    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Prosze o pomoc - kupno-sprzedaz samochodu
    Date: Sun, 13 Oct 2002 01:20:47 +0200

    On Sat, 12 Oct 2002, Karol wrote:
    [...]
    >+ Do linków nie zagladałem, ale faktem jest, ze ukształtowala sie dziwna
    >+ praktyka, akceptowana przez US, rozliczania komisu sam.osob. Praktyka ta
    >+ troche odbiega od od zapisów ustaw i rozporzadzen.

    A możesz wskazać - których ?
    Bo IMO idea pośrednictwa jest właśnie taka:
    - pośrednik namierza "towar"; fakt że "towar" sam przychodzi
    do pośrednika :), mało tego - leży u niego - jest bez
    znaczenia. "Towar" do momentu zakończenia transakcji
    pozostaje własnością sprzedającego (tj. "tego co
    do komisu przyniósł").
    - pośrednik wyszukuje nabywcę; fakt że nabywca sam przychodzi
    do pośrednika :) jest bez znaczenia.
    - strony umowy, czyli "ten co przyniósł do komisu" i "ten
    co przyszedł obejrzeć do komisu" :) zawierają ze sobą
    umowę; to że strony się wzajemnie czasem nie widzą jest
    bez znaczenia - przecież każda ze stron zleciła (patrz:
    umowa zlecenia [KC]: 'dokonanie czynności prawnej...')
    zastępstwo prowadzącemu komis, ustanawiając go niejako
    pełnomocnikiem do zawarcia transakcji
    - komis, czyli pośrednik, kasuje zapłatę w postaci
    prowizji; zapłata zawiera wynagrodzenie za dopilnowanie
    umowy z obu stron. Dlaczego ma płacić tylko kupujący
    skomentowałem niżej :)

    >+ W skrocie jak wygladaja dokumenty:
    >+
    >+ 1. Umowa komisu na kwote 8.000,- (sprzedawca juz nie wystawia zadnego
    >+ dokumentu sprzedazy, tylko wykazuje w rejestrze 8.000 wg stawki zw.)
    >+ 2. Komis wystawia nabywcy faktura VAT-komis na 10.000,-
    >+ Z tej kwoty
    >+ 8.000,- wg stawki zw
    >+ 2000,- zawiera w sobie VAT.

    I bardzo dobrze.
    Bo pierwsza pozycja to zapłata sprzedającemu (nie komisowi)
    za towar - jak na mój gust to owa zapłata powinna być
    według stawki "nie podlega" - może ktoś skomentować ?
    (inna sprawa, że w stosowanej procedurze jest to bez znaczenia
    "podatkowo").
    To jest zapłata za *jedną* umowę (sprzedającego z kupującym)
    Druga pozycja to prowizja komisu, obłożona VATem bo jakżeby
    inaczej :)
    *Oczywiście* jak ktoś bardzo lubi to mógłby się uprzeć żeby
    prowizję płacili np. kupujący *i* sprzedający (w rozbiciu
    na części) - co znakomicie skomplikowałoby obliczenia :]
    oraz trochę pogorszyło wynik podatkowy (znaczy, dla stron
    umowy, nie dla Skarbu !). Dlatego nie ma sensu robić inaczej
    niż umówić się że całą prowizję dla komisu płaci kupujący.

    Widzisz gdzieś dziurę w przedstawionym rozumowaniu ?
    (bo ja nie :))
    Acha - cały czas piszę o przypadku kiedy sprzedającym
    jest osoba fizyczna i sprzedaje towar 'osobisty'.
    Jeśli DG sprzedaje ŚT zwolnione z VAT - to IMHO sprawa
    wygląda podobnie (i tym razem VAT ze sprzedaży zdecydowanie
    "zw" a nie "nie podlega" :)), jeśli DG sprzedaje ŚT
    z VATem - to IMHO obie kwoty na fakturze "wynikowej"
    powinny mieć pozycję "VAT".
    Ufff...
    Czekam na gromy :)

    >+ Pozdrawiam,