  • 1. Data: 2005-04-08 17:33:40
    Temat: Podatek od dochodów zagranicznych???
    Od: "Netfan" <m...@d...vline.pl>

    W tym roku prowadziłem działalność gospodarczą - przynosiła straty. Resztę
    roku będę pracował w Wielkiej Brytanii.

    Czy płace w Polsce podatek od dochodów zagranicznych???

    Jak to rozliczać???

    Dziękuję za wszelkie info.

  • 2. Data: 2005-04-08 21:32:51
    Temat: Re: Podatek od dochodów zagranicznych???
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Netfan wrote:
    > W tym roku prowadziłem działalność gospodarczą - przynosiła straty. Resztę
    > roku będę pracował w Wielkiej Brytanii.
    >
    > Czy płace w Polsce podatek od dochodów zagranicznych???
    >
    > Jak to rozliczać???

    tak płacisz.
    doliczasz dochód z zagranicy do polskiego obliczasz podatek i odejmujesz
    podatek zapłacony za graniców
    to tak w wielkim skrócie.

  • 3. Data: 2005-04-10 12:35:09
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Resztę
    > tak płacisz.
    > doliczasz dochód z zagranicy do polskiego obliczasz podatek i odejmujesz
    > podatek zapłacony za graniców
    > to tak w wielkim skrócie.

    no niebardzo z tym odejmowaniem podatku :))
    w przypadku dochodów zagranicznych z pracy obowiązuje zasada "struktury
    dochodu" - mechanizm trochę skoplikowany :
    1. teoretycznie dochody zagraniczne są u nas zwolnione z podatku (podstawa:
    umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania)
    2. niestety dochód z zagranicy dodaje się do dochodu w polsce (ponadto z
    tego samego żródła przychodów, więc łączenie wynagrodzenia ze stratą z
    działalności jest niemożliwe)
    3. wylicza się podatek od całości, a następnie wpłaca podatek od dochodów w
    polsce wyliczony % udziału w dochodzie całym

    ten skoplikowany mechanizm wymyślono w celu (oczywiście) zrobienia obywateli
    w balona, ponieważ ZAWSZE, kiedy komuś taki podatek wyliczam, to wychodzi że
    muszą grubo dopłacić podatku za pracę za granicą (choć teoretycznie dochody
    za granicą są zwolnione)
    możecie sami sprawdzić dowolnym programem do wypełniania PIT
    najpierw wprowadźcie tylko dochody w polsce i obliczcie podatek
    a potem wprowadźcie dochody za granicą - teoretycznie wynik powinien być na
    0, a nie jest
    wniosek: mamy coś w rodzaju utajnionego podatku od wzbogacenia
    a co? my tu przymieramy z głodu na budżetowych pensyjkach, a jakiś kowalski
    będzie się bogacił za granicą??

  • 4. Data: 2005-04-10 13:36:24
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Faust wrote:

    > no niebardzo z tym odejmowaniem podatku :))
    > w przypadku dochodów zagranicznych z pracy obowiązuje zasada "struktury
    > dochodu" - mechanizm trochę skoplikowany :

    prawda, ale nie do końća.
    Są dwie metody radzenia sobie z podatekiem zagranicznym. Pierwszy jest
    taki, że dochody zagraniczne dolicza się do dochodów polskich i na tej
    podstawie oblicza próg podatkowy, ale podatek płaci się tylko od
    dochodów poslkich (wyłączennie z progresją). Tutaj ze znanych państw, są
    niemcy, francja, grecja...
    druga metoda to metoda proporcjonalna i tu właśnie jest anglia i to co
    napisałeś.

    > 1. teoretycznie dochody zagraniczne są u nas zwolnione z podatku (podstawa:
    > umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania)

    nie prawda,
    teoria i praktyka jest taka, że obywatel polski mieszkający na terenie
    polski podlega opodatkowaniu całości dochodów niezależnie od źródla ich
    pochodzenia. art 3.1

    > ten skoplikowany mechanizm wymyślono w celu (oczywiście) zrobienia obywateli
    > w balona, ponieważ ZAWSZE, kiedy komuś taki podatek wyliczam, to wychodzi że
    > muszą grubo dopłacić podatku za pracę za granicą

    nikt nigdzie ci nie obiecywał, że wyjdzie na zero.

    > (choć teoretycznie dochody za granicą są zwolnione)
    j.w , nie ma takie teorii

> [...]
    > najpierw wprowadźcie tylko dochody w polsce i obliczcie podatek
    > a potem wprowadźcie dochody za granicą - teoretycznie wynik powinien być na

    i nigdy nie będzie, bo podatki w polsce są wyższe niż gdzie indziej i
    tego zera nikt nigdzie ci nie obiecywał

    > wniosek: mamy coś w rodzaju utajnionego podatku od wzbogacenia
    > a co? my tu przymieramy z głodu na budżetowych pensyjkach, a jakiś kowalski
    > będzie się bogacił za granicą??

    z problemami psychologicznymi to do kasi.

  • 5. Data: 2005-04-10 19:14:03
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    no to podeprę się cytatami z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    pomiędzy PRL a Wielką Brytanią z 1978r. (nadal aktualna)

> [...]
    > niemcy, francja, grecja...
    > druga metoda to metoda proporcjonalna i tu właśnie jest anglia i to co

    niestety możliwość potrącenia podatku zapłaconego w anglii nie dotyczy
    przychodów osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia za pracę, ale
    dywidend,stypendiów,rent i emerytur itp. przypadków

    > nie prawda,
    > teoria i praktyka jest taka, że obywatel polski mieszkający na terenie
    > polski podlega opodatkowaniu całości dochodów niezależnie od źródla ich
    > pochodzenia. art 3.1

    i tu przegiąłeś, bo kawałek dalej w ustawie:
    art.4a uopdof stanowi: " przepisy art.3.1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem
    umów w sprawie zapobieżenia...."
    więc niekoniecznie podlega opodatkowaniu zgodnie z art.3.1, skoro podlega
    wyłączeniu....

    natomiat wyłaczenie to jest skuteczne bo:
    cytat z umowy, art.15:
    "1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 wynagrodzenia
    za pracę i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce
    zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, mogą być
    opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim
    Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za
    nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie. "

    > j.w , nie ma takie teorii

    znaczy się "unikanie podwójnego opodatkowania" to tylko eufemizm?

    > i nigdy nie będzie, bo podatki w polsce są wyższe niż gdzie indziej i
    > tego zera nikt nigdzie ci nie obiecywał

    i znowu cytat z umowy art.24
    "1. Obywatele Umawiającego się Państwa nie mogą być poddani w drugim
    Umawiającym się Państwie ani opodatkowaniu, ani związanym z nim obowiązkom,
    które są inne lub bardziej uciążliwe od tych, których w tych samych
    okolicznościach są lub mogą być poddani obywatele tego drugiego Państwa. "

    mamy więc do czynienia z sytuacją, gdzie teoretycznie i zgodnie z
    obowiązującymi aktami prawnymi polska nie powinna pobierać podatku od
    dochodów opodatkowanych w anglii, niestety kiedy dochodzi do praktycznego
    rozliczenia, to okazuje się, że techniczny sposób obliczenia podatku
    powoduje, że jednak dochody te opodatkowane są podwójnie (ot takie cuda
    matematyki)

    > z problemami psychologicznymi to do kasi.

    nie wiem czy zauważyłeś, ale ten problem psychologiczny posiadają nasi
    ministrowie finansów i ich pracownicy, no i oczywiście ta część naszych
    posłów, która głosuje nad takimi przepisami, mnie ten problem akurat nie
    dotyczy, na szczęście, bo nie mam nic wspólnego z budżetem

  • 6. Data: 2005-04-10 19:53:53
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Faust napisał(a) w wiadomości: ...

    >[...]
    >1. teoretycznie dochody zagraniczne są u nas zwolnione z podatku
    >(podstawa:
    >umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania)

    Nie zwolnione. Chodzi o to, aby te same pieniądze nie były
    opodatkowywane jednocześnie w dwóch krajach. A jaka część w którym
    - o tym stanowi umowa. A o wysokości - lokalne przepisy podatkowe.
    O ile lokalne przepisy się różnią, to umowy są raczej symetryczne.

    >[...]
    >ten skoplikowany mechanizm wymyślono w celu

    Uregulowania spraw podatkowych między państwami, aby "fiskusy"
    (ale nie tylko) nie były za bardzo stratne.

    >(oczywiście) zrobienia obywateli w balona,

    polskich, czy obu krajów-stron umowy ? :)
    To działa w dwie strony: Dajmy na to Holender pracuje u nas jako
    vice-szef filii firmy, to u nas zabuli większy podatek, bo szybciej
    wpadnie w wyższe progi (*). Jeżeli nie miał żadnych dochodów u
    siebie to ich fiskus raczej mu "nadpłaty" nie zwróci, bo z czego.
    (*) Przykład Holandii zmyślony - nie znam stawek % w Holandii -
    ale zakładając podobne... Bo progi to zdecydowanie wyżej.
    A może zwróci? - ale to byłby frajerski fiskus...

    > ponieważ ZAWSZE, kiedy komuś taki podatek wyliczam,

    I nie rozumiesz skąd się to bierze?

    > to wychodzi że
    >muszą grubo dopłacić podatku za pracę za granicą

    To wynika głównie z progresji w obu krajach, poziomów dochodów i
    progów podatkowych. Gdy tam jest się w najniższym progu (małe %-ty) u
    nas już w wyższym. Po prostu zapłacony tam podatek (zwłaszcza, że
    pracuje się często sezonowo - kwota wolna/1. próg) jest niższy niż
    gdyby płaciłoby się go u nas. A ponieważ zapłacony tam niższy podatek
    wchodzi do rozliczeń, więc...
    Gdybyś porównał wysokości progów i stawki procentowe do średnich
    krajowych tam i tu, mogłoby się okazać, że podatki PIT w UE wcale nie
    są takie niskie.

> [...]
    >najpierw wprowadźcie tylko dochody w polsce i obliczcie podatek
    >a potem wprowadźcie dochody za granicą - teoretycznie wynik powinien być >na 0, a

    0 znikąd nie wynika.

    Co nie znaczy, że samych umów międzynarodowych nie można by uprościć.
    Naszego systemu podatkowego też.

    Arek

  • 7. Data: 2005-04-10 20:45:19
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Faust wrote:

    > no to podeprę się cytatami z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    > pomiędzy PRL a Wielką Brytanią z 1978r. (nadal aktualna)

    aktualna

> [...]

    > umów w sprawie zapobieżenia...."
    > więc niekoniecznie podlega opodatkowaniu zgodnie z art.3.1, skoro podlega

    podlega z uwzględnieniem, a nie wyłączeniu,
    czyli w ustawie o unikaniu podwójnego opodatkowania będziesz miał
    napisane jak potraktować zarobek z angli i co możesz zrobić z podatkiem
    tam już zapłaconym

> [...]
    > Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za
    > nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie. "

    no to przeczytaj sobie to jeszcze raz na głos i powoli.

    > znaczy się "unikanie podwójnego opodatkowania" to tylko eufemizm?
    no własnie nie.
    tylo ze źle rozumiesz słowa.
    Moze zacznę od końca.
    Gdyby umowy nie było, to zapłaciłbyś podatek w Anglii (na podsawie prawa
    angielskiego), a w Polsce zapłaciłbyś podatek na podstawie art.3.1 prawa
    polskiego).
    Dzięki umowie obliczając podatek należny w polsce możesz go w pewien
    sposób pomniejszyć o podatek zapłacony w anglii.
    Dodatkowo na podsawie tej umowy, cześć zarobku w anglii zapewne też jest
    zwolniona z angielskiego podatku. O szczegóły do ustawy.

> [...]
    > rozliczenia, to okazuje się, że techniczny sposób obliczenia podatku
    > powoduje, że jednak dochody te opodatkowane są podwójnie (ot takie cuda

    coś ci kiepsko idzie rozumienie tekstu pisanego,
    to zdanie mówi, że polacy w anglii nie mogą być poddani opodatkowaniu
    innemu lub bardziej uciążliwemu jak abywatele angielscy.

    > kowalski

    ty masz jakiś kompleks mniejszości.

> [...]
    > posłów, która głosuje nad takimi przepisami, mnie ten problem akurat nie
    > dotyczy, na szczęście, bo nie mam nic wspólnego z budżetem

    ministrowie uważają i słusznie zreszta, że obywatel polski powinien
    płacić podatki w Polsce, skoro się deklaruje, że w tej Polsce mieszka.

    Przeczytaj sobie art 3.2 ustawy.
    Daje ci ona możliwośc niepłacenia podatków w Polsce. Musisz spełnić
    tylko jeden warunek. Musisz wyjechać z Polski.
    Niczego więcej od ciebie się nie wymaga.
    Chcesz płacić podatki w Angli. Wyjedź, wówczas będziesz płacił podatki
    angielskie i nikt w Polsce od ciebie chciał nie będzie.

  • 8. Data: 2005-04-11 07:09:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 10 Apr 2005, Faust wrote:

    >+ wniosek: mamy coś w rodzaju utajnionego podatku od wzbogacenia

    ...to się nazywa "skala podatkowa" :|
    Jak w Polsce zarobisz 40 000 zł (załóżmy "z pracy") i policzysz od
    tego podatek oraz drugie 40 000 zł (załóżmy z umów o dzieło)
    i takoż policzysz podatek - to wyjdzie że *w sumie* należy jeszcze
    dopłacić.
    Co dziwnego iż pracujących za granicą traktuje się (w niektórych
    przypadkach) tak samo - zabierając (większą niż przy "oddzielnie
    liczonych") część dochodu ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-04-12 12:34:25
    Od: "Edyta Szajnóg" <e...@n...com.pl>

    A jak dochód zagraniczny jest w euro, to po jakim kursie mam to przeliczyć?
    Po kursie dnia kiedy wpłynęły na moje konto? Gdzie znajdę takie stare
    informacje?

    Edyta

  • 10. Data: 2005-04-12 12:55:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Apr 2005, Edyta Szajnóg wrote:

    >+ A jak dochód zagraniczny jest w euro, to po jakim kursie mam to przeliczyć?
    >+ Po kursie dnia kiedy wpłynęły na moje konto?

    Nie wiem.

    >+ Gdzie znajdę takie stare informacje?

    Od 1993:

    http://www.nbp.pl/ArchA.aspx

    Ale to są kursy NBP - a być może chodzi o REALNY kurs "dostarczenia
    przez bank".... twój bank...
    Może ktoś wie i zapoda.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd