    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pomoze mi ktos wyliczyc pensje ?
    Date: Wed, 18 Jan 2006 11:01:59 +0100

    Radoslaw Plachta wrote:

    > Jeżeli faktura ma być na 5000zł brutto (dostajesz od kontrahenta
    > 5000zł do ręki) to będzie tak
    > Faktura VAT: 5000 = 4098,36 (netto) + 901,64 (VAT)
    > Vat należy oczywiście odprowadzić do urzędu skarbowego.
    > Czyli na razie mamy 4098,36 zł.

    OK

    > Teraz płacimy ZUS
    > Składki społeczne (tzw 51) (te obniżone) 89,07zł
    > (szczegóły: http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm)
    > Zdrowotne (tzw.52) - 159,10zł
    > Fundusz Pracy (tzw 53) - 34,50zł

    Źle. Nie ma FP przy obniżonych

    > Zostaje nam:
    > 4098,36 - 89,07 - 159,10 - 34,50 = 3815,69

    4098,36 - 89,07 - 159,10 = 3850,19

    > Teraz liczymy podatek dochodowy:
    > Podstawa podatku:
    > Przychód - koszty (w tym przypadku tylko składki społeczne)
    > 4098,36 - 89,07 = 4009,29 (zaokrąglamy do pełnego złotego) czyli
    > 4009zł Podatek, np 19%
    > 4009 * 19% = 761,71zł

    W styczniu będzie to 538 zł mniej bo kwota wolna. Potem więcej, bo
    wejdzie chyba w 30%.

    > Ale od należnego podatku odliczamy zapłaconą skłądkę zdrowotną (ale
    > też nie całą tylko w kwocie podlegającej odliczeniu).
    > Składka zdrowotna podlegająca odliczeniu: 145,06
    > Czyli podatku dochodowego płacimy:
    > 761,71 - 145,06 = 616,65
    > Znowu zaokrąglamy do pełnego złotego czyli: 617zł
    >
    > Zostaje nam:
    > 3815,69 - 617 = 3198,69.

    3850,19 - 617 = 3233,19

    > I tyle mamy na czysto na tej działalności.
    >
    > Większego podatku dochodowego nie będzie, ale może być mneijszy!
    > Warto poczytać o zryczałtowanym podatku dochodowym, którego stawka to
    > np. 3%, 8,5%), ale tutaj sa limity przychodu na poziomie 500tyś zł w
    > ciągu roku i nie każda działalnośc może być rozliczana ryczałtem.
    > Jest też jeszcze karta podatkowa (stały podatek płacony co miesiąc bez
    > względu na przychody, ale zależny od wielkości miejscowości , rodzaju
    > działalności i liczby zatrudnionych) i tutaj również nie wszystkie
    > rodzaje działalności.

    Przy tych zarobkach, można myśleć o liniowym 19%. Tylko trzeba to
    najpierw policzyć czy się opłaca. Doświadczenie życiowe wskazuje
    jednak, że autor wątku chyba myśli o przejściu z etatu na DG dla
    dotychczasowego pracodawcy. W tym wypadku ryczałt ani liniowy 19% nie
    wchodzi w rachubę.