  • 1. Data: 2008-06-04 20:29:42
    Temat: Sprzedaż samochodu firmowego a dochód
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Witam,
    mam pytanko: czy przy sprzedaży samochodu firmowego kupionego w 2003 roku
    (rozliczałem się wtedy w formie ryczałtu) który nie był amortyzowany
    wykazuję w KPiR jako dochód? Znalazłem inetrpretację że w przypadku ryczałtu
    nalęzy zapłacić 3%, a co z KPiR 19% raczej to mało logiczne jeśli nie
    korzystałem z odliczeń. Sprawa Vat jasna odliczałem więc płacę.
    Będę wdzięczny za pomoc

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-06-04 21:41:09
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu firmowego a dochód
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2008, Jacek wrote:

    > Witam,
    > mam pytanko: czy przy sprzedaży samochodu firmowego kupionego w 2003 roku
    > (rozliczałem się wtedy w formie ryczałtu) który nie był amortyzowany

    Nie był amortyzowany, ale czy był ujęty w EST lub wykazie ST
    (a tym samym BYŁ amortyzowany, co najwyżej rat amortyzacyjnych nie ujęto
    w koszty LUB ustalono ich wysokość na zero)??
    Samo używanie dla celów DG AFAIK, wyjątkowo w przypadku ryczałtu,
    staje się nakazem do ujęcia w wykazie... (powód: aby podatnik nie
    uchylał się od zapłacenia należnego podatku przy sprzedaży, bo
    ryczałt wybrał po to, aby płacić niższy "skalowo" podatek wskutek
    nieuwzględnienia WSZELKICH kosztów, w tym amortyzacji!).
    Przy KPiR sprawa jest już jasna: nie ma obowiązku ujmowania w EST.
    Natomiast taki obowiązek istniał w momencie przejścia z wykazu na EST,
    IMO próba wpisania czegoś do EST, co miało się w czasie "ryczaltowym"
    a *nie* zostało wpisane do wykazu jest proszeniem się o kłopoty!
    A skoro nie jest w EST... wnioski niżej :)

    > wykazuję w KPiR jako dochód? Znalazłem inetrpretację że w przypadku ryczałtu
    > nalęzy zapłacić 3%, a co z KPiR 19% raczej to mało logiczne jeśli nie
    > korzystałem z odliczeń. Sprawa Vat jasna odliczałem więc płacę.

    Coś mi wyjaśnij.
    Jakim prawem odliczałeś VAT i *od czego*?
    Bo jeśli od *kosztów eksplotatacji*, to przepis jest jasny: jeśli
    samochód nie był wpisany do EST, to wszelkie wydatki *muszą* być
    rozliczone kilometrówką.
    Skoro nie są wpisane do kilometrówki (a samochód nie jest w EST)
    to tym samym nie przysługiwało zaliczenie w koszty (nie przysługiwało,
    to CAŁKIEM co innego, niż to czy były odliczane! - jakby przysługiwały,
    ale podatnik *tylko* ich nie policzył w koszty, to co innego).
    A skoro nie przysługiwało zaliczenie w KUP, to i nie przysługiwało
    prawo do odliczenia VAT.
    No to jak było? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-06-05 10:04:55
    Od: "Robert M" <robert.boby(wytnijto)@interia.pl>

    Dzięki za odp.
    auto było leasingowane do 2007 roku więc od rat leasingowych mogłem odliczać
    VAT (samochód z kratką) po zakończonym leasingu auto było wpisane do EST
    więc również mogłem korzystać z odliczeń Vat od kosztów ekspoloatacji czyż
    nie? Wydatki nie były wpisywane do KUP bo i jak skoro byłem na ryczałcie. W
    2008 zmieniłem formę rozliczenia na KPiR, a chcę sprzedać samochód jaki
    PDOF?

  • 4. Data: 2008-06-05 10:20:28
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Robert M" <robert.boby(wytnijto)@interia.pl> napisał w
    wiadomości news:g28do9$dk4$1@news.onet.pl...
> [...]
    > ekspoloatacji czyż nie? Wydatki nie były wpisywane do KUP bo i jak skoro
    > byłem na ryczałcie. W 2008 zmieniłem formę rozliczenia na KPiR, a chcę

    Normalny przychód:
    cena sprzedaży-cena zakupu (o ile nie robiłeś odpisów amortyzacyjnych).

    Oczywiście ceną zakupu jest cena wykupu z leasingu, więc pewnie trochę do
    zapłacenia będzie.

  • 5. Data: 2008-06-05 14:09:57
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    to znaczy że w przypadku likwidacji DG lepiej poczekać do końca roku przejść
    znowu na ryczałt i dopiero wtedy sprzedać majątek firmy? Zapłacę 3% a nie
    19% :)
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-06-05 15:27:22
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jacek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > to znaczy że w przypadku likwidacji DG lepiej poczekać do końca roku
    > przejść znowu na ryczałt i dopiero wtedy sprzedać majątek firmy?

    Na to wychodzi.
    Jeszcze lepiej poczekać, aż cena sprzedaży samochodu spadnie poniżej ceny
    nabycia. ;-)

  • 7. Data: 2008-06-05 21:12:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Jun 2008, Robert M wrote:

    > nie? Wydatki nie były wpisywane do KUP bo i jak skoro byłem na ryczałcie.

    No to rozumiem.
    Ale czego nie wiem (nigdy nie prowadziłem ryczałtu), to czy istnieje
    *obowiązek* wykazywania ST używanych w DG ryczałtowej w wykazie.
    Na samej KPiR takiego obowiązku nie ma.
    Ale IMVHO brak takiego obowiązku powodowałby, że prowadzenie wykazu
    ST (na ryczałcie) byłoby zbędne: i tak nikt by tam nic nie wpisywał,
    bo po co, żeby sobie przychód powiększyc w razie sprzedaży ST?? :)
    Do rozporządzenia zajrzałem:
    http://www.gofin.pl/5,36,29493,0.html
    ...ale ostatecznych wniosków wyciągnąć nie umiem :[

    pzdr, Gotfryd