  • 1. Data: 2004-11-17 23:26:18
    Temat: Przedawnienie
    Od: "Ona" <i...@p...onet.pl>

    Po jakim czasie jest przedawnienie Płatności za fakturę jeśli wystawiłam
    fakture 26.Pażdzernika do 24 grudnia 2002r i dotej pory Firma mi nie zapłaciła
    to jak długo taka faktura jet ważna?

    co się stanie z Firma która nie płaci za Faktury bo niema skąd na to brac niema
    nic ?

  • 2. Data: 2004-11-18 00:26:15
    Temat: Re: Przedawnienie
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    On 18 Nov 2004 00:26:18 +0100, "Ona" <i...@p...onet.pl> wrote:

    >Po jakim czasie jest przedawnienie Płatności za fakturę jeśli wystawiłam
    >fakture 26.Pażdzernika do 24 grudnia 2002r i dotej pory Firma mi nie zapłaciła
    >to jak długo taka faktura jet ważna?

    Faktura ważna jest 5 lat, i nie ma to nic wspólnego z tym, czy ktoś ją
    zapłacił czy nie.

    Przedawnienie zdaje się 3 lata od terminu płatności. Po tym czasie nie
    możesz sądownie wyegzekwować należności, co nie oznacza, że nie możesz
    poprosić o jej zapłacenie ;-)

    >co się stanie z Firma która nie płaci za Faktury bo niema skąd na to brac niema
    >nic ?

    Najpierw sprawę oddajesz do sądu, tam uzyskasz nakaz zapłaty; dalej
    starasz się o kaluzulę wykonalności i masz 10 lat na ściągnięcie
    długu.

    Co znaczy, że firma nie ma nic? Jeśli to DG, właściciel odpowiada za
    zaciągnięte zobowiązania całym swoim majątkiem.

    Pozdrawiam
    AS

  • 3. Data: 2004-11-18 07:30:03
    Od: "Fin" <fin@autograf[spam].pl>

    Użytkownik "Andrzej Solich" <a...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Przedawnienie zdaje się 3 lata od terminu płatności. Po tym czasie nie
    > możesz sądownie wyegzekwować należności, co nie oznacza, że nie możesz

    Jeżeli to jest rutynowa sprzedaż pomiędzy podmiotami gospodarczymi to jest
    to 2 lata od terminu płatności. Kodeks cywilny dział sprzedaż.

    pzdr
    Fin

  • 4. Data: 2004-11-18 08:48:40
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <3...@4...com>,
    Andrzej Solich <a...@n...pl> wrote:

    > Co znaczy, że firma nie ma nic? Jeśli to DG, właściciel odpowiada za
    > zaciągnięte zobowiązania całym swoim majątkiem.

    Hm. Słyszałeś może o spółkach prawa handlowego? Albo jeśli jedyny
    majątek właściciela to "firma, która nie ma nic"?

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 5. Data: 2004-11-18 09:08:33
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 11/18/2004 12:26 AM, Użytkownik Ona napisał:
> [...]
    > to jak długo taka faktura jet ważna?
    >
    > co się stanie z Firma która nie płaci za Faktury bo niema skąd na to brac niema

    Należność przedawnia się 2 lata od terminu wymagalności. Jeżeli na
    fakturze był określony termin płatności to liczy się od tego terminu.
    Prawdopodobnie niektóre faktury już się przedawniły a reszta przedawni
    się niebawem. Najprostszą i najbardziej prawdopodobną drogą uratowania
    tych wierzytelności jest złożenie powództwa w sądzie. Jeżeli dłużnik nie
    zgłosi zarzutu przedawnienia sąd wyda wyrok i po uprawomocnieniu i
    nadaniu klauzuli wykonalności należności można ściągnąć przez komornika.
    Jeżeli zgłosi zarzut to bajbaj, należności przedawnione są nie do
    odzyskania ale za to uratuje się należności jeszcze nie przedawnione.
    Jeszcze o skutkach podatkowych przedawnienia - należności przedawnione
    nie są kosztem uzyskania przychodów.

    --
    gefragt

  • 6. Data: 2004-11-18 12:35:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Nov 2004, Ona wrote:

    >+ Po jakim czasie jest przedawnienie Płatności za fakturę jeśli wystawiłam
    >+ fakture 26.Pażdzernika do 24 grudnia 2002r i dotej pory Firma mi nie zapłaciła
    >+ to jak długo taka faktura jet ważna?

    wKF: ponieważ pytałaś również o weksel (jak rozumiem zabezpieczenie
    dla płatności) - to weksel przedawnia się dla odmiany po ROKU.
    Ale od terminu zapłaty wskazanym na wekslu: jak był in blanco
    bez daty zapłaty to można wypełnić "na bieżąco" !
    I jest wyrok (nie pamiętam, chyba SN) że jeśli weksel zabezpieczał
    płatność - to MIMO że termin należności uległ przedawnieniu sama
    należność z weksla NIE uległa przedawnieniu ! - nawet jak weksel
    był oparty o umowę wekslową stwierdzającą że stanowi on WYŁĄCZNIE
    zapłatę (czy zabezpieczenia zapłaty) za już przedawnioną należność.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-11-19 15:58:28
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > wKF: ponieważ pytałaś również o weksel (jak rozumiem zabezpieczenie
    > dla płatności) - to weksel przedawnia się dla odmiany po ROKU.

    Wobec kogo przedawnia się po roku?
    Ponieważ weksel trasowany przedawnia się (od dnia płatności):
    - po trzech latach wobec trasata,
    - po roku wobec wystawcy.

    Weksel własny:
    - nie przedawnia się wobec trasata, bo go nie ma,
    - po trzech latach wobec wystawcy.

    W prawie wekslowym jest zapisane, że weksel przedawnia się wobec wystawcy w
    ciągu roku. Ale dotyczy to TYLKO weksla trasowanego. Do weksla własnego mają
    zastosowania art. 101 pw. i kolejne, zgodnie z którymi wystawca weksla własnego
    ma takie same prawa i obowiązki jak trasat w wekslu trasowanym (jeśli nie jest
    to sprzeczne z istotą tych weksli), czyli powinno się mówić, że weksel
    przedawnia się w czasie TRZECH lat.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 8. Data: 2004-11-19 20:45:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Nov 2004, Liwiusz wrote:
    [...]
    >+ Wobec kogo przedawnia się po roku?

    Acha, nie mam pytań :)
    Dziękuję za komentarz.
    BTW: masz jakiś trap na hasło "weksel" ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)