  • 1. Data: 2009-03-07 15:04:11
    Temat: Podwójne zdrowotne - czy traci się prawo?
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    Witam,
    Tak sobie myślę o tym bezsensownym podwójnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
    Osoba zatrudniona na etat + własna DG musi płacić dodatkowo drugi raz
    (oprócz tego co płaci już pracodawca) ubezpieczenie zdrowotne.
    Tak się zastanawiam jakie są konsekwencje (poza finansowymi), tego że nie
    będzie płacić tego drugiego ubezpieczenia?
    Rozumiem, że naraża się na karę, ale czy przez to traci prawo do opieki
    zdrowotnej? Chyba nie, bo przecież jest normalnie ubezpieczona już przez
    pracodawcę. Gdyby jednak traciła prawo do opieki zdrowotnej to byłby
    bezsens, w takim razie za co płaci pracodawca?

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-03-07 15:09:23
    Temat: Re: Podwójne zdrowotne - czy traci się prawo?
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "MariuszM" <m...@T...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gou2u8$khg$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > zdrowotnej? Chyba nie, bo przecież jest normalnie ubezpieczona już przez
    > pracodawcę. Gdyby jednak traciła prawo do opieki zdrowotnej to byłby
    > bezsens, w takim razie za co płaci pracodawca?

    Nie traci sie - i malo tego - z tego drugiego ubezpieczenia, nawet nie da
    sie skorzystac!!!!
    Gdy zegnalem sie z etatem, to mi nawet nei chcieli od reki wydac
    'biznesmenskiej" ksiazeczki zdrowotnej , choc to drugie zdrowotne oplacalem
    ponad 5 lat!!!
    Dopiero jak wplynely pierwsze skladki spoleczne oplacane preze mnie, wtedy
    mi wydali.
    Wniosek taki, ze to drugie zdrowotne to jest typowy absurd - ubezpieczenie
    od niczego. Jesli pracujesz i prowadzisz DG, do uprawnien liczy sie tylko to
    oplacane przez pracodawce, na podstawi eksiazeczki stemplowanej przez
    pracodawce.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-03-07 15:12:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    SDD pisze:
> [...]
    > oplacane przez pracodawce, na podstawi eksiazeczki stemplowanej przez

    Liczy się każde ubezpieczenie. I nie potrzeba biznesmeńskiej
    książeczki, wystarczy samo zgłoszenie do ZUS i dowód opłacania składek,
    a nieraz i samo ostatnie.

    A że dodatkowe ubezpieczenie nic nie daje? To oczywiste. Podobnie jak
    na etacie - zarabiasz 1000zł, a od kolejnego miesiąca 3000zł. Składka
    zdrowotna też się zwiększa, ale przecież od tego lekarz szybciej Cię nie
    przyjmie. Jest to po prostu rodzaj podatku celowego, dla niepoznaki
    nazywanego "ubezpieczeniem". U nas w Polsce ludzie bardzo sobie cenią
    ubezpieczenia, do tego stopnia, że wolą zarobić 600zł na miesiąc,
    zamiast 1000zł, byle tylko być - tfu - ubezpieczonym...

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-03-07 15:18:38
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-03-2009 o 16:04:11 MariuszM <m...@t...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Osoba zatrudniona na etat + własna DG musi płacić dodatkowo drugi raz
    > (oprócz tego co płaci już pracodawca) ubezpieczenie zdrowotne.

    Nie masz racji, przynajmniej formalnie. Ubezpieczenie zdrowotne zostało wydzielone
    z podatku, po to żeby jako tako uniezależnić budżet "służby zdrowia" od doraźnych
    targów politycznych.
    Także wcześniej było dokładnie tak samo, tyle że szło to z podatków więc ludzie tego
    nie widzieli i nie burzyli się.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-03-07 15:24:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-03-07, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > targów politycznych.
    > Także wcześniej było dokładnie tak samo, tyle że szło to z podatków więc ludzie

    No nie do końca to samo, bo wcześniej (przy DG) było "od dochodu", a teraz
    "czy się stoi, czy się leży, składka państwu się należy" ;-) No i jednak
    nie odliczasz całej składki od dochodu (a kiedyś się dało), więc jest to
    swego rodzaju podniesienie podatku.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2009-03-07 15:31:05
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    Właśnie jestem w sytuacji takiej, że skończył mi się etat i muszę się
    zgłosić do pełnych ubezpieczeń, w związku z tym mam pytania:
    1) Co jest dowodem np w przychodni, że przysługują mi świadczenia zdrowotne?
    Czy druk ZUA i dowód opłacenia składek (np. wydruk z mBanku) wystarczy?
    2) Zgłaszam też w ZUSie do ubezpieczenia moją rodzinę, co jest dowodem dla
    nich, że przysługują im świadczenia, druk ZCNA i dowód zapłaty z mBanku?
    3) Czy opłaca się zgłaszać do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego i
    dlaczego?
    4) Po co muszę opłacać fundusz pracy i czy da się to jakoś obejść?

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 7. Data: 2009-03-07 15:31:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-03-2009 o 16:24:05 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > "czy się stoi, czy się leży, składka państwu się należy" ;-) No i jednak
    > nie odliczasz całej składki od dochodu (a kiedyś się dało), więc jest to

    To że jest to podniesienie to się zgadza, mi chodziło ten zabobon,
    że płaci się coś dwa razy.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-03-07 15:37:48
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-03-2009 o 16:31:05 MariuszM <m...@t...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Czy druk ZUA i dowód opłacenia składek (np. wydruk z mBanku) wystarczy?

    IIRC tak. Jest w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych
    ze środków publicznych przepis co jest dowodem ubezpieczenia.

    > 2) Zgłaszam też w ZUSie do ubezpieczenia moją rodzinę, co jest dowodem dla
    > nich, że przysługują im świadczenia, druk ZCNA i dowód zapłaty z mBanku?

    J.w.

    > 3) Czy opłaca się zgłaszać do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego i
    > dlaczego?

    Sam sobie policz, to zależy tylko i wyłącznie od Twoich preferencji.
    ~45zł/miesiąc*12 miesiecy = 500zł/rok.
    Ew. zysk jest taki że płacą jakiś tam zasiłek w razie choroby.

    Ja np. dałem sobie z tym spokój, im mnie kontaktów z biurokracją
    tym człowiek zdrowszy.

    Był jeszcze jeden argument za choprobowym - w trakcie jego trwania
    nie musiałem płacić składek na ZUS - z tym że teraz gdy można już zawieszać
    DG, to chyba straciło na znaczeniu.

    > 4) Po co muszę opłacać fundusz pracy i czy da się to jakoś obejść?

    A po co musisz opłacać podatek od psa i VAT i czy da się to obejść ;-) ?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-03-07 15:46:27
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > IIRC tak. Jest w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych
    > ze środków publicznych przepis co jest dowodem ubezpieczenia.

    Można prosić o linka?

    > Sam sobie policz, to zależy tylko i wyłącznie od Twoich preferencji.
    > ~45zł/miesiąc*12 miesiecy = 500zł/rok.
    > Ew. zysk jest taki że płacą jakiś tam zasiłek w razie choroby.

    Dużo jest tego zasiłku?

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 10. Data: 2009-03-07 15:48:14
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-03-2009 o 16:46:27 MariuszM <m...@t...onet.pl>
    napisał(a):

    > Można prosić o linka?

    Wklej w google, od razu wyskakuje

    > Dużo jest tego zasiłku?

    Tego nie wiem, nigdy nie miałem z tym do czynienia,
    coś mi świta że 60 czy 80% podstawy oskładkowania.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek