    From: panTarhei <p...@l...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Różnice kursowe - jakim dukument
    Date: Fri, 25 Feb 2005 10:06:53 +0100

    Dnia Thu, 24 Feb 2005 21:06:18 +0100, Magda B. napisał(a):

    > [.....]

    > Ja tez wpisuje do KPIR na podstawie dowodu wewnetrznego a dodatkowo podpinam
    > wyciag bankowy zeby bylo wiadomo z jaka data otrzymuje wplate. Kontrola
    > rowniez nie miala zastrzezen.
    > Pozdrawiam

    Dziękuję za informacje dotyczące praktyki. Ja, muszę przyznać, czynię
    podobnie. Jednak tylko dlatego, że nadal nie wiem jakim to naprawdę
    dokumentem powinien zaksięgować omawiane przez nas różnice kursowe.
    Patrząc szerzej na sprawę zauważyłem dwie wyróżniające się tendencje w
    podejściu przez prowadzących KPiR do sprawy dowodów wewnętrznych. Pierwsza
    z nich "pozwala" na księgowanie niemalże wszystkiego, co nie jest fakturą
    właśnie rzeczonym dowodem (drobnych zakupów materiałów eksploatacyjnych,
    kosztów telefonu, "kilometrówki", opłat pocztowych czy nawet odsetek
    bankowych).
    Drugie z podejść rygorystycznie ogranicza możliwość wystawiania DW tylko
    dla nielicznych kosztów.
    Od strony prawnej, w znanym mi b.wąskim zakresie, sprawa ma się
    następująco:
    Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 26 sierpnia 2003 w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz.
    1475, §14) *enumeratywnie* wymienia wydatki, dla których mogą być
    wystawione dowody wewnętrzne celem udokumentowania zapisów w KPiR.
    Jednocześnie w §19 tegoż rozporządzenia jest napisane o dowodzie
    wewnętrznym jako dokumencie wykazującym *przychody* (za dany dzień).
    Z powyższego wynika, że teza, jakoby DW mogłyby być stosowane tylko dla
    udokumentowania wydatków jest nieprawdziwa (ale to akurat na marginesie
    rozważań). Jednocześnie - tu powracam do głównego wątku - w przywołanym §14
    ustawodawca nie wymienia różnic kursowych (nawet gdyby stanowiły koszt)
    jako tych umożliwiających wystawienie DW.

    Tak więc pozwolę sobie powrócić ze sformułowanym wprost pytaniem: jakim
    dokumentem i na jakiej podstawie prawnej należy księgować różnice kursowe?
    A tak na marginesie i z ciekawości: jakim dokumentem księgujecie w KPiR
    "kilometrówkę" (chodzi mi czywiscie o tzw. przypis)? ;)

    Pozdrawiam
    panTarhei