  • 1. Data: 2007-03-08 22:07:39
    Temat: Praca Renta Rodzinna PODATEK
    Od: "MoOn" <m...@a...pl>

    Nadszedł czas rozliczenia a ja mam maly problem tzn duzy sytuacja wyglada
    tak
    Otrzymuje rente rodzinna po ojcu ktora jest niby zwolniona z podatku
    W czasie wakacji pracowalem i dorobilem sobie
    I teraz jak dochodzi co do czego to musze zaplacic podatek od calej sumy i
    tzn za rente (ktora jak niby
    bym nie pracowal to nie musial bym rozliczac) i to co dorobilem sobie.

    Chcialbym sie dowiedziec czy dobrze ktos mnie poinstuowal bo dla mnie to
    troche niedorzeczne abym placil za cos z czego wczesniej bylem zwolniony.
    Bo przeciez jak bym zarobil nawet nie duze pieniadze powiedzmy 200zl i
    dolicze ok 4000zł renty to podatek z sumy 4200 to wyjdzie wiecej nic
    dorobilem wiec wogole chyba
    najlepiej nie pracowac."

    Z gory dzieki za wszelka pomoc Mariusz

  • 2. Data: 2007-03-16 21:15:29
    Temat: Re: Praca Renta Rodzinna PODATEK
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "MoOn" <m...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Nadszedł czas rozliczenia a ja mam maly problem tzn duzy sytuacja
    wyglada
    > tak
    > Otrzymuje rente rodzinna po ojcu ktora jest niby zwolniona z podatku

    Renta rodzinna nie jest zwolniona z podatku, chociaż bez zagłębiania
    się w szczegóły można odnosić takie wrażenie.
    W 2006 r. z renty np. 400 zł miesięcznie nie była potrącana zaliczka
    na podatek dochodowy, ponieważ z 76 zł (19%) po odjęciu ulgi
    podatkowej (44,17 zł) zostawało tylko 31,83 zł, które trzeba było
    odprowadzić w całości jako składkę zdrowotną i to pomniejszoną
    (całkowita to 8,75% = 35 zł).

> [...]
    sumy i
    > tzn za rente (ktora jak niby
    > bym nie pracowal to nie musial bym rozliczac) i to co dorobilem

    Może niepotrzebnie panikujesz. Jeżeli pracowałeś na umowę zlecenie lub
    o dzieło, to zaliczka na podatek została potrącona przez
    zleceniodawcę. Od kwoty renty nie będziesz musiał dopłacać żadnego
    podatku.

    > Chcialbym sie dowiedziec czy dobrze ktos mnie poinstuowal bo dla
    mnie to
    > troche niedorzeczne abym placil za cos z czego wczesniej bylem
    zwolniony.

    Spróbuj rozliczyć PIT-37 (masz taki obowiązek, ponieważ oprócz renty
    masz dochody z innego źródła) i się przekonasz.

    > Bo przeciez jak bym zarobil nawet nie duze pieniadze powiedzmy 200zl
    > dolicze ok 4000zł renty to podatek z sumy 4200 to wyjdzie wiecej nic
    > dorobilem wiec wogole chyba
    > najlepiej nie pracowac."

    Jeżeli pracowałeś na umowę o pracę i nie zgłosiłeś pracodawcy, że
    pobierasz rentę (przy której zawsze w pierwszej kolejności jest
    uwzględniana ulga podatkowa 44,17 zł/mies. w 2006 r.) i Twój
    pracodawca uwzględniał też tę ulgę (a nie powinien), to rzeczywiście
    będziesz musiał dopłacić fiskusowi kwotę ulgi podatkowej nieprawidłowo
    wypłaconej Ci przez pracodawcę. I tylko tyle.

    wa

  • 3. Data: 2007-03-16 21:34:29
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "MoOn" <m...@a...pl> napisał w wiadomości
    (...)
    > Bo przeciez jak bym zarobil nawet nie duze pieniadze powiedzmy 200zl
    > dolicze ok 4000zł renty to podatek z sumy 4200 to wyjdzie wiecej nic
    > dorobilem wiec wogole chyba
    > najlepiej nie pracowac."

    Ponadto, jeżeli pracodawca lub zleceniodawca potrącił jakąś kwotę na
    zaliczkę na podatek dochodowy, to będzieszz miał okazję odzyskać część
    tego podatku, odliczając 7,75% składki zdrowotnej potrąconej przez ZUS
    z renty, której ZUS nie odliczył, ponieważ przy małej kwocie renty nie
    płaciłeś podatku.

    Pozdr

    --
    wa