    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż z DG do SC
    Date: Fri, 27 Apr 2007 08:59:47 +0200

    On Thu, 26 Apr 2007, t...@o...pl wrote:

    > Ja chcę wnieść do SC kompa i kilka rzeczy z DG, ale nie wszytsko,
    > do tego wszytsko mam już zamortyzowane(jednorazowo - nie mam żadnych
    > "drożyzn").
    > Czyli co - wychodzi na to że w DG nie mam przychodu ale w SC od razu wpisuję
    > do EŚT jako zamoryzowane?
    > Z kolei aport nie-ŚT też nie generuje w DG przychodu, natomiast w SC
    > po prostubędą i jedynym śladem będzie aneks do umowy spółki?

    Zapiski w podanych wyżej przepisach są na 1. rzut oka na tyle niejasne,
    że raczej pytam czy tak jest :]
    IMO zniesienie ułomnej osobowości prawnej S.C. było o tyle złym
    pomysłem, że zostało nieco niestarannie pozatykanych luk.
    Do tego jasnego zapisu o sposobie traktowania współwłasności tez
    brakuje :( znaczy np. podstawy do wyjaśnienia, czy przeniesienie
    własności odrębnej do majątku wspólnego może być traktowane jako
    przychód podatkowy osoby wnoszącej; dla mnie to absurd, ale zapodane
    wyroki świadczą o istnieniu jakiegoś pomysłu na jego wyjaśnienie
    skoro sądy tak orzekały. Zreszta nie jest oczywiste, czy należałoby
    (w przypadkach podanych w wyrokach) taki "wkład" zaliczyć do
    przychodu S.C. a następnie dokonać indywidualnej korekty przychodu
    dla podatnika przekładającego majątek "z jednej kieszeni do drugiej".
    Krótko mówiąc - pewności nie mam, ale na zdrowy rozum *dla podatku
    dochodowego* tak powinno byc (dla VAT jest o tyle istotna różnica
    iż S.C. jest odrębnym podatnikiem).

    > Czyli jak? Czytałem ustawę o VAT ale to jest horror w trym art. 91
    > więc jeśli to kumasz to wspomóż :)

    Kumam jak kumam, mam na myśli art. 90.5 :) - osobna rzecz, że za
    sposób powiedzenia że chodzi o środki trwałe (i WNiP) zastosowany
    w tym ustępie powinni jakąś nagrodę przynać autorowi projektu
    i tym posłom co głosowali "za" :>
    Znaczy tak:
    - jeśli ST o wartości 15++ kzł jest zbywany jako zwolniony przed upływem
    5 lat, u podatnika "100% oVATowana sprzedaż" powstanie konieczność
    korekty
    - nie pytaj mnie od kiedy liczy się 5 lat, bo tego nie rozgryzłem,
    znaczy czy liczy sie od dnia zakupu, od roku zakupu czy od roku
    następnego :]
    - korekta owa dotyczy VAT odliczonego od ST
    - ale owo zbycie *NIE WPŁYWA* na proporcję sprzedaży stosowaną do
    rozliczania kosztów "ogólnych", i jak było "100% VAT" tak i zostaje

    > Wystarczy że "oddam" w VAT-7K ten VAT który odliczałem z aportowanych
    > rzeczy,

    ...ale raczej nie cały, bo skoro zdążyły się poamortyzować to znaczy
    że lata płynęły, a jak amortyzowały się jednorazowo to korekta
    ich NIE DOTYCZY - przeczytaj dokładnie warunek art. 90.2:
    "z wyłšczeniem tych, których wartoœć poczštkowa nie przekracza
    15.000 zł"!

    > i na proporcję

    ..."ogólną"...

    > mi to nie wpływa(jako że mam wyłącznie sprzedaż 22%
    > oraz NP z prawem do odliczenia to mam proporcję sprzedaży 100% i zero
    > problemów,
    > i ofkors wolałbym żey tak zostało)

    ofkors :)

    pzdr, Gotfryd