    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochod do EST
    Date: Fri, 19 May 2006 00:30:17 +0200

    On Thu, 18 May 2006, Gosc A wrote:

    > potrzebuje dokumentu stwierdzajacego nabycie... a ze zamierzam amortyzowac
    > go w ciagu 30 miesiecy jako auto uzywane wiec musze go 'nabyc' teraz
    > (przekazac, darowac firmie) ... zapewne dalej cos mieszam...

    Mieszasz :)
    Zajrzyj do ustawy - dopiero później zabierz się za dywagacje.
    Naprawdę, przepisy są miejscami napisane hm... trochę ;> mniej
    zjadliwie niż literatura piękna, ale one są tym co obowiązuje!

    Po kolei:
    1.
    Nie, nie jest AFAIK & AFAIR potrzebny dokument stwierdzenia nabycia.
    Potrzebne jest stwierdzenie *własności*, tego wymaga ustawa.
    Jak uważasz że nie masz innego dowodu własności (przy samochodzie??
    nie wierzę i już!) to ostatecznie IMHO wystarcza *oświadczenie*.

    2.
    Nie nadaje się f-ra wewnętrzna, bo ta dotyczy tylko niektórych
    czynności *podlegających VAT*. Przekazanie na cele DG czegoś
    co się posiada NIE podlega. AFAIK oczywiście.

    3.
    Widzę że zmierzasz w stronę oddzielenie "majątku firmy", usiłujesz
    "coś sprzedać firmie" - coś swojego.
    Pocieszę cię że na samym początku tymi słowami opisałem próbę zrobienia
    czegoś u doradczyni (tak, baaaardzo polecam po poprowadzeniu "osobiście"
    KPiR tak po kwartale iść z papierami do doradcy... i wziąć ze sobą
    coś na uspokojenie ;)) i oczy jej rosły w oczach ;)
    Sprawdź w Kodeksie Cywilnym (to nie są puste słowa: WEŹ I SPRAWDŹ!!!
    OSOBIŚCIE!) co to jest "firma". W szczegolności przy DG OF.
    Streszczam: "nieporozumienie" :]

    4.
    Potrzebne jest coś do określenia wartości początkowej.
    Goto ustawa, przeczytać listę pozycji.
    Pierwsza brzmi mniej więcej: "jeśli jest znana wartość nabycia".
    Mam tłumaczyć co znaczy "jeśli" ? ;)
    Tak, jednym ze środków "jak się nie da inaczej" jest WYCENA.
    Ma być "wartość rynkowa z grudnia roku poprzedniego" czy jakoś tak
    (weź i SPRAWDŹ!).

    > dzieki, juz wyczytalam ze obrot bezwatowy jest pomijany w deklaracji VAT

    :)
    Tyle, że strzeliłeś z armatki używając niewłaściwych słów.
    "obrót bezVATowy" oznacza SPRZEDAŻ nie podlegającą VAT.
    I tak się składa, że z pewnymi wyjątkami (np. sprzedaży ST!)
    on NIE jest pomijany tak do końca, bo... wpływa na proporcję!
    Ba, zakup może *niekiedy* również wpływać - na inną proporcję...

    > heh, deklaracja VAT i tak ma inne bledy wiec i tak musze wyslac korekte...

    To jeden problem z głowy ;)

    > dzwonilam i znajoma ksiegowa powiedziala ze trzeba koniecznie wysylac
    > korekte.. suma niewielka wiec chyba 'wrzuce' na firme jakas ksiazke naukowa
    > (no i wlasnie, jako srodek trwały czy wystarczy faktura wewnatrzna?)

    ...co ty z tą "fakturą wewnętrzną"?
    Ja chyba wiem co chciałeś powiedzieć, ale wtedy się grubo mylisz:
    tak, na niektóre *wydatki* można wystawiać *dowody wewnętrzne*.
    Na jakie - napisano w rozporządzeniu o prowadzeniu KPiR (zakładam
    że przeczytałeś, tylko niedokładnie ;))
    I podstawą zaliczenia w koszty NIE JEST przeznaczenie czegokolwiek
    "na cele DG"!
    Sprawdź (w ustawie) i daj znać co wyczytałeś: "co jest podstawą
    zaliczenia kosztów uzyskania przychodów".
    Unikaj w miarę możności własnych słów - zacytuj!

    Hint: ST są wyjątkiem, racja, przy ST wystarcza "używanie na cele DG"
    (jednocześnie trzeba byc właścicielem, trochę upraszczając).
    Przyznam że wpisywanie książki do ESToWNiP mnie lekko zaskoczyło (choć
    niby... no "dlaczego by nie" :)) i pewnie u ew. kontrolera też opad
    szczęki spowoduje, ale w końcu... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)