    From: n...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przeoczyłem wybór sposobu opodatkowania - co teraz?
    Date: 21 Feb 2007 12:02:36 -0800

    Hej

    Uff - wszystko sie dobrze skonczylo :)

    Jednak jestem ryczaltowcem i to zarowno w roku 2006 jak i 2007!
    Wczoraj spotkalem sie ostatni raz z zastepca naczelnika i ponizej
    przedstawiam najwazniejsze przeslanki i wnioski:

    1. Nie zlozylem oswiadczenia i nic mnie tutaj nie usprawiedliwia - po
    prostu nie dopilnowalem obowiazku a to ze nie zostalem nalezycie
    poinformowany lub skorygowany to oczywiscie nie jest wyjasnienie -
    ostatecznie nieznajomosc prawa nie zwalnia z odpowiedzialnosci

    2. Mimo to urzad skarbowy (nie wiem czy tak jest w kazdym czy tylko w
    moim) w przypadku skladania NIP-1 i zaznaczenia "Inne ewidencje" na
    formularzu po jakims czasie i tak wysyla wezwanie do zlozenia
    wyjasnien (jeszcze w roku podatkowym w ktorym zostalo zlozone
    oswiadcznie) - ale nie jest do tego zobligowany - to jest po prostu
    jego dobra wola bo w jego interesie lezy wyjasnianie niejasnosci (w
    koncu ma sluzyc tez podatnikom)

    3. Ja zostalem jakims cudem pominiety w tym procesie w zwiazku z czym
    nie wiedzialem ze jestem na ogolnych (bo wezwanie do zlozenia
    wyjasnienia nie przywrociloby mnie na ryczalt ale wiedzialbym ze
    jestem na ogolnych i dokumentowalbym koszty). Co wazniejsze - nie
    wiedzac ze jestem na zasadach ogolnych nie zlozylem do 20 stycznie
    2007 oswiadczenia o wyborze formy opodatkowania przywracajacego mnie
    na ryczalt.

    4. Pierwszy rachunek mialem wystawiony dnia X miesiaca Y - to byl
    jednoczesnie dzien zlozenia przeze mnie NIP-1. Nie wiem dlaczego (bo
    po prostu nie pamietam co mowil zastepca) ale jesli rachunek zostalby
    wystawiony wczesniej to urzad skarbowy mialby zwiazane rece - nic by
    sie nie dalo zrobic - takze tutaj uczulam potencjalnych nieuwaznych
    podatnikow:

    PIERWSZY RACHUNEK MUSI BYC WYSTAWIONY PO ZLOZENIU NIP-1 BADZ TEGO
    SAMEGO DNIA!!!

    5. Poniewaz caly rok wplacalem podatek z kodem PPE (ryczalt) to urzad
    wierzy mi ze nie dzialelm w zlej wierze.

    Wniosek z powyzszych przeslnek jest taki, ze mimo iz faktycznie nie
    dopilnowalem obowiazku to urzad i tak mogl cos zrobic zeby sytuacje
    wyjasnic (ale mnie przeoczyl) i poinformowac mnie ze jestem w 2006 na
    ogolnych zebym dokumentowal koszty i do 20 stycznia 2007 zmienil forme
    opodatkownia na ryczalt. Dlatego urzad nie mialby skrupulow by
    opodoatkowac mnie za 2006 na zasadach ogolnych (chociaz w sumie moglby
    miec ze wzgledu na te koszty...), ale czuje (urzad) sie nie wporzadku
    bo na 2007 tez mnie zalatwil. Ale w tej sytuacji nie mogl mnie juz
    przeniesc na ryczalt w 2007 w inny sposob jak uznajac mnie za
    ryczaltowca w 2006 (szczescie w nieszczesciu)!

    W ten oto sposob zostalem ryczaltowcem wstecznie :) Dodatkowo
    rozmawialem tez ze znajomym ksiegowym - on z kolei spytal swoich
    znajomych ksiegowych i spotkali sie juz z podobnymi przypadkami -
    wszyscy mowili ze takie sprawy zalatwia sie z naczelnikiem lub
    zastepca poprzez oficjalne pismo albo rozmowe w celu uzasadnienia
    prosby. Podobno nigdy nie bylo z tym jakichs wyjatkowych problemow -
    widocznie moj urzad jest taki "sluzbistyczny".

    Dziekuje wszystkim uczestnikom dyskusji za informacje i trzymanie
    kciokow i pozdrawiam :)