  • 1. Data: 2003-05-06 10:05:50
    Temat: Składka na ubezpieczenie zdrowotne os. fiz. prowadzącej dział.
    Od: "Marcin" <m...@b...com>

    od kiedy obowiązuje nowa podstawa na ubezpieczenie zdrowotne

    ustawa mówi :
    Dz.U.45.391 art.23 2. składka nie niższa niż 75 % przeciętnego wynagrodzenia
    obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego kwartału
    czyli od czerwca - czy się myle ???

  • 2. Data: 2003-05-06 11:19:04
    Od: "Biedrona" <m...@b...com>

    > ustawa mówi :
    > Dz.U.45.391 art.23 2. składka nie niższa niż 75 % przeciętnego wynagrodzenia
    obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego kwartału
    > czyli od czerwca - czy się myle ???

    ustawa oczywiście z tego roku

  • 3. Data: 2003-05-06 11:27:01
    Od: Peptulis Amargolis <<w...@i...pl>>

    rozmawialem z ksiegowa i za kwiecien juz po nowemu.

    Pewnie za chwile uchwala kolejna ustawe o podwyzszeniu podstawy dla
    pozostalych skladek. (:-<

    Pepto
    ---------------------------
    pepto MALPA ita.pwr.wroc.pl

  • 4. Data: 2003-05-06 11:53:43
    Temat: Re: Składka na ubezpieczenie zdrowotne os. fiz. prowadzšcej dział.
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Marcin wrote:

    > od kiedy obowišzuje nowa podstawa na ubezpieczenie zdrowotne
    >
    > ustawa mówi :
    > Dz.U.45.391 art.23 2. składka nie niższa niż 75 % przeciętnego
    > wynagrodzenia obowišzuje od trzeciego miesišca następnego kwartału
    > czyli od czerwca - czy się myle ???

    Też mi sie tak wydaje, ale ZUS i MF mają w tym temacie inne zdanie

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,

  • 5. Data: 2003-05-06 20:13:52
    Od: "Vapit" <v...@p...onet.pl>

    Potwiedzam obowiązuje od 1.04

  • 6. Data: 2003-05-07 10:37:00
    Od: "Biedrona" <m...@b...com>

    > Potwiedzam obowiązuje od 1.04

    co to za grupa
    jednemu powiedziała księgowa
    drugi potwierdza
    ale co ???

    ustawa obowiązuje od 4 kwietnia tego roku
    ale art. 23 ust. 2 "Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób
    prowadzących działalność pozarolniczą i o sób z nimi
    współpracującymi stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75 % przeciętnego
    wynagrodzenia. Składka w nowej wysokości
    obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego kwartału"

    dla mnie jest to w zupełności jasne

    a co niektórzy niech zmienią sobie księgowe

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-05-07 10:49:19
    Od: zoil <p...@1...0.0.1>

    On Wed, 7 May 2003 12:37:00 +0200, "Biedrona" <m...@b...com>
    wrote:

> [...]
    >
    >ustawa obowišzuje od 4 kwietnia tego roku
    >ale art. 23 ust. 2 "Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób
    prowadzšcych działalno?ć pozarolniczš i o sób z nimi
    >współpracujšcymi stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75 %
    przeciętnego wynagrodzenia. Składka w nowej wysoko?ci
    >obowišzuje od trzeciego miesišca następnego kwartału"
    >
    >dla mnie jest to w zupełno?ci jasne
    >
    >a co niektórzy niech zmieniš sobie księgowe

    a gdzie wpłacasz składki? Bo ja do ZUS-u :)

    http://www.zus.pl/niusy/i030328.htm
    Na podstawie art. 23 ust. 2 w związku z art. 221 ustawy z dnia 23
    stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu
    Zdrowia (Dz.U. z 17.03.2003 r. nr 45, poz. 391) podstawę wymiaru
    składki na ubezpieczenie zdrowotne dla wyżej wymienionych osób stanowi
    kwota zadeklarowana, nie niższa niż 1779,43 (75% przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym
    kwartale 2002 r., włącznie z wypłatami z zysku).

    W związku z powyższym składka na ubezpieczenie zdrowotne za kwiecień i
    maj 2003 r. nie może być niższa od kwoty 142,35 zł (tj. 8%).

  • 8. Data: 2003-05-07 15:44:49
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    Przykro mi, ale się mylisz.
    W ustawie nie jest powiedziane, że składka obowiązuje od trzeciego miesiąca
    następnego kwartału, NASTĘPUJĄCEGO PO WEJŚCIU USTAWY W ŻYCIE.

    Art. 23 ust. 2 Ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu
    w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45 z 17 marca 2003 r., poz. 391) mówi
    wyraźnie:
    "Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób,
    o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. c,
    stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75% przeciętnego
    wynagrodzenia.
    Składka w nowej wysokości obowiązuje od trzeciego miesiąca następnego
    kwartału."

    W powyższym ustępie zostało użyte pojęcie "przeciętne wynagrodzenie", które
    zostało zdefiniowane w tej samej ustawie w art. 5 pkt 23:
    "Ilekroć w ustawie jest mowa o: [...]
    23) przeciętnym wynagrodzeniu - rozumie się przez to przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału, włącznie z
    wypłatami z zysku, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w
    Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski"".

    Rok ma 4 kwartały:
    I kwartał - od stycznia do marca
    II kwartał - od kwietnia do czerwca
    III kwartał - od lipca do września
    IV kwartał - do października do grudnia

    Składka w nowej wysokości obowiązuje zawsze od trzeciego miesiąca następnego
    kwartału (następnego - czyli następującego po kwartale, z którego przyjmowane
    jest wynagrodzenie przeciętne) czyli zawsze będzie się zmieniała od: marca,
    czerwca, września i listopada.
    I tak: za marzec będzie zależała od przeciętnego wynagrodzenia za IV kwartał
    roku poprzedniego: za czerwiec będzie zależała od przeciętnego wynagrodzenia
    za I kwartał roku bieżącego; itd.

    Skoro w miesiącu marcu nie było nowej ustawy to składka obowiązuje od
    kwietnia. Przez dwa miesiące.

    I jeszcze jedno:
    Art. 23 ust. 2 możesz sobie przeczytac inaczej, znajac
    definicję "przeciętnego wynagrodzenia":

    "Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób,
    o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. c,
    stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75% wynagrodzenia w

    JASNE?

  • 9. Data: 2003-05-07 21:14:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 May 2003, daryusz wrote:
    [...]
    >+ Rok ma 4 kwartały:
    >+ I kwartał - od stycznia do marca

    wKF: znasz podstawę prawną, tj. że "kwartał" to właśnie *te* miesiące
    a nie np. luty do kwietnia ? ;)
    Przypomnę że raz już wybuchła o to burza i wyszło że w odróznieniu
    od dnia, tygodnia, miesiąca i roku które *są* zdefiniowane w prawie
    (dokładniej: istnieje co najmniej jedna definicja znajdująca się
    w KC) dla kwartału jest problem. Skorzystanie z "potocznego rozumienia"
    [dopuszczalne prawnie] jest dość śliskie, bo potocznie to wiele osób
    rozumie "miesiąc od 15." właśnie jako "do 15. następnego miesiąca"
    i "kwartał od lutego" własnie jako luty, marzec i kwiecień.

    PS:
    Oczywiście do kwestii kto, komu, kiedy i ile płaci składki
    zdrowotnej się już nie mieszam ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-05-08 06:10:11
    Od: "Biedrona" <m...@b...com>

[...]