    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Składki od licencji ?!
    Date: Fri, 31 Mar 2006 13:54:01 +0200

    On Fri, 31 Mar 2006 r...@w...pl wrote:

    > Dotychczas zarobkowałem podpisując cykliczne UoD (przekazanie
    > autorskich praw maj. do progr. komput.), ale chcę zastąpić to
    > udzieleniem stałej licencji w zamian za % od sprzedaży.
    [...]
    > określonej w art.22 ust.9 oraz pomniejszonej o składki potracone
    > przez płatnika w danym miesiącu na U Emer. i U Rent. oraz ubezp.
    > chorob.
    > Czy to oznacza, że licencjobiorca musi odliczyć i odprowadzić te
    > składki (UE, UR, chorob) z mojego wynagrodzenia ( nie jestem nigdzie
    > ubezpieczony i zakładaliśmy, że przy licencji będzie tak samo jak
    > UoD, czyli zero składek oprócz pit).

    Nie wiem. A nie wiem bo nie mam zdrowia i czasu teraz utonąć
    w ustawie o SUS :) a czytam ją znacznie rzadziej niż podatkowe.
    Trzeba ustalić co za rodzajem dochodu *dla ZUS* jest taka
    licencja.
    Niemniej:

    > Przecież, zgodnie z taką
    > interpretacją:
    > [ wyszukiwarka na http://sip.mf.gov.pl/sip/ -> słowo kluczowe: prawa
    > autorskie, pozycja wyszukana nr101 (str. 11) ]
    > - dochody z umów licencyjnych nie są działalnością gospodarczą

    Ale to nie znaczy że to co podpisałeś jest "dziełem".
    Ani że TYLKO od DG należy się ZUS - a np. od umów zlecenia jak
    najbardziej się należy.
    Zaś umowa o charakterze ciągłym na pewno nie jest dziełem!

    "Dzieło" to co coś co:
    - jest "oznaczone". Sztuka, egzemplarz
    - za to "coś" należy się zapłata i za nic innego, w szczególności
    za nakład pracy - za wyj. art. 630-632 KC
    - da się "odebrać". Jest protokół przekazania "czegoś" j.w. i już
    - da się ustalić termin wykonania; to ostatnie wynika pośrednio
    z art. 646.

    Twój opis nijak do "dzieła" nie przystaje...

    Mało, on wprost spełnia definicję zlecenia!
    Popatrz:
    +++
    Art. 734.
    1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do
    dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
    ---

    Firma ma w twoim imieniu lub na twoją rzec sprzedawać twój program.
    Pasuje?

    > Dochodzy wyglądają różnie i np. jeżeli w danym miesiącu dochód
    > ze sprzedaży będzie wynosił np. 200 zł to trzeba od siebie
    > dołożyć? Licencjobiorca?

    Nie. Składka ubezpieczeniowa od dochodów z pracy lub dochodów
    z umów zlecenia jest procentem z dochodu!

    No to czekam na krytykę takiego stanowiska :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)