    From: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT a wynagrodzenie - niezgodnosci
    Date: Mon, 16 May 2005 17:52:33 +0200

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    wiadomości news:d6aegu$51c$1@inews.gazeta.pl...

    > zrobiłeś małe uproszczenie.
    > Założyłeś, że to co idzie na ZUS dostaniesz do ręki.

    Zgoda. Te obliczenia dotyczyly tego, czy lepiej dawac cos pracownikowi
    "do reki" czy wplacac do zus. I jeszcze kilka innych uproszczen
    musialem zrobic, dzialajacych raczej przecietnie rzecz biorac na
    niekorzysc "wariantu samodzielnego" (pasywne inwestowanie, wzrost
    placy minimalnej w tempie rownym wskaznikowi inflacji, wyniki drugiego
    filaru, zawsze 2% ponad inflacje, wyplacanie emerytury az przez 20
    lat - w rzeczywistosci ten przecietny okres jest krotszy, itd. juz nie
    pamietam dokladnie co jeszcze). A mimo to dostalem wynik, ze wystarczy
    abym dostal okolo 28% tego co zabiera ZUS do reki, i juz mi sie to
    oplaca. Nie uwzglednialem tych roznych innych rzeczy, ktore ludzie z
    zusu wyciagaja, jakichs zasilkow itp. bo nigdy z tego nie korzystalem
    i sie na tym nie znam. To byly uproszczone obliczenia, tylko taki rzut
    oka na problem.

    > To teraz zrób inne obliczenia.
    > Załóż, że pracodawca się z tobą umówi, że da ci 1500 brutto
    > oficjalnie i leglanie.
    > Albo 1700, ale oficjalnie będzie to płaca minimalna a resztę w
    > gotówce pod stołem.
    > I teraz policz twoją emeryturę jeszcze raz.
    > Ja wybieram 1500 zł brutto legalnie.

    Ja wybralbym w ciemno 1700. Nie mam pod reka aktualnych wskaznikow,
    ale chyba wystarczy aby ktos przeliczyl, ile to bedzie "do reki" z
    1500 brutto, po potraceniu zusow i dochodowego, a ile z minimalnej
    brutto plus reszta do 1700 "na czarno". Roznica bedzie chyba
    powalajaca. I potem pozostanie tylko przeliczyc, po ilu miesiacach
    zwroca sie "straty emerytalne" (zgaduje, ze po bardzo niewielu). To
    oczywiscie tez bedzie demagogia w duzym stopniu, nie uwzgledniajaca
    wartosci "ubezpieczenia" od zostania rencista. Ale akurat w wariancie
    ktory zaproponowales, to "ubezpieczenie" jest nadal obecne, bo jest
    legalna placa minimalna.

    > po drugie akurat w tej sprawie jest zupełnie inaczej, bo pieniądze
    > zostały już wypłacone i się nie zmienią.
    > kwestia jest tylko taka, czy się zmusi pracodawcę do zapłacenia
    > zaległego ZUS i wykazaniu tego na pit

    Patrze z punktu widzenia (niewielkiego) pracodawcy. Nie da sie, jesli
    sie w elementarny sposob zabezpieczyl przed tego rodzaju atakiem ze
    strony pracownika najemnego.

    > i coś się z tego będzie miało, czy też będzie się z tego miało
    > zupełne zero.

    Bedzie sie mialo doplate podatku dochodowego sfinansowana z wlasnych
    srodkow. :-) Co z zusem to nie wiem.

    marekz