    From: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: RMUA i pare pytan
    Date: Fri, 19 Sep 2003 21:58:07 +0200

> [...]
    | i ZUSu.
    | Tak juz jest (niestety, wzdychaja Ci którzy sami za siebie płacą ZUS) że
    | pracownik nie ponosi konsekwencji nie płaceni ZUS przez pracodawcę.
    | Jeżeli składki zostały pobrane to z punktu widzenia pracownika są
    zapłacone.

    | Jeżeli pracodawca zalega z zapłata składek a wysyła deklaracje to ZUS ma
    | sie martwić jak od niego pieniądze ściągnąć.
    |
    | Jest tylko jedna niedogodność. Z tego co sie orentuję, Twoje składki
    | wpływaja do OFE z duzym opóźnieniem, o ile w ogóle (bo ZUS musi za

    Jak pracodawca nie płaci, do OFE nic nie jest przekazywane. ZUS
    ewidencjonuje na koncie ubezpieczonego należne składki emerytalne (w kwocie
    pomniejszonej o składkę należną dla OFE). Fizycznie pieniędzy nie ma, ale
    emerytura z ZUS będzie naliczona od zaewidencjonowanych składek.

    | Procesowanie sie z pracodawcą o składki nie ma wiekszego sensu, bo
    | stracisz czas na odwalenie roboty za która płaci sie pracownikom ZUSu

    Należy wystosować do ZUS zapytanie, czy podjął działania zmierzające do
    ściągnięcia składek (art.40 ust.1a ustawy o SUS).

    | nie jestem pewna czy
    | o niepłacenie składek w ogóle mozna pozwac pracodawcę.
    | Obowiązek płacenia składek ZUS nie wynika z KP.
    | Maddy

    Za samo nieopłacanie składek można dostać grzywnę do 5000zł (z ustawy o
    SUS). I tu należy rozważyć: czy dotyczy wszystkich należnych składek, czy
    też wyłącznie składek opłacanych ze środków pracodawcy? Moim zdaniem tylko
    składek pokrywanych przez pracodawcę. Składki finansowane przez
    ubezpieczonego są potrącane z należnego mu wynagrodzenia, a więc
    nieprzekazanie tej części składek do ZUS=kradzież.

    Andrzej K.