  • 1. Data: 2002-12-21 12:15:25
    Temat: Pit5 i ryczałt
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    Witam!

    Wynajmuję mieszkanie i płacę co miesiąc haracz z tytułu pit5.
    Słyszałem o tym, że ma być wprowadzony ryczałt z tego tytułu.
    1. Do jakiej wysokości dochodu z tytułu z którego płacę pit5 można
    płacić ryczałtem.
    2. Kiedy się go płaci? Wtedy co i podatek od dochodu w deklaracji
    rocznej, czy też np. w styczniu góry?

    chester

  • 2. Data: 2002-12-21 13:34:55
    Temat: Re: Pit5 i ryczałt
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:au1lo1$mdd$1@news.gazeta.pl...
> [...]
    > płacić ryczałtem.
    > 2. Kiedy się go płaci? Wtedy co i podatek od dochodu w deklaracji

    Ryczałt w wysokości 8,5 proc. obejmować będzie tylko przychody nie
    przekraczające równowartości 4 tys. euro. Od nadwyżki będzie się płaciło
    20 proc.
    Kurs euro 1 października 2002 r. wynosił 4,0915 zł, a więc na 2003 r.
    jest to 16.366 zł.

    Prowadzenie działalności gospodarczej wyłącza możliwość korzystania z
    ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do wpływów z najmu,
    bez względu na formę opodatkowania działalności gospodarczej.

    Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów
    ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego właściwego
    według miejsca zamieszkania podatnika w terminie do 20 następnego
    miesiąca, a za miesiąc grudzień - w terminie złożenia zeznania.

    Jacek

  • 3. Data: 2002-12-21 14:21:33
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Ryczałt w wysokości 8,5 proc. obejmować będzie tylko przychody nie
    > przekraczające równowartości 4 tys. euro. Od nadwyżki będzie się płaciło
    > 20 proc.
    Czyli jak dawniej, co miesiąc będę składał pit5, tyle że jeśli mam
    dochody z tego tytułu <16k pln (a niestety mam i to sporo) to płacę 8.5%
    a nie 19, tak?
    Działalności gosp. nie prowadzę.

    chester

  • 4. Data: 2002-12-21 15:49:19
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:au1t4f$di5$1@news.gazeta.pl...
    > Czyli jak dawniej, co miesiąc będę składał pit5, tyle że jeśli mam
    > dochody z tego tytułu <16k pln (a niestety mam i to sporo) to płacę
> [...]

    Nie.Przeczytaj jeszcze raz. Ryczałt nie ma nic wspólnego z PIT-5
    Polecam UOR http://www.rp.pl/prawo/doc/PODATKI2003/uor2003a.html

    Jacek

  • 5. Data: 2002-12-21 17:08:57
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Nie.Przeczytaj jeszcze raz. Ryczałt nie ma nic wspólnego z PIT-5
    > Polecam UOR http://www.rp.pl/prawo/doc/PODATKI2003/uor2003a.html
    Kurcze, takiego gąszczu przepisów to już dawno nei widziałem. Po
    przejrzeniu nadal nie wiem, co mam zrobić jeśli chcę płacić ten ryczałt.
    Co gorsza o ile znam ludzi z mojego (bardzo prowincjonalnego) US, to
    powiedzą mi źle, a potem będę miał problemy. Już kilka razy wprowadzili
    mnie w błąd.
    1. kiedy płacę te 8.5%? co miesiąc?
    2. Czy tu tak jak w przypadku pit5 pierwszą deklarację składa się po
    przekroczeniu kwoty wolnej od podatku?
    3. Czy korzystając z ryczałtu muszę prowadzić ewidencję przychodów i
    rozchodów? (tylko wynajem mieszkania, przelewy na moje konto osobiste)
    4. Czytając to wszystko odnoszę wrażenie, że poza zmianą druczku i
    sposobu rozliczania się (nie pit5 no i stawka niższa) nie ma żadnej
    praktycznej różnicy - czy mam rację?

    chester

  • 6. Data: 2002-12-22 09:16:29
    Od: walfal <w...@p...neostrada.pl>

    Dnia 21-12-2002 18:08, Użytkownik Paweł Skarżyński napisał:

> [...]
    > Co gorsza o ile znam ludzi z mojego (bardzo prowincjonalnego) US, to
    > powiedzą mi źle, a potem będę miał problemy. Już kilka razy wprowadzili
    Przede wszystkim zgłosić do US, że będziesz najem rozliczał na zasadach
    ryczałtu. Jak wygląda takie oświadczenie to konkretnie powiedzą Ci w US.
    > 1. kiedy płacę te 8.5%? co miesiąc?
    Tak. Do 20-go następnego miesiąca.
    > 2. Czy tu tak jak w przypadku pit5 pierwszą deklarację składa się po
    > przekroczeniu kwoty wolnej od podatku?
    Nie. Deklaracja pewnie będzie roczna. Wpłaty co miesiąc.
    > 3. Czy korzystając z ryczałtu muszę prowadzić ewidencję przychodów i
    > rozchodów? (tylko wynajem mieszkania, przelewy na moje konto osobiste)
    Ja bym sobie prowadził. Może to być choćby zwykła kartka.
    > 4. Czytając to wszystko odnoszę wrażenie, że poza zmianą druczku i
    > sposobu rozliczania się (nie pit5 no i stawka niższa) nie ma żadnej
    > praktycznej różnicy - czy mam rację?
    Jednak jest np. nie odliczasz kosztów ponoszonych w związku z najmem.
    > chester
    WitoldG.

  • 7. Data: 2002-12-22 17:42:32
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Przede wszystkim zgłosić do US, że będziesz najem rozliczał na zasadach
    > ryczałtu. Jak wygląda takie oświadczenie to konkretnie powiedzą Ci w US.
    No, to oczywiste. Gorzej z wyjaśnianiem, bo w moim prowincjonalnym US z
    tym jest niestety cieniutko.

    > Tak. Do 20-go następnego miesiąca.
    Ale jak rozumiem od dochodu.
    Jeśli najemca nie zapłaci w styczniu powiedzmy 1000 zł, a w lutym
    zapłaci 2000, to w styczniu nic nie płacę, a w lutym 170zł?

    > Nie. Deklaracja pewnie będzie roczna. Wpłaty co miesiąc.
    To fajnie - nie będę musiał jeździć co miesiąc do mojego miasteczka żeby
    deklaracje złożyć - będę tylko przelewy robił i wsio.

    > Ja bym sobie prowadził. Może to być choćby zwykła kartka.
    Ale taką ewidencję to chyba trzeba zgłosić w US.
    Jak właściwie to wygląda jeśli nie prowadzę ewidencji PiR?
    Chodzi mi o to czy kiedyś ktoś się może przyczepić do formalności, bo
    podatki sumiennie opłacam od każdego dochodu.

    > Jednak jest np. nie odliczasz kosztów ponoszonych w związku z najmem.
    No, ja nie mam żadnych kosztów więc i tak nie odliczam. Dla mnie to po
    prostu 2x mniejszy podatek czyli czysty zysk.

    chester

  • 8. Data: 2002-12-22 19:24:06
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:au4t9b$lnc$1@news.gazeta.pl...
    .
    > Ale jak rozumiem od dochodu.

    Mylisz pojęcia.Ryczałt płacisz od przychodu.Koszty nie mają znaczenia

    > Jeśli najemca nie zapłaci w styczniu powiedzmy 1000 zł, a w lutym
    > zapłaci 2000, to w styczniu nic nie płacę, a w lutym 170zł?

    Chyba jednak nie.Sprawdzę to.Prawdopodobnie zapłacisz od przychodu
    należnego,a nie faktycznie otrzymanego.Tak to jest z podatkami.Z najmem
    może jednak jest inaczej.

    > To fajnie - nie będę musiał jeździć co miesiąc do mojego miasteczka
    żeby
    > deklaracje złożyć - będę tylko przelewy robił i wsio.

    Zgoda

    osobiste)

    Na pewno możesz,ale moim zdaniem umowa najmu sprawę powinna załatwić

    > Ale taką ewidencję to chyba trzeba zgłosić w US.

    Ewidencji nie zgłaszasz.

    Jest zasadnicza-nie masz druczków więc prościej,łatwiej,szybciej

    > No, ja nie mam żadnych kosztów więc i tak nie odliczam. Dla mnie to po
    > prostu 2x mniejszy podatek czyli czysty zysk.

    .Zależy jaki masz przychód,bo może tak być jak piszesz,a nawet lepiej
    (dla Ciebie).Może być także mniej niż 2X w przypadku niezbyt dużych
    przychodów,a nawet możesz na takim opodatkowaniu stracić.Sam musisz to
    sobie policzyć.
    Jacek

  • 9. Data: 2002-12-22 20:07:42
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Mylisz pojęcia.Ryczałt płacisz od przychodu.Koszty nie mają znaczenia
    No kajam się, ale u mnie to jest ta sama kwota stąd pomyłka.

    > Chyba jednak nie.Sprawdzę to.Prawdopodobnie zapłacisz od przychodu
    > należnego,a nie faktycznie otrzymanego.Tak to jest z podatkami.Z najmem
    > może jednak jest inaczej.
    To z czego mam płacić jak nie ma przychodu? Przecież najemca może
    odmówić płacenia (obym nie wywołał wilka z lasu) albo mieć opóźnienia.
    Niestety już kilka razy zdarzały mi się z jego (najemcy) strony obsuwy. :-(
    Podatku nie płaciłem w danym miesiącu, a w następnym podwójny :-(
    Trzymałem się reguły, że jak zapłaci to mam dochód (przychód), a jak
    nie, to kwoty są takie same jak miesiąc wcześniej czyli podatek=0.

    > Na pewno możesz,ale moim zdaniem umowa najmu sprawę powinna załatwić
    No też mi się tak wydaje. Zresztą w razie jakichś problemów mogę
    wykazać, że nie miałem tego przychodu w danym miesiącu - wyciągi z banku
    powinny być wystarczającym dowodem.

    > Ewidencji nie zgłaszasz.
    Czyli mogę sobie notować w zeszyciku w szufladzie i tylko wyciągać w
    razie jakiejś kontroli? Coś to zbyt piękne żeby było prawdziwe.
    Czy taki zeszycik ma jakiekolwiek znaczenie dla płacenia podatku?
    Chodzi mi o tą sytuacje z obsuwami w płatnościach ze strony najemcy.

    > Jest zasadnicza-nie masz druczków więc prościej,łatwiej,szybciej
    :-))) Wreszcie jakaś zmiana na lepsze :-) A już myślałem, że nie dożyję...

> [...]
    > (dla Ciebie).Może być także mniej niż 2X w przypadku niezbyt dużych
    > przychodów,a nawet możesz na takim opodatkowaniu stracić.Sam musisz to
    No tu to się zgubiłem. Jeśli przychód roczny <4000 Euro, to płacę 8.5%
    od przychodu, tak?
    Jeśli u mnie przychód=dochód, to nie ma tu chyba żadnych niuansów, no nie?

    chester

  • 10. Data: 2002-12-22 22:40:14
    Od: "Jacek" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Skarżyński" <c...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:au55pk$g2a$1@news.gazeta.pl...

    > No kajam się, ale u mnie to jest ta sama kwota stąd pomyłka.
    Ciekawą masz tę nieruchomość.Na jej utrzymanie nie potrzeba ani grosza?
    To ja też taką chcę mieć-:)))

    > To z czego mam płacić jak nie ma przychodu? Przecież najemca może
    > odmówić płacenia (obym nie wywołał wilka z lasu) albo mieć opóźnienia.

    A to już Twoje zmartwienie.Masz płacić i basta.Jak mawiają w US trzeba
    znaleźć uczciwego
    Mówiąc jeszcze bardziej obrazowo,wręcz wulgarnie -a co to US obchodzi

    > wykazać, że nie miałem tego przychodu w danym miesiącu - wyciągi z
    banku
    > powinny być wystarczającym dowodem.

    Optymista to Ty jesteś,że daj Boże zdrowie.
    > Czyli mogę sobie notować w zeszyciku w szufladzie i tylko wyciągać w
    > razie jakiejś kontroli? Coś to zbyt piękne żeby było prawdziwe.

    A to jest prawdziwe,pod warunkiem że w zeszyciku jest "tabelka" zgodna ze
    wzorem jaki w ministerstwie wymyślili.

    > Czy taki zeszycik ma jakiekolwiek znaczenie dla płacenia podatku?

    No to jest podstawa.

    > Chodzi mi o tą sytuacje z obsuwami w płatnościach ze strony najemcy.

    Tego jeszcze nie wiem czy możesz płacić tylko "nie ze swoich".

    > :-))) Wreszcie jakaś zmiana na lepsze :-) A już myślałem, że nie
    dożyję...

    No to dużo zdrowia życzę

> [...]
    > od przychodu, tak?

    Tak

    > Jeśli u mnie przychód=dochód, to nie ma tu chyba żadnych niuansów, no

    Są -czysto matematyczne.Porównaj sobie ile płaciłeś (zapewne dużo za
    dużo) a ile zapłacisz będąć na ryczałcie.

    Jacek