    From: "Szymon Polok" <szymon(at)fls.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód osobowy w firmie
    Date: Mon, 8 Jan 2007 18:25:41 +0100

    Użytkownik "wilq" <m...@n...wilqs.net> napisał w wiadomości
    news:ensrdv$etk$1@atlantis.news.tpi.pl...
    [...]
    > Zamierzam kupić samochód osobowy na firmę (samochód bez homologacji
    > ciężarowej). Kredyt zaciągniety na kwotę 25 000 zł, VAT ok 3500 zł po
    > wyliczeniu 60% całości.
    > Pytanie zasadnicze.
    > Czy wprowadzając auto do EŚT dokonuję amortyzacji liniowej czy wliczam
    > koszty kredytu w KUP? Jeśli amortyzuję to co z ratami? Czy w jakikolwiek
    > sposób je ewidencjonuje w KPiR?
    Auto wprowadzasz do EST i liniowo odliczasz przez 5 lat (jeśli to nówka i
    chyba 3 lata jak używany ale co do tego to nie jestem pewien)
    Wartość auta przy wprowadzaniu to BRUTTO-3500(vat_odliczany)
    wartość miesięcznej amortyzacji to (BRUTTO-3500)/60 - jeśli nówka (60
    liczba miesięcy przez jaką będziesz amortyzować)
    i tyle miesięcznie wrzucasz w koszty zaczynając od następnego miesiąca od
    wprowadzenia auta do ewidencji.
    Jeśli zaś chodzi o kredyt. To jeśli go brałeś na firmę to możesz wrzucić w
    koszty wartość odsetek zapłaconych w danym miesiącu.

    > Drugie pytanie. Czy z samochodu firmowego może korzystać osoba
    > niezatrudniona w firmie? Np żona?
    To jest dobre pytanie :) Niestety nie wiem.

    > Ostatnie pytanie. W jaki sposób odliczam VAT? Jednorazowo wpisując kwotę
    > 3500 zł w następnym miesiącu od wprowadzenia środka trwałego do ewidencji
    > czy może w częściach?

    VAT - jednorazowo na VAT-7 za miesiąc w którym otrzymałeś fakturę.

    > Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję.
    >
    > WilQ

    Pozdrawiam, Szymon Polok