach - komornik "wrzuca" jakieś pieniądze i czy oraz
    jak je podzielisz *między faktury* IMVHO nie powoduje skutków
    podatkowych, j.w.. Ale już podział na główne i uboczne tak,
    przy czym to jest w gestii wierzyciela (jak dłużnik uzna sobie
    inaczej, to on może korygować, ale nie ma czego, bo dla celów
    DG kwota ujęta na f-rze i kwota ujęta na nocie obciążeniowej
    ją wykazywane przez wierzyciela).
    W efekcie musisz wyłapać moment w którym "skończy się" pokry-
    wanie przez dłużnika wydatków które spowodowało jego niepłacenie,
    a zacznie się spłacanie należności głównej.

    No chyba że odwrócisz kolejność - bo tego nic nie zabrania - ale
    wtedy po pierwsze nie należą Ci się dalsze odsetki od "uznanej"
    kwoty (i dłużnik o tym wie, bo przecież notę lub f-rę dostanie),
    a po drugie niekoniecznie byłbyś chętny od spłacenia z góry VATu
    od faktury, od której "cofnąłeś" ten VAT właśnie dlatego, że Ci
    nie zapłacili.
    Niechęć Maćka do spłacania VATu "z góry" rozumiem :), najpierw
    chce odzyskać w 100% to co dał komornikowi + odsetki.
    I ma prawo. Tylko wiąże się to z tkwieniem przy kalkulatorze,
    żeby "momentu podatkowego" nie przeoczyć.

    pzdr, Gotfryd