  • 1. Data: 2005-03-19 21:02:59
    Temat: Srodki trwale a zamkniecie firmy
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    Mam 2 pytania:

    1. Co dzieje sie ze ST w momencie zamykania firmy? Czy trzeba od nich
    zaplacic jakis podatek?

    2. W jednym z postow, do ktorych odeslal mnie Gotfryd bylo napisane, ze
    jesli dane urzadzenie nalezace do podatnika i wciagane przez niego do DG w
    chwili jej rozpoczecia, jest tansze niz zdaje sie 1500 zl, to mozna je
    wciagac do EST, ale nie trzeba.

    Czy to znaczy, ze po prostu przynosze sobie moj domowy komputer do firmy i
    moge z niego normalnie korzystac? Bez zadnych papierow? Nigdzie nie
    odnotowuje wciagniecia takiego urzadzenia w majatek firmy?

    Rozumiem, ze wciagniecie do EST ma te zalete, ze moge zrobic 100%
    amortyzacje, tak?

  • 2. Data: 2005-03-21 09:00:08
    Temat: Re: Srodki trwale a zamkniecie firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Mar 2005, Piter wrote:

    >+ Mam 2 pytania:
    >+
    >+ 1. Co dzieje sie ze ST w momencie zamykania firmy? Czy trzeba od nich
    >+ zaplacic jakis podatek?

    VAT, o ile odliczono lub ulepszono ponad 30% odliczając VAT
    (plus inne warunki :))

> [...]
    >+ chwili jej rozpoczecia, jest tansze niz zdaje sie 1500 zl, to mozna je

    A. "samodzielne maszyny i urządzenia" :)
    1.
    Do 1500 zł - można "tylko w KUP". Można do EST i amortyzować,
    w tym jednorazowo.
    2.
    Ponad 1500 zł do 3500 zł - można "w koszty i do EW", można
    do EST (do osztu idzie wartość AMORTYZACJI). Można amortyzować
    jednorazwo.
    3.
    Ponad 3500 zł - do EST i amortyzować ("niejednorazowo")
    B. "inne składniki materialne", *w tym* ulepszenia nie podwyższające
    WP:
    1. do 1500 zł: można "po prostu w KUP"
    2. ponad 1500 zł: do EW.

    >+ Czy to znaczy, ze po prostu przynosze sobie moj domowy komputer do firmy i
    >+ moge z niego normalnie korzystac? Bez zadnych papierow? Nigdzie nie
    >+ odnotowuje wciagniecia takiego urzadzenia w majatek firmy?

    Do roku 2003 na skutek zapisów w ustawie powodowało to taki efekt
    uboczny iż MIMO nieujęcia w EST oraz MIMO niezaliczenia amortyzacji
    w KUP w razie sprzedaży trzeba było doliczyć przychód do przychodów
    z DG (opodatkowanych). Aktualnie zdaje się nie ma żadnych pułapek :),
    chyba że są tylko jeszcze nikt nie wie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-03-21 17:23:22
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > z DG (opodatkowanych). Aktualnie zdaje się nie ma żadnych pułapek :),
    > chyba że są tylko jeszcze nikt nie wie...

    Przepraszam, ze marudze, ale nie wiem, czy dobrze rozumiem. Mam Cie za duzy
    autorytet wiec moze nie bedziesz sie ze mnie nabijal ;-)
    Czyli moge przyniesc sobie z domu komputer, czajnik, biurko, itd. (wszystko
    warte mniej niz 1500 zl) i uzywac tego w firmie nie wpisujac niczego w
    papierach, tak? Bo firma to ja i caly moj prywatny majatek o wartosci
    mniejszej niz 1500 zl moge sobie wnosic i wynosic z firmy kiedy chce, zgadza
    sie?

    Tyle ze nie moge wtedy robic zadnych odpisow, zaliczac niczego w koszty,
    itd., tak?

  • 4. Data: 2005-03-21 19:09:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005, Piter wrote:

    >+ autorytet

    E no... jakby się o to kto pytał to można sprawdzić że sam miałem
    raz czasu równie "trudne" pytania :> - a problem w nich sprowadza
    się do niewłaściwego naświetlenia sprawy :)
    Popatrz tu i masz dowód:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&c2coff=1&sa
    fe=off&selm=Pine.LNX.4.21.0109101328280.2908-100000%
    40irys.stanpol.com.pl
    :>

    Zapoznaj się z "ostatnią linią obrony" czyli pojęciem nieujawnionych ST:
    http://groups.google.pl/groups?selm=Pine.LNX.4.21.02
    02190014260.22706-100000%40irys.stanpol.com.pl

    ...i już wiesz że nie ma jak ugryźć cię "karnie" jak *w ostateczności*
    powiesz że to "nieujawniony ST" :)

    No i coby komentarza nie powtarzać:
    http://groups.google.pl/groups?selm=Pine.WNT.4.58.04
    05030844510.-601307%40Athlon.portezjan.zabrze.pl

> [...]
    >+
    >+ Tyle ze nie moge wtedy robic zadnych odpisow, zaliczac niczego w koszty,

    Ufff... zaczynasz całkiem logicznie przedstawiać co i jak :)

    Trochę niejasno brzmi twoje "niczego": załóżmy iż używasz w DG
    do "firmowego" komputera "osobistej" drukarki - drukujesz
    faktury, PITy i VATy.... czy nabycie atramentu lub tonera
    można odliczyć w KUP ? Oczywiście ja nie pytam o toner nabyty
    "na siebie" (czyli "do celów osobistych") ale jak to się
    zwyczajowo mówi: "na firmę" (z podaniem nazwy DG jeśli występuje
    i zachowaniem całego rygoru).
    I jak ? :)

    Rzecz jasna (a jakby inaczej) SĄ WYJĄTKI (do "niezaliczania") !!
    Do wyjątków należą towary handlowe: *nijak* nie wolno mieć TH ani
    materiałów podstawowych ("do produkcji") bez "papierów" do
    tego ujętych "nie później niż w dniu przyjęcia do magazynu"
    do księgi - patrz rozporządzenie.

    Natomiast "normalne koszty" to Maddy i inni objaśniali - wylosowane
    zadaniem googlowi hasła "koszty prawem podatnika":
    http://groups.google.pl/groups?selm=Pine.WNT.4.61.05
    01142340230.936%40athlon
    (w powyższym poczytaj CAŁY wątek rzecz jasna !)
    http://groups.google.pl/groups?selm=bk6pmp%246r4%241
    %40nemesis.news.tpi.pl
    http://groups.google.pl/groups?selm=8mb5sp%2422m%241
    %40galaxy.uci.agh.edu.pl
    (tu mowa o VAT, ale *część* zasad się stosuje).
    Był opisywany przypadek iż US przyczepił się "ukrywania kosztów" - ale
    wygladało na to iż kontrolerzy zechcieli uprzykrzyć życie podatnikowi
    który podczas kontroli "wyśmiał w twarz" niektóre ich koncepcje. Ów
    grupowicz później napisał - sprawę przed NSA oczywiście wygrał.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)