    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 8 Apr 2011 19:48:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki

    On Fri, 8 Apr 2011, cyklista wrote:

    [...]
    > Ja jednak protest odrzucam

    Przyjąłem.
    Po coś w końcu grupa jest "dyskusyjna" :D
    Składam apelację i proszę Wysoki Sąd o skierowanie sprawy do
    ponownego rozpatrzenia.

    > Skoro nabijana ma być przesyłka jako osobna pozycja to w jaki sposób wstawić
    > tam vat inny niż 23%?

    Bo sprzedaż jest de facto jedna.
    Usługa nie jest przecież świadczona osobno.
    Patrz pytanie niżej :)

    > Rozumiem że przy wliczeniu przesyłki w cene towaru i wybicie jako jednej
    > pozycji "towar z wysyłką" vat może być mniejszy.

    Więc co najwyżej pytanie mamy o prawidłowość "rozbicia" sprzedaży
    na dwie pozycje.
    Pytanie mam takie: czy np. na drodze, jadący nieprawidłowo, np.
    zmieniający na skrzyżowaniu kierunek "nie z tego pasa", powinien
    sygnalizować zgodnie z tym jak jedzie czy zgodnie z tym jak
    prowadzi pas którym *powinien* jechać?
    IMVHO tu mamy taki przypadek: niezupełnie prawidłowy zapis
    sprzedaży, jakoś tam uzasadniony wewnętrznymi potrzebami (lub
    przekonaniem) sprzedawcy nie stanowi kryterium oceny prawidłowości
    (lub nieprawidłowości) wyznaczenia stawki VAT.
    Jeśli VAT od tej transakcji powinien wynieść 8%, to IMO powinien,
    fakt błędnego "rozpisania" stanowi podstawę do ew. korekty
    wpisów, ale nie korekty VATu.
    Przy zapisaniu niewłaściwego VATu (23% od części transakcji,
    która powinna być objęta stawką 8%) mamy do korekty transakcje
    (jako zdarzenia) *oraz* kwoty, przy zastosowaniu własciwej stawki
    mamy do korekty transakcje i ich kwoty, ale nie kwoty łączne
    (->bez korekty deklaracji w razie potrzeby skorygowania).

    Co napisałem źle?
    :D

    To, że US może mieć - w pierwszym przybliżeniu - odmienne zdanie,
    kierując się opisaną przez Ciebie wersją "skoro podatnik wpisał
    dwie pozycje", owszem, jest dla mnie zrozumiałe - tyle, że
    dokładnie ten sam błąd popełnił US każący podatnikowi zapłacić
    VAT od freeware, na podstawie "przecież podatnik wpisał do ST" :P
    No i CO Z TEGO ŻE WPISAŁ?
    Wpisał bezsęsu ;), więc decyzja powinna dotyczyć nakazu
    korekty wpisu, a nie wymierzania podatku od "pustego"
    (nieprawidłowego) wpisu!

    Tu to samo: wpisywanie dwu pozycji dotyczących jednej sprzedaży
    może wzbudzać wątpliwości - zwyczajowo przytoczę przykład
    ton cementu, zbrojenia, cegieł i innych takich zamiast
    "wybudowanie domu"; ale z drugiej strony częstokroć widywałem
    że np. przy sprzedaży komputera sprzedawca traktował
    treść faktury jako specyfikację (wymieniając w "tabelce"
    elementy składowe, a nie w specyfikacji obok!), i jak
    dotąd nie spotkałem się z opisem aby ktoś się takiej
    formy przyczepił.
    Mimo że sprzedany był kompletny komputer (w szczególności
    jeśli na f-rze była pozycja "montaż 80 zł" na przykład),
    i że - jak podejrzewam - w skali kraju nie są to pojedyncze
    przypadki, więc jedna lub druga kontrola musiała coś
    takiego widzieć.
    Ale pewnie wyrok (nie pamiętam czy NSA, czy jeszcze
    za czasów SN to było) o "mniejszej wagi błędzie faktury"
    pamiętają ;)

    Na mój gust, czym najwyżej grozi takie postępowanie,
    to pasjonujące postępowanie przed WSA/NSA, przy czym
    obstawiam wynik jak wyżej ;) (uchylenie "domniemanej"
    ewentualnej decyzji o podwyższeniu VAT).

    pzdr, Gotfryd