  • 1. Data: 2002-10-10 22:00:30
    Temat: Premia Podatkowa
    Od: g...@m...com.pl

    Witam

    Ustawa o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych daje
    również możliwość wpisania w koszty nieściągalnych długów od naszych
    kontrahentów.
    Tak więc jak się zorientowałem: zgłaszamy wykaz wierzytelności do US i
    wpisujemy w KPiR jako koszt wartość z wykazu.
    Mam pytanie a co się stanie jak dłużnik w końcu nam zapłaci (po wpisaniu
    jego długu w koszty)?
    I pytanie nr 2: czy dłużnik po skorzystaniu przeze mnie z "Premii
    Podatkowej" jest "rozgrzeszony"?
    W tych pytaniach chodzi o to czy korzystając z "Premii Podatkowej" nie
    zamykamy sobie furtki na ewentualny odbiór zaległej należności, która jest
    przecież znacznie większa od zysku z "Premii".

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2002-10-11 07:26:30
    Temat: Re: Premia Podatkowa
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

> [...]
    > zamykamy sobie furtki na ewentualny odbiór zaległej należności, która jest
    > przecież znacznie większa od zysku z "Premii".

    Rzuciłem tylko okiem na tą ustawę więc mogłem coś przegapić, ale tam nic nie
    ma na ten temat za wyjątkiem zapisu że stosuje się przepisy o podatku
    dochodowym. Z kolei w updp i f jest tylko o warunkach dopuszczalności
    zaliczania należności nieściągalnych i rezerw do kup. Może należy postępować
    tak jak przy KH tj. należności zapłacone w tym samym roku w którym zostały
    odpisane do kup pomniejszają kup, zapłacone w następnych latach powiększają
    przychody. Tu jeszcze uwaga: do kup zalicza się należności które uprzednio
    były zaliczone do przychodów należnych czyli tylko należności z tyt. dostaw
    towarów i usług oraz W WARTOŚCI NETTO.
    Pytanie nr 2: na pewno nie.

  • 3. Data: 2002-10-11 09:23:46
    Od: "ann" <k.piekarska[nie-spamuj]@wp.pl>

    Premia podatkowa

    Premia podatkowa dotyczy przedsiębiorców, którzy nie mają zaległości z
    tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na
    ubezpieczenie społeczne oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne.
    Warunek niezalegania z należnościami, o których mowa wyżej, musi być
    spełniony jednak dopiero z chwilą składania zeznania o wysokości dochodu
    (poniesionej straty) za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r., przy
    czym w terminie składania tego zeznania przedsiębiorcy nie mogą mieć
    zaległości również za lata wcześniejsze (art. 23 ust. 2 pkt 2).

    Premia podatkowa jest prawem przedsiębiorcy do zaliczenia w roku podatkowym
    zaczynającym się w 2002 r., do kosztów uzyskania przychodów wierzytelności
    odpisanych jako nieściągalne lub rezerw utworzonych na pokrycie
    wierzytelności, jeśli wierzytelności te są należne od innych przedsiębiorców
    oraz nie zostały uregulowane przez dłużników przez okres co najmniej 90 dni
    od dnia powstania należności i stanowiły przychód należny przedsiębiorcy
    przed dniem 1 lipca 2002 r. Należności te muszą zostać zgłoszone do
    właściwego urzędu skarbowego w terminie do 14 października 2002 r. (art. 5).

    Ustawa przewiduje ponadto, że premia dotyczy jedynie przedsiębiorców,
    którzy:

    posiadali, w dniu 30 czerwca 2002 r., status małego przedsiębiorcy w
    rozumieniu ustawy Prawo działalności gospodarczej (tj. zatrudniali mniej niż
    50 pracowników oraz których przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i
    usług oraz operacji finansowych nie przekroczył równowartości w złotych 7
    mln euro lub suma aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec poprzedniego
    roku obrotowego nie przekroczyła równowartości w złotych 5 mln euro);

    bez względu na status przedsiębiorcy i termin wymagalności wierzytelności -
    w ogólnej średniej kwocie wierzytelności w danym miesiącu, przez co najmniej
    6 miesięcy roku podatkowego rozpoczynającego się w 2002 r.,

    posiadali nie mniej niż 50 proc. wierzytelności nieuregulowanych przez okres
    co najmniej 90 dni od dnia ich powstania; przy ustalaniu udziału, o którym
    mowa w poprzednim zdaniu, uwzględnia się wierzytelności od przedsiębiorców,
    zaliczone do przychodów należnych w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym (art. 23 ust. 1).

    Do korzystania z premii podatkowej stosuje się odpowiednio przepisy ustaw o
    podatkach dochodowych dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu
    wierzytelności nieściągalnych lub rezerw, z wyłączeniem przepisów
    określających zasady uprawdopodobnienia nieściągalności (art. 25 ust. 1).
    Dla tych przedsiębiorców, którzy dysponują więc np. postanowieniem o
    ogłoszeniu upadłości dłużnika niepotrzebne są regulacje ustawy
    restrukturyzacyjnej, gdyż i bez niej mogą zaliczyć wspomniane wyżej
    wierzytelności do kosztów uzyskania
    przychodów.

    - pozdrawiam K.

  • 4. Data: 2002-10-11 09:48:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    > dochodowym. Z kolei w updp i f jest tylko o warunkach
    dopuszczalności
    > zaliczania należności nieściągalnych i rezerw do kup.

    Z czego część dotycząca uprawdopodobniania
    nieściągalności jest wyłączona.

    Co do póżniejszej zapłaty przez wierzycieli
    myślę, że spokojnie do zastosowania
    jest art 14.2 pkt 7)
    Chyba, że ktoś ma inny pomysł.

    CEZ

  • 5. Data: 2002-10-11 10:55:01
    Od: "Damir" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości
> [...]
    > zamykamy sobie furtki na ewentualny odbiór zaległej należności, która jest
    > przecież znacznie większa od zysku z "Premii".

    A ja sie pytam dlaczego ktos zapomnial o osobach rozliczajacych sie w formie
    ryczaltu :-( To jest dyskryminacja.

    Pozdrawiam

    Damir

  • 6. Data: 2002-10-11 11:09:29
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    > Co do póżniejszej zapłaty przez wierzycieli
    > myślę, że spokojnie do zastosowania
    > jest art 14.2 pkt 7)
    > Chyba, że ktoś ma inny pomysł.

    Łoł, pasuje jak ulał :)

  • 7. Data: 2002-10-12 06:52:22
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    Sławomir Dąbrowski wrote:
    > Tu jeszcze uwaga: do kup zalicza się należności które uprzednio
    > były zaliczone do przychodów należnych czyli tylko należności z tyt. dostaw
    > towarów i usług oraz W WARTOŚCI NETTO.
    Jesteś pewien tej wartości _netto_ ???

    --
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =