    From: "Doktorynka" <b...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pierwsze kroki z DG - "kilka" pytań
    Date: Mon, 27 Nov 2006 21:58:46 +0100

    Użytkownik "bono" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ekffef$1cd$1@news.onet.pl...

    > Moje pytania (bo troche boje sie ze interpretacja w urzedach może byc
    > rozna)
    > 1. Czy aby na pewno nie musze miec konta na firme? Czy owe zdrowotne moge
    > przelewac z tego na ktore wpływaja mi pobory z pracy ?

    - bo mohga byc rozne intepretacje. Trzymaj sie swojego US. Moj US
    powiedzial, ze konto firmowe jest po to, zeby przelewac tam VAT. Poki nie
    place VAT, oni tego nie wymagaja.
    Inna sprawa, czy Twoj bank sie nie wkurzy, gdy zobaczy, ze dokonujesz
    operacji firmowych na koncie osobistym.
    Wedlug tego, co podaja inni ludzie na liscie, przelewy do US, ZUS, FP sa
    traktowane jako osobiste (sa nawet takie opcje przelewow dla kont
    osobistych, ja tak mam). Gorzej z operacjami z kontrahentem - bank moze Cie
    zmusic do zalozenia konta firmowego.

    > 2. Jesli moje pierwsze zlecenia planuje na maj, czerwiec, to czy dopiero
    > wtedy moge zgłosic rozpoczecie w ZUSie ?? Minie jakies pół roku od wpisu
    > do ewidencji w urzedzie miejskim ...

    Potraktuja to jako przerwe w ubezpieczeniu i dowala odsetki karne.
    ("Prowadzil DG, a nie placil skladek").

    > 3. Jesli punkt 2 jest mozliwy to co z obecnymi fakturami na reklame,
    > sprzet itp ?

    ? Co to ma do ZUS? W Ksiedze rejestrujesz sobie wydatki w odpowiedniej
    kolumnie. Po prostu masz wydatki, a nie masz przychodow (jesli dobrze
    rozumiem).

    > 4. jak to jest z VATem. Kiedy musze być płatnikiem a kiedy nie ?

    Limit wartosci sprzedazy, uprawniajacy do zwolnienia podmiotowego:
    jesli kontunuujesz dziallnosc--> art 113 ust. 1. ustawy o vAT
    jesli rozpoczynasz w trakcie danego roku (czyli nie miales DG w roku
    poporz) --> art. 113 ust. 9
    jesli jestes maklerem, agentem, zleceniobiorca itp. --> art 113, ust. 8

    Kto NIE dostanie zwolnienia:
    art 113, ust. 13

    A sam tekst ustawy znajdz sobie, wpisujac w google Ustawa o VAT.