    From: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód osobowy w DG
    Date: Thu, 10 Feb 2005 13:50:20 +0100
    Sender: m...@a...pl@axd51.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "Vonnegut79" <p...@m...pl> wrote in message
    news:cuffu1$7qh$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > determinującą koszty... ;) Wiadomo po co... I tak - odwiedzając księgową
    ta
    > poradziła mi abym w mojej sytuacji (KPiR) wrzucił autko w EŚT i co miesiąc
    > bez problemów i kilometrówki odliczał paliwo, olej i inne drobiazgi
    > eksploatacyjne.
    >
    > I teraz pytania:
    >
    > 1 - Wpisuję w EŚT takie autko warte 11000 i od tego dnia biorę na nie
    > wszystkie fakturki. Wiem, że paliwo mimo iż w kwocie brutto traktuję jak
    > netto i wpisuję w KPiR, wszystko pozostałe normalnie netto w KPiR a z
    VATem
    > w Ewidencje Zakupów Vat.

    tylko bierz faktury z wpisanym numerem rejestracyjnym pojazdu.

    > Pytanko: Skoro autko stanowi mój koszt to w jaki sposób mam traktować jego
    > cenę ? 11000 brutto czy może uwzględniam tylko wartość 11000 jako netto i
    > wrzucam w KPiR ? Ale coś mi się obiło o uszy, że mogę VAT odliczyć ? Wiec
    > wtedy takie autko warte jest chyba 11000 brutto czyli 9016,39 netto ??? I
    > takie wartości mogę wpisać w Ewidencję Zakupów VAT ????

    a zapłaciłeś komuś ten VAT na fakturze VAT? Nie, więc nie możesz odliczyć
    VAT, kupiłeś samochód od osoby fizycznej i koniec. Natomiast dla Ciebie
    wartością początkową będzie te 11000 zet z umowy kupna sprzedaży plus IMHO
    także podatek od czynności cywilnoprawnych jeżeli to Ty go zapłaciłeś.

    > 2 - Z drugiej strony czytałem już wiele o amortyzacji, ale hmm nie kumam,
    > albo nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi... Amortyzacja Środka
    > Trwałego wartego więcej niż 3500 netto rozłożona jest na okres kilku
    letni.
    > Jak mam wyliczyć ile ma mi się amortyzować takie autko ??? I jak je
    > amortyzować ? Jest jakaś stronka, która o tym informuje ?

    art. 22j ust. 1 pkt. 2 ustawy o PDOF (ustawa np. na www.mf.gov.pl ) stanowi,
    że jeżeli samochód używany był przez poprzedniego właściciela dłużej niż 6
    m-cy (to do sprawdzenia, nie jestem pewna), to Ty możesz go amortyzować
    przez 30 m-cy (czyli stawka 40% rocznie), jeżeli nie spełniasz warunków, to
    na końcu ustawy o PDOF masz wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych i dla
    samochodów osobowych ta stawka to 20%.

    > Jeśli dobrze rozumiem to jakaś tam wartość roczna tego autka (dla
    > amortyzacji) jest dzielona jeszcze na ilość pozostałych miesięcy w roku i
    > wtedy ja taką wartość wpisuję jako koszt do KPiR oraz Ewidencji Zakupów
    Vat
    > ?

    dzielisz wartość początkową przez 30 m-cy i co miesiąc wpisujesz do KPiR
    wyliczoną kwotę. Nie wypełniasz rejestru VAT, bo nie masz żadnego dokumentu
    VAT przecież!!

    > 3 - Oczywistym dla mnie jest, że skoro teraz autko stanowi koszt mojej
    > firmy, to przy jego sprzedaży będzie stanowić jej przychód. tym samym
    > będzie mi się opłacało sprzedać autko jak najtaniej (przynajmniej na
    > papierze) by mieć mały VAT. Mam rację ?

    jeżeli potrzymasz samochód dłużej niż pół roku, to chyba też będziesz mógł
    skorzystać ze stawki zw. przy wystawieniu fv VAT. Będzie to dla Ceibie
    przychód ze sprzedaży oczywiście. A z kwotą sprzedaży nie przesadzaj, bo US
    może to sprawdzić, zakwestionować i będziesz miał problem.

> [...]
    > autko tak jak mam w EŚT, amortyzuje je itd. i w styczniu 2006 zmieniam się
    > ryczałtowca. Czy w związku z tym muszę oddawać VAT jaki sobie odliczyłem/o
    > jaki pomniejszyłem podatek dla US ? Co się z tą zmianą może wiązać pod
    kątem
    > autka ? Wiem, że na ryczałcie już nie będę mógł czegokolwiek wrzucać w
    > koszta bo tam nie ma takiej opcji. Co z amortyzacją ? No i wreszcie czy
    > sprzedając takie autko załóżmy w połowie 2006 roku, więc już będąc na
    > ryczałcie jakoś inaczej mi się to rozlicza w kwestii przychodu i podatku

    znowu jaki VAT chcesz oddawać przechodząc na ryczałt, skoro żadnego VATu nie
    możesz odliczyć z umowy kupna sprzedaży, której nie towarzyszy faktura VAT?
    Jak rpzejdziesz na ryczałt oczywiście nie możesz wliczyć w KUP amortyzacji
    samochodu. Jaka będzie stawka podatku zryczałtowanego od sprzedaży ST to nie
    wiem, sprawdź w ustawie.

    pzdr.
    Magdi