  • 1. Data: 2006-10-29 22:17:57
    Temat: Opłata za rejestrację VAT w koszty? jak?
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Cześć,

    Chce wrzucić w koszty opłatę za rejestrację VAT.
    Mam dowód wpłaty z kasy urzędu miasta na te 152zł.
    Czy muszę wystawiać jakiś dowód wewnętrzny i dopiero to
    wpisać do KPiR, czy wystarczy, że wpiszę "Opłata za rejestrację VAT"
    i nr dowodu wpłaty, Urząd Miasta i Gminy...?

    Piotr

  • 2. Data: 2006-10-30 06:59:41
    Temat: Re: Opłata za rejestrację VAT w koszty? jak?
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik "PiotrB." <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wpisać do KPiR, czy wystarczy, że wpiszę "Opłata za rejestrację VAT"
    > i nr dowodu wpłaty, Urząd Miasta i Gminy...?

    Moim zdaniem takie potwierdzenie jest jednoznacznym dowodem więc żadnych
    dowdów wewnętrznych nie potrzeba.
    Ja tak księguję również bilety, pokwitowania za listy polecone - wszystko to
    ma swój indywidualny nr, więc jest się do czego odwołać i nie można pomylić
    dowodów.

    SIM

  • 3. Data: 2006-10-30 07:56:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Oct 2006, PiotrB. wrote:

> [...]
    > wpisać do KPiR, czy wystarczy, że wpiszę "Opłata za rejestrację VAT"
    > i nr dowodu wpłaty, Urząd Miasta i Gminy...?

    Łapiemy za rozp. o KPiR, może być tu:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1#spis1
    (rejestracja darmowa, a w odróżnieniu od isip.sejm.gov.pl jest
    w HTMLu znacznie "lżejszym" i łatwiejszym do przeszukiwania
    od PDFów) i czytamy:
    +++
    § 12.
    1. Zapisy w księdze dokonywane sš w języku polskim i w walucie
    polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie
    prawidłowych i rzetelnych dowodów.
    [...]
    3. Podstawš zapisów w księdze sš dowody księgowe, którymi sš:
    [...]
    2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzajšce fakt dokonania
    operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem
    i zawierajšce co najmniej:
    a) wiarygodne okreœlenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę
    i adresy) uczestniczšcych w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
    b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji
    gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania
    operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza
    podanie jednej daty,
    c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartoœć oraz iloœciowe
    okreœlenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach
    naturalnych,
    d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania
    operacji gospodarczych
    - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiajšcy powišzanie dowodu
    z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
    [...]
    § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    [...]
    5) inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie ksišżeczek opłat,
    oraz dokumenty zawierajšce dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.
    ---

    No to łapiesz swój kwitek i patrzysz po kolei do którego punktu
    pasuje... ;)

    Zauważ coś jeszcze: chcesz wystawić DW.

    OK, ale do DW na koszty są nałożone ograniczenia - można (w odróżnieniu
    od DW na przychody!) wystawiać je tylko w *niektórych* przypadkach,
    to nie jest tak że "jak nie mam kwitka to sobie DW wystawię"!
    No i pytam - w par. 14 masz listę przypadków kiedy WOLNO wystawić
    DW. Do którego przypadku mógłby pasować Twój kwit?

    JEŚLIBY mógł, to owszem - byłby wybór, można by księgować zarówno
    "wprost" jak i z DW :)

    Można dodać, że istnieje również odwrotna uwaga: mianowicie jeśli
    DW byłby nieprawidłowy, ale sam dokument pierwotny uprawniałby do
    zaksięgowania kosztu, to taki "zbędny" DW co prawda jest księgowany
    nieprawidłowo - ale nie nierzetelnie, i raczej jest to nieprawidłowość
    "o małej szkodliwości" (nieistotna).
    Czyli co najwyżej można oczekiwać że ew. kontrola zwróci uwagę,
    kary za to być nie powinno :)
    Z opisów na grupie wynikało że ludziska wystawiają DW do bardzo
    różnych przypadków - dajmy na to na... ratę amortyzacyjną :) (a przecież
    numer pozycji w EST jest dokumentem księgowym), i nic się nie dzieje.

    Osobiście jakby na mnie trafiło to nad DW rozważałbym tylko w jednym
    przypadku: jeśliby na kwicie nie było zapisu ZA CO on jest.
    Ale takie coś wydaje się nieprawdopodobne przy kwicie z UM/US :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-10-30 08:22:24
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dnia 30-10-2006 o 08:56:28 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Osobiście jakby na mnie trafiło to nad DW rozważałbym tylko w jednym
    > przypadku: jeśliby na kwicie nie było zapisu ZA CO on jest.
    > Ale takie coś wydaje się nieprawdopodobne przy kwicie z UM/US :)

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź
    Na razie mam niskie mniemanie o swoich możliwościach
    interpretacji prawa podatkowego dlatego wolę zapytać.:)

    Piotr