    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek PCC a srodek trw.
    Date: Fri, 31 Jan 2003 00:57:37 +0100

    On Wed, 29 Jan 2003, J.Nytko wrote:

    >+ Serdecznie witam i od razu pytam ;)
    >+ ... czy podatek PCC (od czynnosci cywilnoprawnych) zwiazany z zokupem srodka
    >+ trwalego
    >+ a - podnosi wartosc tego srodka
    >+ b - stanowi tylko KUP

    Możesz powoli i *dokładnie*, jak to było z kupowaniem
    owego ŚT ? Bo możliwości widzę 2:
    1. nabyłeś "osobiście", płacąc PCC. I w twoich rękach
    ów ŚT "nabrał wartości" o PCC, czyli PCC w wartość
    początkową, bo tyle miał w momencie przekazania...
    2. nabyłeś ŚT jako DG.
    W tym przypadku, po poczytaniu ustawy razy kilka (skutkiem
    dyskusji na *.prawo do której mnie nie siali a się wplątałem :>)
    doszedłem do wniosku że jako DG:
    - albo jesteś podatnikiem VAT płacącym VAT
    - albo jesteś podatnikiem VAT zwolnionym z płacenia VAT

    ...a w tych przypadkach PCC się *nie* płaci. Ustawa o PCC:

    ++++
    Art. 2. Nie podlegają podatkowi:
    [...]
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana
    podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku.
    ----

    Rozróżnienia na zwolnienie podmiotowe i przedmiotowe nie
    stwierdzono :)
    Oczywiście *może* być objęty PCC obrót nietowarem :>, tj.
    czymś co ust.VAT się nie zajmuje (nie objęte VAT) - np. ziemia,
    wartość firmy (jest osobny akapit w PCC) i inne takie.

    Ale jeśli to jest ŚT... to jakoś tak ciekaw jestem co to
    był za nabytek :) że podlega amortyzacji *i* podlega PCC
    (no... firma ??! Kupiłeś firmę ?) !

    Kiedy ostatnio podnosiłem ta kwestię nikt nie protestował.
    Czyżbym się mylił a wszyscy przytaknęli "dla spokoju" ?? ;)

    Widziałem odpowiedź nt. US Bytom :) - a o co oni byli
    pytani, inaczej mówiąc: o który z ww. przypadków ?

    I *kiedy* byli pytani - mam 2 wersje PCC zapisane w zeszłym
    roku, czyli była co najmniej 1 nowelizacja... :)

    pzdr, Gotfryd