  • 1. Data: 2008-02-20 13:53:15
    Temat: Samochód i likwidacja firmy
    Od: d...@g...com

    Witam,

    Mam jeszcze jedno pytanie.

    Otóż prawie 5 lat temu podpisałem umowę na leasing samochodu
    "ciężarowego" (peugeot 307).
    Umowa trwała do sierpnia 2007. Była swego czasu zarejestrowana w US
    (jeśli to ma znaczenie).

    W sierpniu 2007 wykupiłem ten samochód za 10400 zł brutto od firmy
    leasingowej, po czym
    w dalszym ciągu używałem go do prowadzenia DG (środek trwały).

    Obecnie chcę zlikwidować działalność gospodarczą. Jakie konsekwencje
    mnie spotkają w związku z w/w samochodem.

    Księgowy twierdzi, iż zwrócić muszę VAT od FV nabycia (czyli od 10400
    zł) ale też zapłacić PODATEK DOCHODOWY od wartości nominalnej
    samochodu w momencie zawierania umowy leasingu!
    Toż to jakiś absurd - co ma wartość początkowa samochodu który nie był
    moją własnością, nie był środkiem trwałym do tego dziś 5 letniego
    samochodu, który kupiłem na własność ponad 6 miesięcy temu?

    dzięki za ewentualną podpowiedź

  • 2. Data: 2008-02-20 14:21:48
    Temat: Re: Samochód i likwidacja firmy
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    d...@g...com pisze:
> [...]
    > zł)

    > ale też zapłacić PODATEK DOCHODOWY od wartości nominalnej
    > samochodu w momencie zawierania umowy leasingu!

    W życiu.
    Środki trwałe nie podlegają remanentowi dla celów podatku dochodowego a
    gdyby nawet to liczy sie cena nabycia a nie hipotetyczna wartość
    przedmiotu umowy leasingu.
    Nie zapłacisz od samochodu żadnego podatku dochodowego z okazji
    zamknięcia działalności.

    Ale za to jeżeli sprzedasz samochód w ciągu pięciu lat od zamknięcia
    działalności to kwota zyskana będzie stanowiła przychód z tej
    działalności a niezamortyzowana cześć samochodu będzie kosztem.

    Za miesiąc sprzedaży odprowadzisz zaliczkę na podatek, chyba że wyjdzie
    strata, i w rozliczeniu rocznym ujmiesz przychód i koszt z tego jako
    przychody i koszty z działalności.
    Tak jest śmiesznie porobione że masz przychód z działalności pomimo że
    ona już dawno zamknięta.

    Ale jeżeli przez najbliższe 5 lat samochodu nie sprzedasz to po upływie
    tego czasu będzie tak jakbyś nigdy tego samochodu w DG nie miał.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2008-02-20 14:26:29
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Kawał mojej odpowiedzi "się wyciął" z pierwsze posta więc uzupełnienie:

    A to owszem, przekazanie samochodu "do użytku osobistego", nawet samemu
    sobie jest równe pod względem konsekwencji VATowskich sprzedaży
    zwolnionej. A VAT od zakupów służących sprzedaży zwolnionej nie podlega
    odliczeniu.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2008-02-23 13:08:09
    Od: d...@g...com

    OK dzięki za informację. :)

    A jeśli sprzedam ten samochód na FV dla mojej żony jeszcze w trakcie
    prowadzenia DG, a ta sprzeda go w ciągu miesiąca np. na giełdzie.

    1) Ile podatku dochodowego ONA zapłaci?
    2) Czy jest konieczność przerejestrowania samochodu w takiej sytuacji
    (mało księgowe ale może ktoś miał z tym do czynienia).

    Panuję sprzedać ten samochód żonie za powiedzmy 40% wartości ustalonej
    w ewidencji środków trwałych na dzień sprzedazy.
    W ten sposób jeśli dobrze kombinuję ja będę miał stratę w wysokości
    60% wartości księgowej, niższy VAT.

  • 5. Data: 2008-02-23 18:14:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Feb 2008, d...@g...com wrote:

    > OK dzięki za informację. :)
    >
    > A jeśli sprzedam ten samochód na FV dla mojej żony jeszcze w trakcie
    > prowadzenia DG,

    ....to mamy dwa problemy:

    A. ustalenie czy żona ma rozdzielność majątkową *lub* nabywa samochód
    ze środków odrębnych *i* on stanowi Twoją "odrębność".

    Macie intercyzę? ;)
    Nie wiem czy kojarzysz, ale jeśli owego samochodu "dorobiłeś się"
    w czasie małżeństwa, to on *już jest waszą niepodzielną własnością*,
    a w cześci pierwszej zdania napisałem (dlatego w cudzysłowiu) z błędem
    gramatycznym ;) bo miało być "dorobiliście się".
    Ani w przypadku, kiedy samochód nie jest "odrębny", ani kiedy żona
    nie ma dowodu na zakup ze środków "odrębnych", nie widać możliwości
    dokonania sprzedaży!

    B. "Transakcję z podmiotem powiązanym". Przejrzeć guglem i wyciągnąć
    wnioski. Streszczenie: US ma prawo przyjść i powiedzieć "a naszym
    zdaniem na tej fakturze miało być trzy razy tyle, więc wydajemy
    decyzję wymiarową i dwa tygodnie na zapłacenie podatku".

    > a ta sprzeda go w ciągu miesiąca np. na giełdzie.
    >
    > 1) Ile podatku dochodowego ONA zapłaci?

    Cały uzyskany *dochód* doliczy do dochodów do opodatkowania.
    Zapłaci taki sam podatek jaki zapłaciłbyś Ty (chyba, że z okazji
    rozliczania "liniowym" sam zapłaciłbyś mniejszy :>) plus dochodzą
    bajery j.w.

    > 2) Czy jest konieczność przerejestrowania samochodu w takiej sytuacji
    > (mało księgowe ale może ktoś miał z tym do czynienia).

    IMHO tylko o ile byłaby możliwa sprzedaż...

    > Panuję sprzedać ten samochód żonie za powiedzmy 40% wartości ustalonej
    > w ewidencji środków trwałych na dzień sprzedazy.

    A US przyjdzie i wyceni na 130% wartości rynkowej, bo tyle im "wychodzi
    z tabelki". Plus (jeśli da się sprzedać żonie w ogóle :>) ona zapłaci
    podatek dochodowy. Gratulujemy ;)

    > W ten sposób jeśli dobrze kombinuję ja będę miał stratę w wysokości
    > 60% wartości księgowej,

    IMVHO tak się *może* skończyć (jak US na kontrolę nie przyjdzie).
    Ale wcale nie musi :>

    > niższy VAT.

    A skąd chcesz wziąć VAT *w ogóle*, możesz nas oświecić, skoro już
    wiesz że VATu przy takim zbyciu nie ma WCALE?
    VAT który należy zwrócić bierze się z wartości NABYCIA a nie
    z wartości SPRZEDAŻY!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-02-26 11:01:14
    Od: d...@g...com

    OK pomijając dywagacje, które swoim nieprecyzyjnym pytaniem wywołałem
    sprawa jest dla mnie jasna. :)

    Dzięki za odpowiedzi. Coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że
    jednak trzeba zwiewać z tego kraju gdzieś
    gdzie urzędy i przepisy są dla ludzi, a nie odwrotnie.

    pzdr
    Darek

  • 7. Data: 2008-02-26 11:31:23
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 23-02-2008 o 19:14:02 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > a w cześci pierwszej zdania napisałem (dlatego w cudzysłowiu) z błędem
    > gramatycznym ;) bo miało być "dorobiliście się".

    Tutaj bym polemizował. W KRiO jest zdaje się zapis, że majątek DG
    jest majątkiem odrębnym.

    pozdr,
    tommyz

  • 8. Data: 2008-02-26 11:32:55
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    napisał(a):

    > A skąd chcesz wziąć VAT *w ogóle*, możesz nas oświecić, skoro już
    > wiesz że VATu przy takim zbyciu nie ma WCALE?
    > VAT który należy zwrócić bierze się z wartości NABYCIA a nie
    > z wartości SPRZEDAŻY!

    Tutaj własnie chyba o to pytającemu chodziło - niższy VAT wynika
    z niższej ceny sprzedaży żonie.

    pozdr,
    tommyz

  • 9. Data: 2008-02-26 11:48:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Feb 2008, t...@o...pl wrote:

    > Tutaj bym polemizował.

    Nie jesteś pierwszy, który próbuje ;)

    > W KRiO jest zdaje się zapis, że majątek DG jest majątkiem odrębnym.

    No właśnie, ja ten przepis z KRiO przeczytałem, jeszcze jak "wchodził",
    co i Tobie proponuję ;)

    KRiO wprowadza zasadę odrębnego *ROZPORZĄDZANIA* majątkiem w DG, co
    nijak nie powoduje jakoby on przestawał być "łączny"!

    Układ, w którym np. żona ma "majątek w DG" (ale "dorobiony" w czasie
    małżeństwa) z p. widzenia męża wygląda mniej wiecej tak, jak własność
    mieszkania z p. widzenia właściciela, ktory mieszkanie wynajął
    osobie trzeciej.
    Mieszkanie jego, tylko rozporządzać nie może :O
    Ale w razie podziału majątku małżeństwa oboje małżonków *ma* udział
    w całości!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-02-26 11:50:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Feb 2008, t...@o...pl wrote:

    > Dnia 23-02-2008 o 19:14:02 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Tutaj własnie chyba o to pytającemu chodziło - niższy VAT wynika
    > z niższej ceny sprzedaży żonie.

    To jeszcze raz: *od wartości* tej transakcji VATu nie ma WCALE.
    VAT przekazywany na cele "osobiste podatnika, małżonka i innych osób"
    jest liczony od wartości NABYCIA PRZEZ PODATNIKA.
    Teraz jest dość wielkich liter? ;)
    Zwrócić ma tyle, ile ODLICZYŁ, a NIE tyle ile doliczył na f-rze!

    pzdr, Gotfryd