  • 1. Data: 2008-06-04 15:07:25
    Temat: Otrzymuję pocztą nieprawdziwe faktury VAT - co mogę z tym zrobić???
    Od: g...@y...com

    Sprawę próbowałem bez wiekszego skutku dyskutować na pl.soc.prawo,
    może tutaj będę miał większe szczęście:

    Trzy lata temu kupiłem w internecie aparat cyfrowy. Natomiast dwa
    lata
    temu ze sklepu internetowego zaczęły przychodzic na mój adres
    pocztowy
    faktury VAT (papierowe oryginały, z pieczątką i podpisem) na sprzęt
    którego NIE ZAMAWIAŁEM ANI NIE KUPOWAŁEM. Widnieje na nich np.
    "Pozostało do zapłaty: 1900 zł. W terminie: 0 (zero) dni
    (przedpłata)". Ogólnie są to faktury na bardzo drogie rzeczy. Moje e-
    maile do firmy pozostają
    bez odpowiedzi, bez odpowiedzi pozostały również dwa pisma z
    protestami, które wysłałem listem poleconym.
    Boję się, że ktoś wykradł moje dane osobowe i robi z nimi jakies lewe
    interesy.
    Poradźcie mi proszę, co mam zrobić. Do jakiesj instytucji złożyć
    skargę aby zdecydowanie ukrócić proceder z tymi fakturami? Generalny
    Inspektor Ochrony Danych Osobowych? Państwowa Inspekcja Handlowa?
    Urząd Skarbowy??? Na naruszenie jakich moich praw mogę się powołać?
    Nie wiem, czy wogóle mogę się skarżyć skoro na razie na żadne jakieś
    straty nie zostałem narażony. Jestem przekonany, że sprawa jest
    efektem totalnego bałaganu w przedmiotowej firmie ale też czuję, że
    mogą być z tego kłopoty, ktoś zamówi jakis towar a komornik zapuka do
    mnie...
    Z góry dzieki za wszelkie sugestie dalszych działań.

  • 2. Data: 2008-06-04 18:38:57
    Od: prefi <p...@g...pl>

    g...@y...com pisze:
> [...]
    > mnie...
    > Z góry dzieki za wszelkie sugestie dalszych działań.

    oj to proste:| napisz do firmy pismo zadajac udzielenie
    informacji skad maja i w jakim zakresie przetwarzaja Twoje
    dane osobowe, ktore znalazly sie na w/w fakturach. Wyslij
    poleconym; jak nie udziela odpowiedzi, skarga do Generalnego
    Inspektora Ochrony Danych Osobowych (oplata 10 zl) na
    uchylenie sie od zrealizowania obowiazku informacyjnego oraz
    nielegalne przetwarzanie danych.

    GIODO z urzedu wszczyna postepowanie, ktore wyjasni Ci w
    czym rzecz; potem w zaleznosci od ustalen tegoz postepowania
    bedziesz mogl np. pozwac firme...

    Do skargi do GIODO dolacz odpisy tych pism ktore wczesniej
    wyslales do tej firmy. Nie napisales, czy to ta sama, w
    ktorej cos kupowales wczesniej - informacja ze "kupieles w
    internecie" niczego nie wyjasnia - nie mozna bowiem niczego
    "kupic w internecie" mozna co najwyzej kupic za
    posrednictwem internetu :|

    pozdro:)

  • 3. Data: 2008-06-04 19:25:19
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > zrealizowania obowiazku informacyjnego oraz nielegalne przetwarzanie danych.

    Jasne. Jako sprzedawca już lecę rejestrować w GIODO dane swoich klientów
    umieszczone na fakturach VAT... Póki co w Pl nikt na to nie wpadł, by wprowadzić
    taki obowiązek.

  • 4. Data: 2008-06-04 19:40:53
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    s...@a...pl napisal:
    > Jasne. Jako sprzedawca już lecę rejestrować w GIODO dane swoich klientów
    > umieszczone na fakturach VAT... Póki co w Pl nikt na to nie wpadł, by wprowadzić
    > taki obowiązek.

    A gdzie tu jest mowa o rejestracji? Tu jest mowa o nielegalnym przetwarzaniu,
    a to zupelnie inna bajka.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2008-06-04 20:10:24
    Od: <s...@a...pl>

> [...]

    :Inspektora Ochrony Danych Osobowych (oplata 10 zl) na
    :uchylenie sie od zrealizowania obowiazku informacyjnego oraz

    Skoro mają odpowiedzieć, to powinni mieć bazę tych danych. A bazę powinno się
    rejestorwać.

    >Tu jest mowa o nielegalnym przetwarzaniu,
    > a to zupelnie inna bajka.

    Przez kogo? Kto je nielegalnie przetwarza? Mam dziwne wrażenie, że uważasz że
    sprzedawca.

    Jak zajdę do Ciebie, kupię coś_tam i zażądam fakturę na: Jacek Kowalski Zacisze
    15 00-950 W-wa - nie wystawisz mi jej? Przed jej wystawieniem wylegitymujesz
    mnie? A te dane to będą dane akutar sąsiada...

    Czy uważasz, że wystawiajac taką fakturę będziesz nielegalnie przetwarzał jego
    dane?

  • 6. Data: 2008-06-04 20:27:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2008, g...@y...com wrote:

    > Trzy lata temu kupiłem w internecie aparat cyfrowy.

    Mało danych.
    Przy tym co piszesz, to IMO nic dziwnego że nikomu nie chciało się
    dywagować.

    JAK TO WYGLĄDAŁO?

    Zakładałeś konto? Z hasłem? Potwierdzane pisemnie/niepotwierdzane?
    Bez konta (tylko zamówienie i podanie danych)?
    I co ważne:
    1. czy ew. konto działa
    2. czy (jeśli było konto) je likwidowałeś

> [...]
    > maile do firmy pozostają
    > bez odpowiedzi, bez odpowiedzi pozostały również dwa pisma z
    > protestami, które wysłałem listem poleconym.

    ...następne z potwierdzeniem odbioru? :>

    > Boję się, że ktoś wykradł moje dane osobowe i robi z nimi jakies lewe
    > interesy.
    > Poradźcie mi proszę, co mam zrobić.

    Sorry, ale nie każdy może.
    Porady są zastrzeżone dla osób uprawnionych - prawne dla adwokatów,
    podatkowe dla doradców podatkowych.
    Jak prosiłeś o PORADĘ to się nie dziw, że na .prawo nikt Ci nie
    odpowiedział.
    Spróbuj wszcząć dyskusję :>

    A jakby o mnie szło, to zapytałbym groups.google o archiwa grupy
    .prawo ze słowami "ustalenie istnienia OR nieistnienia zobowiązania"
    czy jakoś tak (groups.google nie zna się na odmianie końcówek,
    więc trzeba eksperymentować z odmianą).
    Można o to wytoczyć sprawę/złożyć pozew AFAIR, a faktura jest
    dowodem iż sprzedawca domniemuje nieistniejące zobowiązanie.
    Co ważne: trzeba pilnować ew. korespondencji z sądu tuż przed
    upływem przedawnienia, bo *jakby* sprzedawca f-ry wystawił nie
    przez pomyłkę, lecz umyślnie lub wprowadzony w błąd przez
    osobę trzecią (oszustwo przez zakup w imieniu innej osoby),
    to na podstawie ew. zamówienia i-netowego "na konto" i f-ry
    może uzyskać wyrok w procesie nakazowym - trzeba się odwołać
    w terminie, bo inaczej klapa!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-06-04 20:30:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2008, prefi wrote:
    [...komuś...]
> [...]
    [...]
    > oj to proste:| napisz do firmy pismo zadajac udzielenie informacji skad maja
    > i w jakim zakresie przetwarzaja Twoje dane osobowe, ktore znalazly sie na w/w
    > fakturach.

    Jasne.
    Z jego zamówienia mają, czytasz wyrywkami czy jak??

> [...]
    > sie od zrealizowania obowiazku informacyjnego oraz nielegalne przetwarzanie

    Rekomendacja: weź tę ustawę o danych osobowych i z raz przeczytaj ;)
    (hint: zbieranie danych OBOWIĄZKOWYCH, czyli nakazanych prawem, a co
    jest nakazane na f-rze jest w rozporządzeniu o f-rach, nie podlega
    rejestracji!)

    > firmy. Nie napisales, czy to ta sama, w ktorej cos kupowales wczesniej

    Hm... mi się wydawało to oczywiste (i przy tym założeniu Cię podgryzam,
    poproszę bez urazy :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-06-04 23:17:55
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    s...@a...pl napisal:
    > Jak zajdę do Ciebie, kupię coś_tam i zażądam fakturę na: Jacek Kowalski Zacisze
    > 15 00-950 W-wa - nie wystawisz mi jej? Przed jej wystawieniem wylegitymujesz
    > mnie? A te dane to będą dane akutar sąsiada...

    Gotowkowa? Od reki :) Skredytowana? Jak mi komplet papierow przyniesiesz
    do okazania.

    > Czy uważasz, że wystawiajac taką fakturę będziesz nielegalnie przetwarzał jego
    > dane?

    Jezeli pozniej bede JEMU wysylal faktury platne przelewem za nieistniejace
    towary - to tak, to jest przetwarzanie nielegalne. Tamte dane byly podane
    tylko do JEDNEJ transakcji.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2008-06-05 08:53:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > to na podstawie ew. zamówienia i-netowego "na konto" i f-ry
    > może uzyskać wyrok w procesie nakazowym - trzeba się odwołać
    > w terminie, bo inaczej klapa!

    Wyrok w postępowaniu nakazowym bez chocby śladu uznania faktury przez
    dłużnika albo innych dowodów, typu potwierdzenie dostawy towaru na adres
    dłużnika?

    IMHO niemożliwe.

    Ale oczywiście korespondencję nalezy odbierać.

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-06-05 08:56:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotrek pisze:

    > Wyrok w postępowaniu nakazowym bez chocby śladu uznania faktury przez
    > dłużnika albo innych dowodów, typu potwierdzenie dostawy towaru na adres
    > dłużnika?

    Myślę, że Gotfryd użył pewnego skrótu. Zapewne chodziło o nakaz
    zapłaty w postępowaniu upominawczym.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz