  • 1. Data: 2004-06-15 08:17:58
    Temat: PIT-5
    Od: "m.falowski" <f...@p...onet.pl>

    Czy jest sens składania deklaracji PIT-5 przy braku uzyskania dochodu?
    Czy nie złożenie jej powoduje jakieś późniejsze utrudnienia?
    KPiR, VAT.

  • 2. Data: 2004-06-15 08:31:46
    Temat: Re: PIT-5
    Od: f...@p...onet.pl

    Źle się wyraziłem: dochód uzyskałem, ale nie przekroczyłem kwoty wolnej od
    podatku.

  • 3. Data: 2004-06-15 11:05:33
    Od: Jerzy Wolinski <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    f...@p...onet.pl wrote:

    > Źle się wyraziłem: dochód uzyskałem, ale nie przekroczyłem kwoty
    > wolnej od podatku.

    Składasz pierwszy raz gdy przekroczysz te kwotę.
    Jeśli choć raz złożyłeś w danym roku to potem składasz do końca roku
    nawet jak ci wychodzi strata

  • 4. Data: 2004-06-16 07:18:24
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    tytułem uzupełnienia: Racja, obowiązek skladania deklaracji powstaje gdy
    dochód przekroczy kwote wolna- a nie, gdy nie wystąpi podatek ( bo np po
    odjeciu skladek ZUS nie masz kwoty podatku do zaplaty)
    weronika

  • 5. Data: 2004-06-16 07:28:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik weronika napisał:

    > tytułem uzupełnienia: Racja, obowiązek skladania deklaracji powstaje gdy
    > dochód przekroczy kwote wolna- a nie, gdy nie wystąpi podatek ( bo np po
    > odjeciu skladek ZUS nie masz kwoty podatku do zaplaty)

    A tu akurat nie ma zgodności, bo ustawa mówi że PIT-5 składa się "w
    terminie PŁATNOŚCI zaliczki".
    Zresztą coś takiego jak "kwota wolna" nie istnieje w ustawie o podatku
    dochodowym więc żaden urząd nie może takim pojęciem oficjalnie operować
    (pomijam porady panienek z okienka, ale to nie jest OFICJALNE stanowisko
    urzędu).

    Niektóre urzędy uznaja że PIT-5 trzeba złożyc kiedy zaliczka przed
    odliczeniami przekroczy zero, a niektóre gdy wystąpi pierwsza zaliczka
    faktycznie do zapłaty.
    Ja sama odstałam kiedys pismo że PIT-5 złozyłam za wczesnie, w sytuacji
    gdy zaliczka przed odliczeniami była większa od zera, ale po
    odliczeniach nie powstał obowiązek zapłaty zaliczki.

    Sprawa wcale nie jest jednoznaczna.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-06-16 21:48:49
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    uzytkownik "Maddy" napisała:
[...]

    hmmm, nie sądziłam, że na grupie jesteśmy zobowiązani do prezentowania
    OFICJALNEGO stanowiska urzedu;):) ale faktycznie, uzyłam potocznego
    określenia 'kwota wolna', które w ustawie nie funkcjonuje. Mam jednak
    nadzieję, że sens udzielonej odpowiedzi dla zainteresowanych jest czytelny.
    pozdrawiam:
    weronika

  • 7. Data: 2004-06-17 06:38:38
    Od: Jerzy Wolinski <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > sytuacji gdy zaliczka przed odliczeniami była większa od zera, ale po
    > odliczeniach nie powstał obowiązek zapłaty zaliczki.

    II US w Lublinie w ubiegłym roku kazał złożyć jako zaległe PIT-5 za
    okres gdy kwota dochodu przed odliczeniem składek na ubezpieczenia
    społeczne była większa a po odliczeniu mniejsza od tej umownie nazwijmy
    to "kwoty wolnej". Na ukranie podatnika za nieterminowe złożenie jednak
    nie zdecydowali się

  • 8. Data: 2004-06-17 06:50:29
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Jerzy Wolinski napisał:

> [...]
    > społeczne była większa a po odliczeniu mniejsza od tej umownie nazwijmy
    > to "kwoty wolnej". Na ukranie podatnika za nieterminowe złożenie jednak

    Jesteś pewny że tak własnie było? Tzn. kazali złozyc PIT-5 w sytuacj gdy
    podstawa opodatkowania NIE DAWAŁA podatku wg. skali?
    To jest zupełny absurd, bo tego to nawet przy dużej dozie dobrej woli
    nie da sie wywynioskowac z ustawy.

    PIT-5 nalezy złozyc w terminie płatności *podatku*. Ustawa o PDoF w
    ogole nie odnosi sie w tej kwestii do dochodu i jego wysokości. A raczej
    odnosi się ale wyłącznie przez podatek - mówi sie o ochodzie powodującym
    obowiązek zapłaty podatku (składać PIT5) lub nie powodującym takiego
    obowiązku (nie składać).

    A podali może jakąs podstawę prawną?
    Bo "kazał" naogół oznacza jakiekolwiek słowo pisane. Czy to może było
    tylko polecenie "na gębę" a podatnik wykonał je żeby nie zadzierać z
    urzednikiem?

    Na pewno niczego nie przekręciłeś?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-06-17 07:39:03
    Od: Jerzy Wolinski <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > powodującym obowiązek zapłaty podatku (składać PIT5) lub nie
    > powodującym takiego obowiązku (nie składać).

    To nie dotyczyło mnie, ale jestem pewien, że tak właśnie było.
    Uzasadnienie było mniej więcej takie: Należy składać gdy kwota dochodu
    powoduję obowiązek zapłaty podatku, a nie kwota dochodu po
    odliczeniach. A na PIT-5 kwtą dochodu jest kwota w polu 29.

    > A podali może jakąs podstawę prawną?
    > Bo "kazał" naogół oznacza jakiekolwiek słowo pisane. Czy to może było
    > tylko polecenie "na gębę" a podatnik wykonał je żeby nie zadzierać z
    > urzednikiem?

    Oczuwiście tylko na gębę. Podatnik był gotów walczyć dopiero w wypadku
    próby ukarania go za to.

    > Na pewno niczego nie przekręciłeś?

    Na pewno nie przekręciłem i też uważam to za bzdurę. Niestety takie
    mamy urzędy

  • 10. Data: 2004-06-18 21:20:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jun 2004, Maddy wrote:
    [...]
    > + podstawa opodatkowania NIE DAWAŁA podatku wg. skali?
    > + To jest zupełny absurd, bo tego to nawet przy dużej dozie dobrej woli nie da
    > + sie wywynioskowac z ustawy.

    Przesadzasz.
    Mi się udalo ;) (wywnioskować przy "dobrej woli"), sądzę że pamiętasz
    nie gorzej niż google :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)