    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Polska & szansa na niższy VAT
    Date: Tue, 5 Dec 2006 11:34:25 +0100

    On Mon, 4 Dec 2006, Telly Savalas wrote:

    > Mianowicie czy według was istnieje w Polsce realna szansa, że w niedalekiej
    > przyszłości doczekamy się niższych stawek podatku VAT

    Nie wiem, obawiam się że nieprędko.
    U nas priorytet ma myślenie 'jak dodamy 1% podatku to wpływy wzrosną
    o XXXX milionów'. O tym ile SPADAJĄ wskutek tego podniesienia nikt nie
    myśli, a ściślej były dwa przykłady obniżenia podatku wskutek nacisku
    liberałów (CIT oraz akcyza na alkohol), oba spowodowały WZROST wpływów
    z obniżonego podatku i oba mało kogo czegoś nauczyły.
    W przypadku VAT sprawa wygląda tak: za telefon, prąd, paliwo i wszystko
    to co trudno przewieźć (w szczególności rzeczy duże i ciężkie oraz
    usługi) państwo kasuje ileś VAT.
    A ileś VAT traci, zaś obywatele dofinansowują np. sąsiednie Niemcy
    kupując tam sprzęt foto i inną elektronikę (rzeczy lekkie i drogie).
    Na samym VAT jest 7% różnicy podatku! (tam - 16%).
    Z p. widzenia ich emerytów układ bardzo dobry, bo wszędzie jest
    dziura budżetowa "na emerytury". Z p. widzenia naszego ZUS -
    niekoniecznie.

    > A może dobrym rozwiązaniem było by wprowadzenie do Polski podatku liniowego

    Ba.
    Z mojego p. widzenia podatek liniowy ma jedną zabójczo istotną cechę:
    ogranicza zyski z kombinowania. Jeśli *tyle samo* podatku trzeba zapłacić
    z *każdej* formy przychodu, to nie opłaca sie kombinowanie jakby tu
    dochód wykazać u ciotki rencistki zamiast u szwagra.
    Niestety oznacza to również konieczność skasowania "ryczałtów".

    > przypadku naszej gospodarki i jej perspektywach rozwoju w ogóle realne jest
    > myślenie o podatku liniowym a dokładniej rzecz ujmując jego wprowadzeniu?

    "a dlaczego by nie"?
    Wysokie opodatkowanie powoduje tylko jedno - ci co naprawdę dobrze
    zarabiają podatki płacą gdzie indziej, w Polsce się nie opłaca, a przy
    wysokich dochodach opłaca się mieć firmy, fundacje i inne wynalazki
    za granicą. Niestety dla tych co zarabiają średnio... (więc JUŻ
    płacą wysoki podatek bo JESZCZE ich nie stać na manewrowanie).

    pzdr, Gotfryd