  • 1. Data: 2011-10-10 15:15:28
    Temat: Przekazanie wyposażenia na cele osobiste a PIT
    Od: Grzegorz Trawicki <g...@p...pl>

    Witam,

    Jak jest w końcu z tym przekazniem wyposażenia na cele osobiste?
    Mam wyposażenie faktycznie używane do DG przez kilka lat. Chcę przekazać
    je na cele osobiste. Jakie są skutki podatkowe PIT?
    I tu spotykam dwie opinie:
    1. Ze znakiem minus do kolumny koszty (prowadzę KPiR).
    2. Nie powoduje żadnych skutków PIT, bo było faktycznie używane do DG.
    Jak w końcu jest?

    Gregor

  • 2. Data: 2011-10-10 15:24:00
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 10.10.2011 17:15, Grzegorz Trawicki wrote:
> [...]
    > je na cele osobiste. Jakie są skutki podatkowe PIT?
    > I tu spotykam dwie opinie:
    > 1. Ze znakiem minus do kolumny koszty (prowadzę KPiR).

    IMO to jest poprawna wersja dla wyposażenia - na podstawie art. 23.1.43
    updof:

    "Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych
    składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi
    przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki
    te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności
    gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub
    innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą
    przedsiębiorstwa;"

    > 2. Nie powoduje żadnych skutków PIT, bo było faktycznie używane do DG.
    > Jak w końcu jest?

    To IMO odnosi się tylko do środków trwałych zaklasyfikowanych jakośrodki
    trwałe

    Tome

  • 3. Data: 2011-10-10 17:00:53
    Od: 'Tom N' <n...@1...dyndns.org.invalid>

    tomek w <news:j6v2me$eat$1@news.onet.pl>:

> [...]

    > gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub
    > innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą

    Kosztem uzyskania przychodów za który rok?

    Weźmy za przykład tysiąc sto kredek kupionych 10 lat temu po 1 PLN sztuka i
    służących do "grawerowania" faktur, które od 7 lat służą dzieciom
    pracowników w przychodni przyzakładowej do malowania portretów nielubianej
    lekarki, i trzy noże do tokarki kupione 8 lat temu po 4 000 sztuka, które 7
    lat temu zostały zamocowane w strugaczkach do tych kredek, bo nie nadawały
    się (te noże) do toczenia czegokolwiek co miało mieć jakiekolwiek wymiary
    zgodne z normami

    --
    Tomasz Nycz

  • 4. Data: 2011-10-10 19:58:57
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 10.10.2011 19:00, 'Tom N' wrote:

> [...]
    > lekarki, i trzy noże do tokarki kupione 8 lat temu po 4 000 sztuka, które 7

    8 lat temu za 4000zł sztuka nie dało się uniknąć EŚT.

    > lat temu zostały zamocowane w strugaczkach do tych kredek, bo nie nadawały
    > się (te noże) do toczenia czegokolwiek co miało mieć jakiekolwiek wymiary
    > zgodne z normami

    Pytasz co w momencie wycofania tych 1100 kredek? IMHO minusujesz koszty
    - 1100zł, w dacie wycofania z DG - bo wtedy następuje owo "stwierdzenie"
    że nie służą już działalności.

    Tomek

  • 5. Data: 2011-10-11 03:40:39
    Od: 'Tom N' <n...@0...dyndns.org.invalid>

    tomek w <news:j6vipt$dd2$1@news.onet.pl>:

    > 8 lat temu za 4000zł sztuka nie dało się uniknąć EŚT.

    Pomimo przewidywanego i faktycznego okresu używania =< 1 rok?
    od 01.01.2001 do 31.08.2003 przepis brzmiał tak:

    1. Jeżeli podatnicy nabędą lub wytworzą we własnym zakresie składniki
    majątku wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1, o wartości
    początkowej przekraczającej 3.500 zł, i ze względu na przewidywany przez
    nich okres używania równy lub krótszy niż rok nie zaliczą ich do środków
    trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, a faktyczny okres ich
    używania przekroczy rok - podatnicy są obowiązani, w pierwszym miesiącu
    następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął:

    1) zaliczyć te składniki do środków trwałych albo wartości niematerialnych i
    prawnych, przyjmując je do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie
    wytworzenia,

    > Pytasz co w momencie wycofania tych 1100 kredek? IMHO minusujesz koszty
    > - 1100zł, w dacie wycofania z DG - bo wtedy następuje owo "stwierdzenie"
    > że nie służą już działalności.

    No to czekam na przepis, który nakazuje podatnikowi /gmerać/ w księgach
    (zwłaszcza tych założonych 7 lat wcześniej) z powodu zaprzestania używania
    nieprzydatnych w DG nieŚT.

    --
    Tomasz Nycz

  • 6. Data: 2011-10-11 10:23:37
    Od: Grzegorz Trawicki <g...@p...pl>

    On Mon, 10 Oct 2011 17:24:00 +0200, tomek wrote:

> [...]
    > służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez
    > uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa;"

    Ale mamy też: art. 22 ust. 1

    > To IMO odnosi się tylko do środków trwałych zaklasyfikowanych jakośrodki
    > trwałe

    A to jak zwykle zależy od interpretacji.
    Bo mamy zarówno interpretacje:
    BI/4117-0017/07
    jak i
    IBPBI/1/415-713/10/AP

    Wydaje się, że praktyka to chyba 2.
    Przynajmniej takie opinie są bardziej powszechne w Internecie.
    Np.:
    http://www.vat.pl/wycofanie_z_firmy_wyposazenie_1637
    .php
    http://mojafirma.infor.pl/podatki/53918,Wycofanie-z-
    wyposazenia-
    komputera.html

    To jak w końcu jest?

  • 7. Data: 2011-10-11 12:56:11
    Od: Grzegorz Trawicki <g...@p...pl>

    On Tue, 11 Oct 2011 10:23:37 +0000, Grzegorz Trawicki wrote:

> [...]

    Co więcej w interpretacji ITPB1/415-587b/09/PSZ jest wprost takie zdanie:
    "Wyłączenie zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 49 dotyczy sytuacji, kiedy
    podatnik nie jest w stanie wskazać związku poniesionych wydatków z
    działalnością gospodarczą i wydatki te nigdy tej działalności nie służyły.
    Zmiana przeznaczenia składników majątku nie powoduje ich wykluczenia z
    kosztów uzyskania przychodów."

    i dalej:
    "Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie składników
    majątku, możliwe jest więc, jeżeli podatnik wykaże, iż składniki majątku
    były faktycznie wykorzystywane w działalności i przyczyniły się do
    osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
    przychodów.

    Wycofanie samochodu osobowego z działalności gospodarczej nie jest
    wykazywane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Nie występuje więc
    konieczność korygowania kosztów uzyskania przychodów, skoro samochód ten
    był wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej, a jego zakup był
    racjonalnie uzasadniony.

    Gdyby jednak dany składnik majątku nie przyczynił się do osiągnięcia
    przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, gdyż np.
    zakupiony został w celu zaspokojenia potrzeb osobistych, nie może stanowić
    kosztów uzyskania przychodów."

    Mam wrażenie, że jedynie jedna interpretacja (owa BI/4117-0017/07) jest
    glosem za opcją 1.

    Gregor

  • 8. Data: 2011-10-12 08:25:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Oct 2011, 'Tom N' wrote:

> [...]
    > się (te noże) do toczenia czegokolwiek co miało mieć jakiekolwiek wymiary

    W sprawie formalnej: rzecz jasna owe noże *nie zostały zaliczone*
    do KUP DG, prawda?
    No to nie o tym przypadku rozmawiamy ;)
    (jak napiszesz że nieprawda, to staniesz przed koniecznością podania
    podstawy prawnej zaliczenia takiego *wyposażenia* w KUP :))

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-10-12 08:36:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Oct 2011, tomek wrote:

    > 8 lat temu za 4000zł sztuka nie dało się uniknąć EŚT.

    Erm... a od kiedy nóż tokarski jest "kompletny i sprawny" do
    samodzielnego używania? A może istnieje numerek w klasyfikacji
    ST [1] dla "nóż tokarki"? :)
    IMVHO Tom zaaplikował pułapkę której sam nie zauważył - skoro to
    jest "składnik materialny nie będący ST", a raczej trudno go
    uznać za materiał konserwujący w rodzaju smaru, to istnieje dla
    niego szczególne kryterium uznania za KUP.
    Nie ma podstaw "minusowania kosztu", skoro kosztu nie było.

    [1] bo to jest kryterium "urzędowego" uznania "samoistności" środka,
    nawet jeśli owa "fizyczna samoistność" może powodować wątpliwości,
    przypomnę dyskusje z czasów kiedy to USy wywalały z kosztów drukarki
    każąc "dopisywać" je do komputerów oraz argument "ale przyczepa..."
    - przyczepa właśnie jest uznana za "kompletny" ST "urzędowo",
    poprzez wymienienie w klasyfikacji.
    Ale taki nóż ani "rozumowo" ani urzędowo ST nie stanowi.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-10-12 08:50:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Oct 2011, Grzegorz Trawicki wrote:

    > On Mon, 10 Oct 2011 17:24:00 +0200, tomek wrote:

    [...]
> [...]
    [...]
    > Ale mamy też: art. 22 ust. 1

    W sprawie formalnej: o ile co do meritum uwagi o "jednak używaniu"
    jestem skłonny się zgodzić, powyższy argument jest... khm, samokasujący.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43
    678,20111001,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    Art. 22.
    1. [...]
    z wyjštkiem kosztów wymienionych w art. 23.
    ---

    Art.23.1.43 jest przepisem szczegółowszym zarówno z treści 22.1
    jak i mocy "zasad" (jako zapisany "później").
    Słowo "ale" nie ma więc uzasadnienia ;)

    Sam "zakup w celu" NIE wypełnia kryteriów ani uznania za KUP ani
    niewyłączenia z KUP, zdecydowanie. Konieczny jest, to prawda :)

    > Wydaje się, że praktyka to chyba 2.

    Chyba tak. Jest jeszcze pytanie o:
    - wartość początkową i fakt ujęcia w ewidencji wyposażenia z tej okazji
    - czas od rozpoczęcia używania do "przekazania"

    W przypadku przekroczenia 7 lat od zaliczenia w KUP dla nieujętego
    w EW mamy przypadek, że nawet przy niekorzystnej interpretacji
    w rachubę wchodzi rozważanie przedawnienia.

    pzdr, Gotfryd