  • 1. Data: 2009-06-08 09:40:36
    Temat: Preferencyjna stawka ZUS
    Od: goto <g...@g...com>

    Witam,

    Do tej pory nigdy nie prowadziłem własnej działalności. W najbliższym
    czasie będę rozpoczynał działalność jako wspólnik w spółce jawnej. Czy
    przysługuje mi preferencyjna stawka ZUS przez pierwsze 2 lata
    działalności?

    Z góry dzięki za pomoc,
    gozwei

  • 2. Data: 2009-06-08 09:49:08
    Temat: Re: Preferencyjna stawka ZUS
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 08 Jun 2009 02:40:36 -0700, goto napisał(a):

> [...]
    > czasie będę rozpoczynał działalność jako wspólnik w spółce jawnej. Czy
    > przysługuje mi preferencyjna stawka ZUS przez pierwsze 2 lata

    Nie przysługuje.

    Art. 18a. 1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, w okresie
    pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania
    działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak
    niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

    A niestety wspólnik SJ, to 8.6.4 a nie 8.6.1

    Art. 8.
    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:

    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,

    2) twórcę i artystę,

    3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w
    rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,

    4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz
    wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

  • 3. Data: 2009-06-08 12:11:27
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 8 Jun 2009 02:40:36 -0700 (PDT), goto napisał(a):
> [...]
    > czasie będę rozpoczynał działalność jako wspólnik w spółce jawnej. Czy
    > przysługuje mi preferencyjna stawka ZUS przez pierwsze 2 lata

    Nie przysługuje - chyba że zdecydujecie się na spółkę cywilną ;) Za to wtedy
    sporo innych rozrywek (choć ćwiczę od paru lat i nawet da się przeżyć)...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 4. Data: 2009-06-09 17:43:29
    Od: "viman" <v...@o...pl>

> [...]
    > --
    > Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    > I don't want something I need. I want something I want.

    jakich rozrywek ??

  • 5. Data: 2009-06-10 14:34:31
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 9 Jun 2009 19:43:29 +0200, viman napisał(a):
    > jakich rozrywek ??

    Rozrywek wynikających z dziwnego statusu takich spółek - niejasne kwestie
    rozliczania samochodów prywatnych, każdy doradca ma inne zdanie co do tego
    jak obsługiwać dodanie/usunięcie wspólnika, "zabawne" problemy przy
    ubieganiu się o różne zaświadczenia gdy wspólnicy należą do różnych urzędów
    itd. Tak jak piszę - da się to przeżyć, zwłaszcza że dzięki temu można
    skorzystać ze zniżki ZUS.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944