    From: tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż przez internet, również poza UE - VAT
    Date: Tue, 1 Feb 2011 22:44:27 +0100

    Dnia 2011-02-01, o godz. 22:17:39
    "Michał" <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Od jakiegoś czasu szukam w internecie informacji o tym jak rozliczać
    > się z US w przypadku prowadzenia działalności polegającej na
    > samodzielnym wytwarzaniu oprogramowania i sprzedaży licencji na
    > używanie tegoż oprogramowania.

    Dobrze napisałeś "działalności", gdyż to niekoniecznie jest
    "działalność gospodarcza" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych.

    > Mój przypadek to:
    > - oprogramowanie tworzy jedna osoba, która już założyła DG

    Raczej zarejestrowała a nie założyła - i chyba niepotrzebnie bo...

    > - rozlicza się z US na zasadach ogólnych
    > - prowadzi KPiR (zakładamy że nie przekroczy prędko progów
    > zmuszających do pełnej księgowości)
    > - oprogramowanie sprzedawane będzie drogą elektroniczną. Kupujący
    > otrzyma program bez nośnika + licencję na korzystanie.

    ...to nie jest przychód z DG, tylko z praw majątkowych, IMHO oczywiście.
    Był w zeszłym roku wątek z 50% KUP w tytule - poszukaj i przeczytaj
    całość.

    Ew. może znasz Londyn i zechcesz tam się przenieść ;)

    > - nie jestem JESZCZE VATowcem. Tzn będę dopiero jeśli przekroczę
    > zmuszający próg
    >
    > I teraz pytania:
    >
    > P1. jeśli oprogramowanie zostało wytworzone kompletnie samodzielnie
    > (nie zakupiono żadnego innego oprogramowania będącego komponentem
    > wynikowego programu) to czy przedsiębiorca ma obowiązek płacenia
    > podatku VAT (lub też może użyć preferencyjnej stawki 8%) ?

    Wystąp o wiążącą interpretację, inaczej to jest rosyjska ruletka.

    > P2. Czy sprzedając program osobie z poza UE należy dostosować się z
    > podatkiem do zasad rządzących się w kraju nabywcy ? [wg mnie wątpię]
    > Ergo: _wydaje mi się_ że powinienem traktować kupujących -
    > niezależnie od zadeklarowanego przez nich kraju rezydencji tak jak
    > Polaków. I jeśli coś kosztuje 100zł netto, to mają WSZYSCY równo
    > płacić 123 zł. Prawda ? Czy też mam rozgraniczać na mieszkańców UE
    > (123zł) i pozostałych (100zł). Wszystko przy założeniu że
    > przekroczyłem kwotę zmuszającą do bycia VATowecem.

    To jeszcze doczytaj art. 28a/b/c/l ustawy o VAT o miejscu świadczenia
    usług w zależności od statusu i miejsca "położenia" nabywcy, oraz
    okolice art. 24 czy 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (o
    podatku u źródła a.k.a. WHT - witholding tax) - bo jest tu kilka
    "ciekawych" kombinacji których można paść ofiarą.

    > P3. Jeśli jestem skazany na VAT (rodzaj działalności zmusza) i jestem
    > jeszcze kwotowo zwolniony z vatu, to czy mam obowiązek wystawiania
    > faktur VAT ze stawką 0% czy też nie muszę wystawiać faktury VAT wcale
    > (czy wystarczy zwykły rachunek/paragon - nie będący fakturą VAT ?)

    Jeśli się nie rejestrowałeś jako podatnik zwolniony, to faktur VAT
    wystawiać nie masz prawa (można tu gdybać na co zezwala dyrektywa UE
    ale raczej kopać z konie się nie chcesz). Czy zostają rachunki.
    Kasa fiskalna to osobny temat.

    > P4. Zakładam że w obrocie licencjami na oprogramowanie drogą
    > elektroniczną kasy fiskalne (i paragony przypinane do elektronicznie
    > przesyłanych dóbr) to absurd, i tak też sądzi ustawodawca. Prawda ?

    Nieprawda (że ustawodawca sądzi że to absurd :-))

    > Pytania ogólne:
    >
    > P5. Jeśli ja-podatnik byłem zwolniony z VAT, ale jednak wspomogłem
    > skarb państwa, to czy mogę się liczyć z karą finansową ? Np -
    > przysługiwało prawo do 0 lub 8% VAT, ale obciażałem klientów poprzez
    > 23% VAT. Skarb państwa zyskał, klienci stracili. Czy ja za to beknę i
    > jak bardzo ?

    Wadliwe faktury/paragony, ewidencje i deklaracje = potencjalnie mandat.
    No i do tego zwrot nadpłaty :-)

    > P6. Jeśli wystawiam fakturę VAT zagranicznemu podmiotowi który nie
    > jest w stanie podać czegoś takiego jak NIP (bo np w Nepalu nie mają
    > nipów), to czy powinienem od niego wymagać podania jakiegoś
    > magicznego identyfikatora (a'la nasz NIP) ? Czy jeśli nie poda mi
    > tego identyfikatora (a jedynie nazwę siebie i adres) to czy taka
    > faktura dla naszego-polskiego fiskusa jest błędna ? (powinienem
    > [o'zgrozo!!] zrezygnować ze sprzedaży takim klientom ??)

    Akurat odnośnie klientów z poza UE rozporządzenie wykonawcze do
    faktur ostatnim razem gdy tam zaglądałem przewidywało zwolnienie z
    obowiązku podawania ich numerów identyfikacyjnych.

    Tomek