    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości
    Date: Tue, 31 Mar 2009 22:26:28 +0200

    On Tue, 31 Mar 2009, Jagna wrote:

    > Posiadają nieruchomość w postaci gruntu we współwłasności małżeńskiej.
    > W pewnym okresie zaczynają grunt ten dzierżawić spółce z o.o.(spółka A),
    > której są notabene wspólnikami, choć to chyba nieistotne dla dalszych
    > komplikacji.

    Istotne w zakresie "podmiotów powiązanych" i prawa US do wyceny
    wartości transakcji (poza tym raczej nie :))
    Wyceny działającej *jednostronnie* (ktoś podawał przykład wyroku,
    w której USy jednej stronie wartość podniosły a drugiej obniżyły :>,
    a jak ktoś nie jarzy - wycena przez US nie jest dowodem księgowym,
    co prowadzi do faktycznego podwójnego opodatkowania).

    > Spółka na wynajmowanym gruncie stawia sobie halę produkcyjną. Stan ten trwa
    > kilka lat, po czym spółka A buduje inną halę i w innym miejscu, tę
    > poprzednią wydzierżawia innej spółce, dla jasności nazwijmy ją spółką B.
    >
    > Zastanawiam się, czy tu już nie jest jakiś kłopot, gdyż halę niby
    > postawiła, ale właścicielem jej nie jest, więc nie wiem, czy miała prawo ją
    > dzierżawić?

    Proste - zależy od umowy dzierżawy.
    Jak umowa zezwala, to dlaczego by nie?

    > Właściciele wymyślili sobie, że wystawią trzy faktury:
    > 1) z działalności męża na halę produkcyjną
    > 2) od męża - jako osoby fizycznej na jego część działki
    > 3) od żony - tak samo - za część działki.

    Uwagi co do zasady samej słuszności wydzielenia "1" niżej, ale
    *przyjmując* że idea zaksięgowania jest słuszna, to "ofakturowanie"
    powinno być:
    - *albo* mąż za połowę *udziału* w *całej* działce i żona
    tak samo
    - *albo* mąż i żona jedną fakturę *łącznie*.

    Nie można sprzedać połowy działki mając tylko udział w całej.
    A jeśli własność była nierozdzielna (nie wiemy czy mają wspólnotę
    majątkową ani czy i jaką intercyzę) to niewykluczone że można
    sprzedać *tylko* łącznie (na jednej f-rze).

    > Moje własne prywatne przekonanie mówi mi, że to błąd. BA! Wielbłąd...

    :)

    > Moje przekonanie natomiast mówi mi, że to grunt wykorzystywany do
    > działalności gospodarczej i jedyne, co mogliby zrobić, by nie zrobić sobie
    > krzywdy, to wypisać na całość fakturę od małżonka (nie rozdziela się wtedy
    > gruntu i nieruchomości) i opodatkować całość 19% liniowym podatkiem z DG.
    > Wartość gruntu oczywiście wpisać do ewidencji ŚT, a następnie umorzenie
    > i hali i gruntu w koszty.

    Można obawiać się że masz rację.
    Ale wynika to IMO z czego innego - z zasady "czyj grunt tego budynek".
    Nie można więc IMVHO funkcjonalnie oddzielić hali od gruntu na którym
    stoi, to po prostu *nie są* oddzielne nieruchomości albo jak kto woli
    "części".
    Nie mogą więc stanowić odrębnych transakcji.
    Z tego powodu odrębne traktowanie gruntu jest niemożliwe, więc skoro
    hala "była w DG" to razem z gruntem.
    Natomiast IMO należy zdecydowanie skreślić słowa "wykorzystywany do DG",
    po 2003r (i wyrokach NSA, w których podatnicy oberwali podatkiem za
    "wykorzystywane" ST, mimo że nie amortyzowali) opodatkowaniu z tytułu
    DG podlegają wyłącznie ST *zaewidencjonowane* w DG (sprawdź
    w ustawie :))

    > Niestety sprzedaż tego gruntu, to duże pieniądze, wartość pierwotna zakupu
    > - prawie nic. Obawiam się, że jeśli zastosowali swoje założenie, to przy
    > kontroli z US, czego mogą nie uniknąć, wytyczne mogą być takie, by ten
    > grunt opodatkować, skoro był używany w DG. W przypadku tych trzech faktur,
    > u żony będzie to oznaczało już opodatkowanie wg 32% skali. To będzie bardzo
    > dużo pieniędzy.

    Mogła wybrać 19% liniowy z DG...

    > Akt notarialny już się dokonał.

    No to pozostaje pokibicować :D