  • 1. Data: 2011-04-16 04:20:18
    Temat: PIT 36 najem przychody
    Od: "janek" <x...@w...pl>

    Witam

    Pracuję na umowę o pracę , od 11/2010 uzyskuje przychody z najmu i dzierżawy
    , jednak nie wycofałem PIT2 od pracodawcy
    1. jak mam wykazać podatek od dochdów z najmu w pit 36 - dochód za 11 i 12 /
    2010 po 500 zł miesięcznie
    gdym nie korzystał już u pracodwcy z ulgi podatkowej sprawa byłaby prosta -
    podatek by nie wystąpił , a tak czy wykazć w poz. 73 pit 36 kwotę 180 zł
    = 500x2 x 18%

    janek

  • 2. Data: 2011-04-16 09:34:15
    Temat: Re: PIT 36 najem przychody
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    > Pracuję na umowę o pracę , od 11/2010 uzyskuje przychody z najmu i
    > dzierżawy

    a czemu nie wybrałeś ryczałtu 8,5% i wtedy PIT 28?

    Bogdan

  • 3. Data: 2011-04-16 12:23:12
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "janek" <x...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > gdym nie korzystał już u pracodwcy z ulgi podatkowej sprawa byłaby
    > prosta - podatek by nie wystąpił , a tak czy wykazć w poz. 73 pit 36

    Moment, abstrahujac od nie wybrania ryczaltu - to co chcesz wykazywac?
    Chcesz oszukac urzad wpisujac, ze wplaciles zaliczke, ktore de facto nie
    wplaciles?
    To moze od razu wpisz, ze zaplaciles 1000000 tej zaliczki, otrzymasz spory
    zwrot. Przy odrobinie szczescia, moze zdazysz emigrowac do ktoregos z
    krajow, nie majacych umowy o ekstradycje z PL :)

    Po prostu wpisujesz przychod w odpowiedniej pozycji - mozesz tez wpisac
    jakies koszty (o ile sa) - w ryczalcie bys nie mogl, i podatek sam wyjdzie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2011-04-16 12:35:22
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]

    > gdym nie korzystał już u pracodwcy z ulgi podatkowej sprawa byłaby
    > prosta - podatek by nie wystąpił , a tak czy wykazć w poz. 73 pit 36

    W pozycji tej wykazujesz *nalezna* zaliczke.
    Niezaleznie od tego, czy zlozyles PIT-2 czy nie, zaliczka w Twoim przypadku
    nie byla nalezna - nalezalaby sie, gdyby dochod przekroczyl "zerowy" prog
    podatkowy.

    A wiec wpisujesz zero. A PIT-2 powinienes wycofac na poczaku biezacego roku
    (chyba, ze zmieniles zasady rozliczania najmu)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-04-18 05:28:47
    Od: "janek" <x...@w...pl>

> [...]
    >
    > A wiec wpisujesz zero. A PIT-2 powinienes wycofac na poczaku biezacego
    > roku (chyba, ze zmieniles zasady rozliczania najmu)

    Wg mnie zaliczka była należna bo limit z ulgi już
    wykorzystałęm u pracodawcy wiec w poz 73 gdzie wpisuje się podatek (
    zaliczki ) należne a nie zapłacony chyba powinienem wykazać te 180 zł .
    Zapłacony podatek ( zaliczki ) wykazuje się w poz 192

    pozdr.
    janek

  • 6. Data: 2011-04-18 11:46:09
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Wg mnie zaliczka była należna bo limit z ulgi już
    > wykorzystałęm u pracodawcy wiec w poz 73 gdzie wpisuje się podatek (
    > zaliczki ) należne a nie zapłacony chyba powinienem wykazać te 180 zł .

    Wg Ciebie tak, ale wg ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych - nie.

    Ustawa nie uzaleznia tego, czy zaliczka jest nalezna czy nie od
    wykorzystanis ulgi.
    "Wzor" na obliczenia zaliczki z najmu (takze z DG rozliczanej wg skali) jest
    jeden, niezmienny.

    Malo tego - o ile pamietam- chyba Gotfryd kiedys wykazywal, z etak naprawde
    to nie ma obowiazku odwolanai PIT-2 w ciagu roku podatkowego - dopiero od
    poczatku nastepnego roku podatkowego powinno si eto zrobic.

    Zwroc uwage, ze gdybys pracowal u kilku pracodawcow i u jednego wskoczyl w
    wyzszy prog, to drugi nadal naliczalby podatek wg nizszego progu, gdyz kazdy
    z nich w karcie wynagrodzen "widzi" tylko wyplacone przez siebei
    wynagrodzenie.

    Podobnie z umowami zlecenie czy o dzielo - nawet jesli przekroczylej juz
    pierwszy prog - to i tak zaliczka placona jest wg stawki 18%.

    Po to wlasnie jest rozliczenie roczne, aby wyrownac roznice miedzy
    nalezanymi (i zaplaconymi) zaliczkami a faktycznie naleznym podatkiem. Moga
    one powstac w wyniku wielu roznych przyczyn - Twoj przypadek jest jedna z
    nich.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2011-04-18 12:18:19
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "SDD" <s...@t...pl> writes:

> [...]
    > one powstac w wyniku wielu roznych przyczyn - Twoj przypadek jest jedna z

    Hehe, właśnie z przepisania pita z zakładu pracy (jednego) w formularz
    urzędowy wyszło 2 złote niedopłaty podatku...

    MJ