    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochód w firmie
    Date: Thu, 4 May 2006 09:55:22 +0200

    On Thu, 4 May 2006, Arjos wrote:

    > Pytanie- czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, odsetek od
    > kredytu samochodowego - spłata następuje z z r-ku bankowego wspólnego dla
    > małżonków ?

    Kilka razy była dyskusja w jaki sposób poniższy przepis dotyczy
    "wzięcia pożyczki":
    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    9) odsetek od własnego kapitału włożonego przez podatnika
    w źródło przychodów,
    ---

    Przypomnę iż moim zdaniem:
    - ustawa nie pozwala zaliczać (za wyjątkami w rodzaju amortyzacji ST)
    w koszty wydatków *przeznaczonych* na cele DG. Ustawa wyraźnie
    pozwala wyłącznie uznać za KUP wydatki poniesione *w celu* DG.
    Czyli jak wydatek zostanie poniesiony w celu osobistym i dopiero
    *później* przeznaczony na cele DG - to mamy problem
    - mowa o pożyczce która *nie* została zawarta "w celu gospodarczym",
    prawda? Pasuje jak ulał do uwagi powyżej.

    Patrzę na to tak: podatnik wziął kredyt. Na cele osobiste.
    I teraz jego (już jego, dostał od banku) pieniądze przeznacza na
    DG - jego wola i zmartwienia. Ale pożyczka nie została zawarta
    "w celu gospodarczym"... więc niby dlaczego "osobista" pożyczka
    ma być podstawą kosztów DG?

    Przypomnę o owym celu, skąd to biorę:
    +++
    Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów
    z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w celu osiągnięcia przychodów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Jak się bierze pożyczkę na samochód "na siebie" to cel jest IMO
    osobisty.

    Ale to moja opinia, spotykająca się czasami z gorącym oporem
    grupowiczów (uważających że również wydatek przeznaczony na DG
    *po* ponieniesieniu można zaliczyć w koszty - ale IMO tak nie
    jest, Orka lata temu niebezpodstawnie pytała o podstawę prawną
    zaliczania w KUP kosztów "osobistego" wyposażenia!)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)