    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Praca w USA i Polsce jednoczesnie
    Date: Sat, 18 Mar 2006 10:28:20 -0600

    aro2005 wrote:
    > Do witek:
    >
    > skad ty sie urwales...?? az mi sie brzydkie slowa nasuwaja...
    > zerknij na moj pierwszy post, czytaj ze zrozumieniem!!

    Czytam.

    > ja nie chce unikac placenia podatkow, ja chce zaplacic podatek !!!
    > ja pytam jak i ile!!! nie napisalem ze polska jest glupia, gdzie to
    > znalazles???
    Ja nie napisa?em, z.e ty napisa?es'. Ja tylko mówie;, z.e jak komus'
    odpowiadam, z.e musi zap?acic' podatek w Polsce od zarobków w Stanach, to
    mu sie; od razu piana na usta toczy i twierdzi, z.e Polska jest g?upia.
    Po prostu zrówna?em cie; ze s'rednia;.

    > problem w tym ze chce zaplacic a nie wiem jak...
    > 1) stad pytanie jaki numer PIT'u, jak to wpisac,
    PIT-36.

    > 2) jak ma sie sytuacja ze tu juz czesc zaplacilem podatek, jak dziala
    > ustwa o unikaniu podwojnego opodtkowania, z mojej wiedzy googlowej
    > wynika ze musze uzglednic to co juz zaplacilem w usa, co jest zreszta
    > logiczne...
    >
    > A co rezydenta USA to co innego to znaczy dla IRS a co innego dla INS,
    > z podatkami w usa nie mam problemow i nie o to bylo moje pytanie
    > Witkowi juz podziekujemy....

    Nie pien' sie;. Bo nie masz o co.

    > Reszte zapraszam do rzeczowej pomocy bez emocji za co z gory dziekuje

    W stanach rozliczasz sie; tak jak sie; rozliczasz. Tu sam wiesz najlepiej.
    Zapewne na 1040-NR

    W Polsce wype?niasz pit-36 na którym wpisujesz wszystkie swoje zarobki z
    ca?ego s'wiata.
    Jez.eli by?y w walucie obcej to przeliczasz na z?otówki wg s'redniego
    kursu NBP z dnia otrzymania.

    Pewne kwoty sa; zwolnione z podatku. i teraz sa; dwie wersje.
    a) 46 dolarów za kaz.dy dzien' pracy max 30 dni.
    b) stependia dla studentów sa; zwolnione z tego limitu 30 dni. Wie;c moz.e
    byc' nawet 46 dolarów x 365 dni. Ale nic nie napisa?es' dok?adnie z
    jakiego tytu?u dostajesz pienia;dze sprawdz' czy sie; ?apiesz na to.

    O tyle moz.esz pomniejszyc' kwote; która; musisz wykazac' na pit-36.

    Normalnie obliczasz teraz podatek - od tego co ci wysz?o odliczasz kwote;
    podatku zap?acona; w USA. Ale tylko podatek federalny. Bo nie ma w Polsce
    odpowiednika podatku stanowego. To jest w?as'nie ta umowa o unikaniu
    podwójnego opodatkowania.

    To co ci wysz?o, a wyjdzie ci sporo wp?acasz na konto US w Poslce do
    kon'ca kwietnia.

    ustawa o podatku od osób fizycznych oraz umowa; o unikaniu podwójnego
    opodatkowania znajdziesz na stronach sejmowych. www.sejm.gov.pl

    Poczytaj sobie jeszcze na temat durku pit-53 bo masz obowia;zek
    odprowadzac' zaliczki na poczet podatku do 20-tego kaz.dego miesia;ca.

    To by by?o na tyle.