    From: "Arek" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaz mieszkania przed uplywem 5 lat...
    Date: Fri, 1 Oct 2004 21:08:56 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pa95.ostroleka.cvx.ppp.tpnet.pl

    Gotfryd Smolik news napisał(a) w wiadomości: ...
    >Podejrzewam że (wyjątkowo :]) nie. Mi zapis wygląda na rozmyślny bat
    >przeciwko "nie prowadzącym pośrednictwa nieruchomościami" (tj. takich
    >co NIE rejestrują DG a chcieliby FAKTYCZNIE prowadzić pośrednictwo
    >poprzez kupowanie "na siebie" i odsprzedaż).

    Może niekoniecznie taka była intencja, ale tak to działa. Tylko
    dlaczego 0% po 5 latach? Premia za "zasiedzenie"? Zwłaszcza że ZTCW
    podatek ten trafia do gminy... Jak ktoś dłużej pomieszka, to gmina
    nie zarobi... A może się jeszcze dołożyć (dodatki mieszkaniowe).

    Od dawna uważam, że 10% przychodu (do 5 lat) i 0% później to zupełnie
    nie przystaje do obecnych czasów (zalecana mobilność).
    Lepiej byłoby nawet 19% (obecnie najniższa stawka PIT) ale od zysku,
    nie przychodu. Stałe 19% (a nie wg progresywnej skali), bo ludzie latami
    pracują na mieszkanie, a podatek od ew. zysku mieliby płacić jak za rok.
    A jeszcze lepiej gdyby uwzględnić inflację - różnicę w cenie liczyć
    wg średnich krajowych zarobków w chwili zakupu i sprzedaży (GUS). Wszak
    mieszkanie to zwykle wieloletnia inwestycja.
    W przypadku samodzielnej budowy trzeba by tylko oszacować/wycenić
    ile kosztowało w chwili oddania do użytku (wiem - kontrowersyjene...,
    przy okazji: Precz z katastralnym!) .
    Te same zasady dla wszystkich, nieważne, czy się sprzedaje po
    tygodniu czy za 20 lat.
    Jeżeli sprzedającemu mogłoby zależeć na zaniżeniu ceny na umowie,
    to kupującemu już niekoniecznie... :)
    Można jeszcze podyskutować, czy powinien trafiać bezpośrednio do
    gminy, czy jednak do budżetu państwa.
    --
    Arek