  • 1. Data: 2008-06-05 07:44:31
    Temat: Re: Rower, cześci na firmę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    FUT warning.
    On Wed, 4 Jun 2008, Rafał Wawrzycki wrote:

    > Ja bym nie ryzykował. Jeżeli części, to tylko do czegoś. Najpierw
    > wprowadź rower w ewidencję, potem reszta.

    Na wstępie: zgadzam się z sugestią o tyle, że jest najbezpieczniejsza.
    Najbezpieczniejsza w tym znaczeniu, że niżej cytowany przepis art.23.1.49
    PDoOF nie ma zastosowania do ST :), czyli spotkanie idących do nas
    kontrolerów US podczas kiedy sami jedziemy z bułkami ze sklepu nie
    spowoduje wykreślenia *z automatu* wydatków "na rower" :]
    Spowoduje co najwyżej zarzut, że CZĘŚĆ tych wydatków jest niesłusznie
    zaliczona w koszty DG.
    Natomiast ma również wadę: rower pozostanie ujęty w ewidencji
    "dożywotnio".
    I ew. "wykreślenie" zaskutkuje podatkowo dopiero po upływie 6 lat!
    A to oznacza, że trzeba sobie przemyśleć, czy przewidujemy sprzedaż
    tego roweru lub zamknięcie DG (do tego ostatniego polecam przejechanie
    grup .prawo i .prawo.podatki hasłem "do gołej ziemi").

    Natomiast nie jest to (ujęcie w ewidencji) *konieczne*, i dlatego
    popolemizuję sobie.
    Takoż poproszę o krytykę konkretnych punktów, jeśli gdzieś popisałem
    bzdury. Dla porządku: prowadzę DG, KPiR, VAT.

    IMVHO:
    - wprowadzenie do ewidencji ST lub EW calego roweru nie jest konieczne
    - wprowadzenie do ewidencji nie zawsze jest możliwe zgodnie z "zamiarem
    prowadzącego DG", a to on określa co i w jaki sposób należy uznać za
    koszt.

    Przykładowo: nie jest możliwe wprowadzenie w koszty wydatków na coś,
    co prowadzący uznaje za wyposażenie, a nabył to *w innym celu* niż
    gospodarczy, w szczególności nabył przed rozpoczęciem DG.
    Oczywiście zawsze wolno uznać coś co będzie użytkowane dłużej niż rok
    za środek trwały, ale to że "można" nie jest tożsame z "musi"!
    "Musi" zawiera dodatkowy próg kwotowy (od lat 3500 zł).

    Problemem może być opór urzędnika, nie przyzwyczajonego do
    użytkowania roweru w DG - acz mi (nie mam roweru w DG i nie zaliczam
    wydatków nań do kosztów, mimo że do US najczęściej nim jeżdżę :])
    zapytany przy kontroli urzędnik stwierdził, że oporu by nie
    stwarzał.

    Ad rem.

    Wskazówki za :)
    WSZELKIE wydatki związane z prowadzeniem DG można zaliczyć do kosztów
    uzyskania (tej DG), za wyjątkiem wykazanych w art.23 itepe.
    Czyli wydatki eksploatacyjne oraz na "utrzymanie w formie" roweru
    służącego do DG też.
    Dla porządku trzeba sobie jeszcze wyjaśnić, czym jest "część do roweru
    wmontowana do roweru, ale nie ujętego w żadnej ewidencji".
    IMO (trzeba zajrzeć do rozp. o KPiR) odpowiedź jest prosta: wyposażeniem.
    Jeśli jest w cenie do 1500 zł to jest wyposażeniem nieewidencjonowanym
    i tyle, ale nie jest ani "materiałem eksploatacyjnym" ani "ulepszeniem
    ST" ani "naprawą ST" - skoro ów rower nie został zaliczony do ST...
    Czyli mamy "rzeczowy składnik majątku nie stanowiący ST ani towaru
    handlowego", tak dla ustalenia uwagi.

    IMO (bez "H") żadne ujęcie w ewidencji konieczne nie jest.

    Dalej: za prawidłowością takiego zaliczenia w koszt przemawia nie tylko
    zasada ogólna, ale również a contrario (z przeciwieństwa) istnienie
    przepisu, które *dla przypadku samochodu osobowego* ogranicza *właśnie
    takie wydatki* do limitu ustanowionego kilometrówką!
    Skoro do samochodu są ograniczone kilometrówką, to znaczy, że
    w odniesieniu do czegoś co samochodem nie jest (łodzi, roweru,
    śmigłowca... :P) można zaliczać wydatki w sposób NIEograniczony!

    Za to trzeba liczyć się z wadami i ograniczeniami takiego zaliczenia
    wydatku w koszty.
    Primo:

    http://www.gofin.pl/5,36,28340,0.html

    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    [...]
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywajšcych się stopniowo
    rzeczowych składników majštku przedsiębiorstwa,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    niezaliczanych zgodnie z odrębnymi
    przepisami do œrodków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki
    te nie sš wykorzystywane dla celów prowadzonej działalnoœci gospodarczej,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lecz służš celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo
    bez uzasadnienia znajdujš się poza siedzibš przedsiębiorstwa,
    ---

    Po polsku: w razie jakby jakiś kontroler dostał w łapki dowód, że tym
    rowerem pojechano na wycieczkę w celach osobistych, to przykładowa
    korba kupiona do tego roweru "wylatuje z kosztów" :>
    (uwaga: w odróżnieniu od VAT mowa o *samej korbie*)

    Secundo:

    +++
    Art. 24.
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalnoœci gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do
    wartoœci ustalonej według cen zakupu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    oraz rzeczowych składników majštku zwišzanego z wykonywanš działalnoœciš,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    niebędšcych œrodkami trwałymi [...]
    ---

    Po prostu wyposażenie (również nieewidencjonowane!) trzeba ująć
    w remanencie końcowym *według cen zakupu* - oczywiście, jak korba się
    po 4 latach zużyła, to ów punkt jest do obrony.
    Jednak jak ktoś kupił korbę za 400 zł i w kolejnym roku zamknie DG, to
    może się zdziwić, jeśli jakaś kontrola przyjrzy się remanentowi
    a tam jej nie będzie :>

    Tertio:
    http://www.gofin.pl/5,35,28360,0.html
    (tym razem VAT)
    +++
    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że
    w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonujšcemu ich dostawy
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
    2. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:
    2) pozostałe towary, z wyjštkiem gruntów, których okres używania przez
    podatnika dokonujšcego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
    6. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
    nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    przed wprowadzeniem ich do ewidencji œrodków trwałych
    lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30%
    wartoœci poczštkowej, a podatnik:
    1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    naliczonego od tych wydatków;
    2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania
    czynnoœci opodatkowanych.
    ---

    Po polsku: próba sprzedaży roweru, dla którego *nie* określono wartości
    początkowej :> (co skutkuje tym, że już przy zakupie dzwonka za 5 zł
    można zacząć dywagować czy aby nie było to ponad 30% WP :>)
    lub dla którego dokupiono żelastwa o wartości >30% ceny zakupu (zakładając
    że tę cenę mamy na kwitach) może skończyć się, w razie próby sprzedania
    tego roweru lub zakończenia DG :> rozważaniami, czy aby VAT nie należy
    się od całego roweru :>
    Przyznaję, że fakt *odrębnego* traktowania zakupu przykładowej korby
    dla celów podatku dochodowego daje linię obrony "ale ta korba jest
    *odrębnym* wyposażeniem".
    Pytaniem jest, czy taki p. widzenia da się obronić w świetle istnienia
    cytowanego przepisu VAT (jako przepisu szczegółowego).

    Zauważ: tam jest "lub w trakcie użytkowania", co oznacza że również
    użytkowanie *bez* wprowadzenia do EST powoduje podpadnięcie pod ten
    przepis! A ST pozostaje "traktowany jako całość" (mimo, że z p. widzenia
    KPiR jest to odrębne wyposażenie).
    No i jest "miał prawo do obniżenia podatku", a skoro zaliczył w koszty
    to prawo miał - nikogo nie obchodzi, czy skorzystał.

    Przy niewielkim zestawie nieprzemyślenia i pecha, podatnik dokupujący
    do roweru za 1220 zł osprzęt wart 611 zł (w tym 110 zł VAT do odliczenia)
    i zmuszony następnie do zamknięcia DG, moze być zmuszony do walki
    o VAT od 1220+500 zł (cena brutto zakupu plus netto z tego co dokupił)
    czyli prawie 380 zł oraz zaliczenie do remanentu końcowego tych
    500 zł netto :[

    Oczywiście, jeśli nikt nigdy nie wykaże, że podatnik pojechał gdzieś
    tym rowerem w celach osobistych (np. po bułki :)) oraz podatnik przez
    "rozsądny czas" (pozwalający uznać, że to co kupił się zużyło)
    prowadził tę DG w taki sposób, że rower był mu potrzebny, a najlepiej
    w żadnym momencie nie przekroczył tych 30% "ulepszenia" (dobrze mieć
    kwit zakupu), to oczywiście owo zaliczenie wydatku do *nie*ewidencjo-
    nowanego roweru ma sens :)
    Czyli w istotniej części przypadkó, jeśli mowa o rowerze na który ma
    się kwit zakupu, może tak być!

    pzdr, Gotfryd