    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód w DG - tego jeszcze nie było ??
    Date: Mon, 21 Mar 2005 09:21:34 +0100

    On Sun, 20 Mar 2005, Kriss wrote:

    >+ W opisanej sytuacji samochód został zakupiony nie przez podatnika (w
    >+ rozumieniu - prowadzącego dz.gospod. ) lecz osobę fizyczną i nie został
    >+ wprowadzony do EST w dacie zakupu - tak ?

    Tak.

    >+ Występują więc nie czynności zakupu , wytworzenia i ulepszenia , a ujawnienia i
    >+ przekazania środka trwałego stanowiącego w dniu przekazania na potrzeby DG
    >+ własność podatnika-tak?

    Nie.
    IMO "ujawnienie" i "przekazanie" ST to dwie różne czynności.
    Jak rozumiem przedstawiasz stan w którym wystąpiły *obie* - IMO brak
    podstaw... jest tylko "przekazanie". Nadto IMO również "ujawnienie"
    nie stanowi podstawy do nieposłużenia się zasadami określania WP :)

    >+ Podatnik ma obowiązek ujawnienia takiego środka trwałego w wartości rynkowej ,

    IMHO nie bardzo.
    Primo nie mam jasności w będącej OT :) sprawie, czy przy ujawnieniu
    przysługuje prawo do zaliczenia całej wartości amortyzacji w KUP - może
    ktoś się do tego odnieść, masz może pomysł ?
    Zaś co do "wartości rynkowej" zapis jest prosty: podatnik może
    określać cenę rynkową tylko jeśli *nie można* określić ceny nabycia
    bądź wytworzenia !
    Nie można - nie że "podatnik nie chce", "podatnikowi się nie chce"
    bądź też "podatnik nie chce ponieść nakładów na określenie" (np.
    wydatku na znaczek z prośbą o dosłanie duplikatu faktury :)).
    IMO - i powiem że chyba na grupie ten argument widziałem, całkiem
    prawdopodobnie że w wykonaniu "pytania Karola" (amk znaczy)
    i popatrzywszy w ustawę wyszło mi że rzeczywiście tak jest.
    *Tylko* "8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia" można skorzystać
    z reszty zapisu owego pktu 8... !

    >+ więc ma obowiązek posłużenia się tym terminem prawidłowo dokonując wyceny

    No ja się nie zgadzam :)
    Dokładniej: wyraźam poważne wątpliwości :)
    Możemy podpisać protokół rozbieżności, i tak Marek ma problem na głowie
    więc sobie coś wybierze... ew. polezie do doradcy i założy iż on
    (doradca) zrobi dobrze :)

    >+ W okresie , w ktorym wartość
    >+ ST wzrosła , właściciel nie miał obowiązku dokumentowania wydatków i wyceny
    >+ własnej pracy , ponieważ nie działał w warunkach i na zasadach przedsiębiorcy
    >+ lecz włąściciela samochodu nie stanowiącego ŚT firmy.

    Zgoda. Co nie uprawnia do doprowadzenia "pracy podatnika" do KUP - ów
    zapis *nie* dotyczy DG, on dotyczy *jakichkolwiek* kosztów !!
    Załóżmy iż Marek chciałby ten samochód sprzedać - bez wprowadzania do
    DG, ale krócej niż 6 miesięcy od zakupu (czyli w sposób podlegający
    opodatowaniu). Również miałby do dyspozycji określenia w KUP tylko
    rzeczywistych wydatków - a know-how ani praca nie stanowiłyby KUP :)
    Możliwość zaliczenia w KUP "ceny rynkowej" jest wyjątkiem - dopuszczonym
    przy DG, ale *warunkowo*. A warunek jest jasny: "nie można określić
    ceny nabycia ani kosztu wytworzenia" !

    >+ Myśląc Twoim rozumowaniem wartość ST należałoby pomniejszyć o amortyzację
    >+ liczoną od dnia rejestracji do dnia przekazania włącznie

    Jakeś doszedł do takiego wniosku ?
    :)
    Kilka razy przedstawiałem swoje stanowisko, iż raz widziałem taki zapis
    jak uczyniłeś na stronie doradcy podatkowego i że się z nim NIE ZGADZAM :)
    Dlaczego ?
    Ano dlatego że ustawa stanowi wyrażnie: WP jest *WARTOŚĆ NABYCIA*
    z doliczeniem wszystkich *wydatków*.
    Bez powiększania czy pomniejszania o jakiejś wirtualne bądź
    nieudokumentowane "wkłady pracy" czy "zużycie" ! Nie widać podstaw
    prawnych.
    Przyznaję również iż przy rozpoczynaniu DG, przed dokonaniem wszystkich
    powyższych przemyśleń :) przyjąłem do ST sprzęt komputerowy w wartości
    "wyceny rynkowej" (czyli średnio biorąc mocno zaniżonej) - no ale
    to nawyżej US mi przy kontroli podwyższy KUP... ;)

    >+ Postawię trochę może przewrotną tezę , że ustalenie wartości początkowej
    >+ poniżej wartości rynkowej skutkować może , przy jego sprzedaży ustaleniem nie
    >+ prawidłowej wartości kosztu sprzedaży ST i ewentualnego dochodu lub straty z
    >+ tej czynności.

    No, to zdanie udało ci się zawikłać nieźle :)
    Możesz jaśniej ?
    Ja spróbuję zaprezentować własny opis: po sprzedaży dochodem jest różnica
    między tym co podatnik DOSTAŁ a tym co podatnik WYDAŁ. I dotyczy to
    również ST. Jeśli podatnik "osobiście coś zrobił" przy rzeczy którą
    sprzedaje wskutek czego owa rzecz ma większą wartość - to owo podwyższenie
    wartości uznaje się podatkowo za *czysty zysk* podatnika.
    Owszem, nabywając za 11 kzł samochód w którym "własnym sumptem" podatnik
    to i owo doprowadza do porządku wskutek czego jest w stanie sprzedać go
    za 18 kzł - w razie sprzedaży uzyskuje dochód 8 kzł. Bez względu na to
    czy to TH czy ST :)
    Ale KUP jest 11 kzł.... i WP jeśli potrzeba amortyzacji też 11kzł...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)