  • 1. Data: 2005-01-06 14:33:43
    Temat: Przedpłaty a nieistniejące towary
    Od: Cezar <c...@i...net.pl>

    Witam.

    Czy można wystawić fakturę na towar, którego jeszcze się nie ma nawet
    zafakturowanego przez dostawcę, a jest zamówiony u niego ?

    Nie chcę uciekać w stronę faktur pro-forma, choć może będę musiał.

    --
    Pozdrawiam,
    Cezary

  • 2. Data: 2005-01-06 14:54:30
    Temat: Re: Przedpłaty a nieistniejące towary
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cezar napisał(a):
    > Witam.
    >
    > Czy można wystawić fakturę na towar, którego jeszcze się nie ma nawet
    > zafakturowanego przez dostawcę, a jest zamówiony u niego ?

    Nie mozna.
    Faktury nie można wystawić przed powstaniem obowiązku podatkowego. A ten
    z zasady (wyjątki akurat towarów nie dotyczą) powstaje w momencie
    otrzymania cześci lub całosci zapłaty albo w momencie dostawy.

    Wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego moze dla
    ciebie, w najgorszy razie gdy jakaś kontrola dojdzie prawy, skutkowac
    uznaniem że zafakturowałeś czynnośc pozorną ale dla odmiany nie
    zafakturowałeś faktycznej dostawy. Moga to uznać ża dwa odrebne zdarzenia.
    Jednak US nie zwróci ci VATu za czynnośc pozorną (bo VAT płaci sie 'od
    faktury' nawt jeżeli w rzeczywistości sie nie należał) ale będzie chciał
    zapłaty VATu (z sankcją i odestkami) za niezafaktrowana czynnośc faktyczną.

    > Nie chcę uciekać w stronę faktur pro-forma, choć może będę musiał.

    A o co konkretnie chodzi?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2005-01-06 16:09:39
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> wrote:

> [...]
    > z zasady (wyjątki akurat towarów nie dotyczą) powstaje w momencie
    > otrzymania cześci lub całosci zapłaty albo w momencie dostawy.

    W tytule było 'przedpłaty' - więc może właśnie otrzymuje przedpłatę?
    To oczywiście fakturuje od razu, nawet nie mając towaru.

    A jeśli chce poinformować klienta o wysokości należności, numerze konta,
    itp. to wysyła mu proformę.

    P.

  • 4. Data: 2005-01-06 16:59:45
    Od: Mieczysław <m...@U...pl>

    Thu, 06 Jan 2005 15:33:43 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, Cezar napisał(a):

> [...]
    > zafakturowanego przez dostawcę, a jest zamówiony u niego ?
    >
    > Nie chcę uciekać w stronę faktur pro-forma, choć może będę musiał.

    Jeżeli jest to przedpłata - to MZ to samo co zaliczka - więc wystawiasz
    normalną FV na zaliczkę.
    Polecam lekturę art. 106 Ustawy o podatku od towarów i usług oraz par. 17
    Rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004 r, w sprawie zwrotu podatku
    niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania
    faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których
    nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

    --
    Mieczysław
    ----