    From: gonia <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód prywatny i koszty dla sc?
    Date: Sat, 28 Oct 2006 10:06:42 +0200

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > "dyspozycja na mocy umowy spółki cywilnej" :)
    > Przecież S.C. jest UMOWĄ, taką samą umową jak umowa najmu, sprzedaży,...
    > (żeby nie powołać się na nieporównywalne umowy takie jak o roboty
    > budowlane, pożyczkę czy agencję :)).
    > Umowa nazwana, art. 860 K.C.!
    > Owa umowa daje "tytuły prawne", jak zapisano że wspólnik A wkłada do
    > spółki "prawo dysponowania samochodem X" to wkłada, tytuł jest.

    no co do tego nie mam wątpliwości - dlatego uważam jednak, że samochód
    powinien być dookreślony z nazwy i innych dyrdymałów, a dopiero aneksem
    należy zmieniać dyspozycyjność auta:)

    > Natomiast możliwość ZMIANY tej dyspozycji wzbudza moje poważne obawy.
    > IMO art. 863 trzeba rozumieć dość restrykcyjnie, i właśnie owa dyskusja
    > wszczęta (AFAIR) przez Slayera mi to uświadomiła.
    > "Aneks" musiałby oznaczać rozwiązanie spółki, tak żeby zarejestrować
    > nową, tego co włożono wyjąć nie wolno!

    w tym wypadku się nie zgodzę, ponieważ użyczenie samochodu jest tak samo
    niematerialne jak wspmniane doświadczenie w biznesie - spółka ma mieć
    możliwość korzystania z auta, owszem - konkretnego w umowie, ale nikt
    nie zapisuje tutaj służebności typowej dla nieruchomości. A nawet gdyby
    takowa była, to nie zapominaj, że ten, kto tę służebność posiada, ma
    prawo wyrazić zgodę na sprzedaż nieruchomości. Kiedy ją wyrazi? Jak mu
    zapiszą inną służebność w innej nieruchomości - i tu tak samo. Zgadzamy
    się na sprzedaż tego auta, w zamian zapisujemy , że jako spółka mamy
    prawo do dysponowania autem serii tej i tej o numerze takim to a takim.
    To dookreślenie pojazdu, jak dla mnie, jest istotne tylko z punktu
    widzenia podatkowego. Bo z punktu widzenia umowy nie zmienia się nic -
    kapitał jest taki sam cały czas, jeden wspólnik jest dalej od
    doświadczenia a trzeci cały czas chętnie daje pojeżdzić swoją bryką -
    być może z każdym aneksem coraz lepszą

    > :)
    > Jak widzisz, zacząłem wywodzić, mam nadzieję że skutecznie ;)
    > Czy umowa z art. 693 dałaby "tytuł prawny"?
    > A umowa z art. 535?
    > To dlaczego art. 630 nie?
    > ;)

    to musiałabym przetrawić, a ikonka lexa za daleko od myszki;-)

    > Nie wiem jak na to popatrzeć - zapis "jakiś samochód" wzbudza moje
    > podejrzenia co do zasadności podważenia umowy (uznania jej za
    > nieprawidłową jako wskazującą nieoznaczone świadczenie),

    czyli określamy konkretnie

    a po
    > wskazaniu który samochód - patrz wyżej, zakaz "zmniejszania"
    > (można DOPISAĆ dowolny kolejny element, ale "wyjąć" nie
    > wolno,

    jakby wspolnik dał do użytkowania samochód marki biedronka, który po
    określonym czasie miałby przejść na własność wspólników, ewentualnie ten
    samochód byłby tak niepowtarzalny, że kojarzyłby się tylko z tą spółką,
    więc sprzedając go, wspólnik dokonałby gwałtu na wizerunku spółki - a
    raczej pozbawiłby spółkę owego wizerunku - przyznałabym rację. Ale my
    cały czas trąbimy o zwykłych kursach do banku , najlepiej internetowego,
    które mają odwozić olbrzymia kasę , w związku z czym bez znaczenia jest
    co to za auto, byleby jeździło

    jak spółka go zniszczy w ramach DG to nie ma sprawy,

    no, to mamy po problemie - zawsze możemy siekierkę i podzielić na trzech
    wspólników po równo;-)