    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochod do EST
    Date: Fri, 19 May 2006 14:19:30 +0200

    On Fri, 19 May 2006, Gosc A wrote:

    > 1) mam EST i rubryke "data nabycia" czy
    > a)data wpisania jako srodek trwały
    > b) data zakupu z salonu - wtedy firma nieistaniala!

    Data nabycia kojarzy mi się jednoznacznie :)
    Istnienie podmiotu gospodarczego (tak BTW: "firma" to jest
    *nazwa* podmiotu ściśle i prawniczo rzecz biorąc, przez co
    językolodzy mnie ścigają czasami ;)) wyjątkowo dla amortyzacji
    nie jest nigdzie ujęte jako hm... "czynnik".
    Podmiotem podatku dochodowego przy DG OF jest człowiek,
    właściciel DG, to *on* dokonuje nabycia (osoba) a nie jego
    imię i nazwisko tudzież reszta firmy (czyli nazwa) :)
    Nazwa tylko określa osobę - ale nabycia dokonuje osoba.

    Fakt że ktoś zmieni nazwisko nie spowoduje że samochód
    który kupił przestanie być "nieużywany w momencie nabycia".

    > wg pociaga to za soba mozliwosc 30 miesiecznej amortyzacji (a nie 60)

    ...bo?
    Przepis możesz podać?
    Tak, w przepisie jest definicja "używanych"!
    :)

    > musze to wiedziec zaraz bo trzeba pita zlozyc...

    Amortyzację można rozliczać również kwartalnie, półrocznie i rocznie.
    IMO przypomniany dziś czy wczoraj argument Maddy (o tym że koszt
    można sobie później wpisać) dotyczy także "zwyczajnej" raty amortyzacji:
    "zapomniałem i wpisałem w następnym miesiącu".
    Ujdzie czy nie? ;)

    > cos takiego znalazlam
    > http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    browse_thread/thread/b428
    > a82a9a54e895/dd55a5a25474cefe?
    > lnk=st&q=Przyspieszona+amortyzacja+samochodu+raz+jes
    zcze&rnum=1#dd55a5a25474c
    > efe

    Acha. Na przyszłość możesz podawać bez częsci za "?lnk" (bo to służy
    tylko do wskazania pytania, a nie odpowiedzi) ew. jakbyś chciał
    czytelnikom życie ułatwić to tiny.pl albo jakiś inny tinyurl zapodać,
    oczywiście oprócz oryginałów :) (przeciwnicy tiny też są - bo można
    zapodać link np do strony z trojanami).

    A Odpowiedź Wiesława IMO jest błędna, skoro już mam przed nosem
    to przekleję z ustawy (zupełnie niesłusznie popierając lenistwo :>):
    +++
    2. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
    uznaje się za:
    1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem
    były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy, [...]
    ---

    "przed nabyciem".

    Masz wątpliwości? ;)

    Być może dawniej tak było jak pisze (sam post jest z 1999), ale
    mi wyglada jakby interpretacje na które powołują się inni JUŻ
    były oparte o zapis jak wyżej.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)