  • 1. Data: 2005-01-04 22:44:22
    Temat: ROZWIAZANIE: VAT od umow o dzielo ponad 10 000 Euro
    Od: Ronin <r...@s...pl>

    Pytalem w 2 roznych urzedach skarbowych w 2 roznych miastach.
    Pomimo opinii niektorych prawnikow, okazuje sie, ze osoby pracujace na
    umowy o dzielo i osiagajace z tego tytulu ponad 10 000 Euro rocznie, a
    nieprowadzace DG, nie musza wchodzic w VAT, a poza tym nawet nie moga.
    VAT jest zarezerwowany tylko dla firm i nikt nie zarejestruje osoby bez
    DG jako platnika VAT. Wyjatek - osoby wynajmujace mieszkania. Takze na
    umowy o dzielo mozna zarobic dowolna kwote i nie wchodzi sie w VAT. No,
    tyle sie dowiedzialem.

  • 2. Data: 2005-01-05 08:44:42
    Od: Pawel Wolniewicz <p...@o...pl>

    Ronin wrote:

> [...]
    > umowy o dzielo i osiagajace z tego tytulu ponad 10 000 Euro rocznie, a
    > nieprowadzace DG, nie musza wchodzic w VAT, a poza tym nawet nie moga.

    A w moim US otrzymałem jednak informację, że po ewentualnym przekroczeniu
    limitu należy się zarejestrować do VAT-u, a DG nie ma na to wpływu. A na
    pytanie, czy wszystkie umowy o dzieło są objęte VAT-em (czy może dotyczy to
    tylko tych z przekazaniem praw majątkowych, 50% kosztami uzyskania
    przychodu, czy może zależy to od treści umowy) odpowiedziano mi, że
    wszystkie. I że podczas ustalania momentu przekroczenia limitu 10 tysięcy
    euro należy brać pod uwagę wszystkie zawarte umowy o dzieło.

    Pocieszające jest to, że urzędy skarbowe w ogóle mają już jakieś opinie na
    ten temat.

    Pozdrawiam,
    Paweł Wolniewicz