    From: Herald <h...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Preferencyjny ZUS - ciekawe pytanie
    Date: Fri, 18 Sep 2009 11:55:17 +0200

    Dnia Fri, 18 Sep 2009 11:48:31 +0200, Herald napisał(a):

    > Przywilej urlopu wychowawczego dotyczy tylko pracownika, a nie
    > prowadzącego DG.

    > No i super - tylko że jak sama nazwa wskazuje, Kodeks Pracy dotyczy
    > pracowników a nie przedsiębiorców prowadzącymi DG na "swoim".

    No i trudno sobie wyobrazić by przedsiębiorca sam sobie udzielał urlopu
    wychowawczego. Przecież o urlop wychowawczy składa się wniosek do
    pracodawcy. Wniosek ten pracownik składa pracodawcy najpóźniej na dwa
    tygodnie przed rozpoczęciem okresu, w którym zamierza korzystać z tego
    urlopu. Jeżeli zaś wniosek zostanie złożony po upływie powyższego terminu,
    pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu wychowawczego nie później niż z
    dniem upływu dwóch tygodni od dnia złożenia przez pracownika wniosku o
    udzielenie tego urlopu.
    Jednak w przypadku złożenia wniosku o udzielenie urlopu wychowawczego po
    wypowiedzeniu przez pracodawcę umowy o pracę, udziela on tego urlopu na
    okres nie dłuższy niż do dnia rozwiązania umowy o pracę wskutek dokonanej
    czynności. Chociaż urlop wychowawczy jest kontynuacją urlopu
    macierzyńskiego, nie przysługuje on z mocy prawa, lecz udziela się go tylko
    na pisemny wniosek pracownika. We wniosku pracownik powinien określić datę
    rozpoczęcia i zakończenia urlopu. Jeśli pracownik wykorzystał już część
    urlopu, należy wskazać ten okres we wniosku.
    Nie ma przeszkód, aby pracownik w trakcie urlopu wychowawczego podjął pracę
    zarobkową (u dotychczasowego bądź innego pracodawcy) albo inną działalność,
    a także naukę lub szkolenie, pod warunkiem że nie wyłącza to możliwości
    sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Pracownik nie ma obowiązku
    informowania o tym fakcie pracodawcy.
    Pracodawca może przerwać urlop wychowawczy i wezwać pracownika do stawienia
    się do pracy wówczas, gdy stwierdzi, że pracownik trwale zaprzestał
    sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Przykładem takiej sytuacji może
    być wyjazd rodzica za granicę.
    Dotyczy to także sytuacji, gdy pracodawca stwierdzi, że z urlopu
    wychowawczego korzystają w tym samym czasie oboje rodzice lub opiekunowie
    dziecka, po przekroczeniu dozwolonych 3 miesięcy wspólnego sprawowania
    osobistej opieki nad dzieckiem. Pracownik musi zastosować się do tego
    wezwania. Natomiast pracodawca może wezwać go do stawienia się do pracy w
    terminie przez niego wskazanym, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od
    dnia powzięcia takiej wiadomości i nie wcześniej niż po upływie 3 dni od
    dnia wezwania.