    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaz mieszkania
    Date: Thu, 20 Mar 2008 19:55:14 -0500

    Zax wrote:
    > Witam wszystkich - miałbym prośbę o "rozjaśnienie" następującej kwestii, jeśli
    > ktoś wie: chcę przepisać na osobę z rodziny (konkretnie na matkę) mieszkanie
    > (spółdzielcze własnościowe, własność potwierdzona notarialnie). Nie jestem tylko
    > pewien, czy:
    >
    > 1. Czy z takiej okazji załatwia się cokolwiek w Urzędzie Skarbowym (bo jest to
    > darowizna)? A jeśli tak - to kto ma tam cokolwiek uiszczać (czy choćby cokolwiek
    > załatwiać): obdarowana, darczyńca, oboje?

    Ponieważ darowizna pójdzie notarialnie, nikt niczego więcej w US
    zgłaszać nie musisz.
    Obowiązek zgłoszeń nie dotyczy umów zawartych notarialnie.

    > 2. Kiedyś - o ile dobrze pamiętam (nie jestem pewien) - był taki przepis, że
    > osoba obdarowana nie mogła przez 5 lat sprzedać tak otrzymanego mieszkania
    > (zdaje się, że jakiś spory podatek groził). Czy jest tak w dalszym ciągu?

    Namieszałeś.

    Kiedyś:
    1. (podatke od spadku)
    Można było sprzedeać zawsze w każdym momencie. Ale jeśli się zobowiązało
    mieszkać 5 lat i nie sprzedać to było się zwolnionym z podatku od
    darowizny (którego teraz nie ma).
    Jak się zobowiązanie złamało to płaciło się podatek od darowizny.

    2. (podatek dochodowy)
    Jak się zobowiązało pieniądze uzyskane ze sprzedaży przeznaczyć na cele
    mieszkaniowe w ciągu 2 lat, to się nie płaciło 10% podatku,.
    Jak się nie zamierzało kupować to trzeba było zapłacić 10% podatku od
    ceny sprzedaży.

    Teraz. (podatek od spadku)
    1. Nie ma podatku od darowizny (w rodzinie) wiec nie ma 5 lat

    2. (podatek dochodowy)
    podatek od sprzedaży wynosi 19 % x (cena sprzedazy - cena kupna (zero
    w przypadku darowizny)). Czyli 19% od ceny sprzedaży w towim przypadku.

    2a Warunkiem niezapłenia podatku z pkt 2 jest:
    - bycie zamledowanym na pobyt stały w mieszkaniu przez 12 miesiecy
    przed sprzedażą.
    - złożenie w terminue 14 dni od dnia dokonania sprzedaży
    oświadczenia w US, że spełnia się warunki do zwolnienia.